خط آهن مراغه - ارومیه جهت بهرهبرداری به شركت راهآهن تحویل داده شده و تا ساعتی دیگر با حضور رییس جمهوری در آذربایجان غربی افتتاح می شود.
علی اكبر مردی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: خط راه آهن ارومیه - مراغه به طول ۱۸۲ كیلومتر از مراغه به مسیر ریلی تهران - تبریز وصل می شود و پس از گذشتن از شهرهای ملكان، میاندوآب، مهاباد و نقده به ارومیه می رسد.
وی اضافه كرد: بخش مراغه تا مهاباد این پروژه به طول ۸۵ كیلومتر در سال 1392 به بهرهبرداری رسید و بخش مهاباد - ارومیه نیز به طول 97 كیلومتر امروز افتتاح می شود.
سرپرست اداره كل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ كشور افزود: حدود چهار هزار میلیارد ریال برای خط ریلی مهاباد تا ارومیه هزینه شده است.
مردی بیان كرد: در محور ریلی مراغه - ارومیه ۱۰۸ دستگاه پل بزرگ وجود دارد كه ۵۸ دستگاه آن در خط آهن مهاباد - ارومیه واقع شده و ۵۴ دستگاه آن تقاطع غیرهمسطح است.
سرپرست اداره كل ساخت و توسعه راهآهن منطقه ۲ كشور گفت: در راستای ارتقای ایمنی در این خط ریلی ۱۱ دستگاه گالری احداث شده كه یكهزار و ۸۰۰ متر طول دارد.
وی اضافه كرد: پیشبینی شده است كه در سال بیستم بهرهبرداری، ظرفیت این خط به یك میلیون نفر در سال و ۱.۵ میلیون تن بار برسد.
مردی ادامه داد: با راهاندازی این محور ریلی سالانه حدود ۵۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی می شود، ضمن آنكه آلایندههای زیست محیطی را نیز كاهش می دهد.
وی پیشبینی كرد كه با افتتاح این خط ریلی، سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد ریال حوادث غیرمترقبه كاهش یابد و در محورهای موازی، بار از سمت جاده به سمت ریل سوق یابد.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه كه در سال 1380 شمسی آغاز شد، با وجود درآمدهای كلان نفتی در سال های بعدی در زمان آغاز به كار دولت تدبیر و امید تا مهاباد رسید اما دولت تدبیر و امید با وجود تنگنای شدید مالی كشور به دلیل تحریم های ظالمانه، با نگاه امیدبخش و برای تحقق مطالبات مردم، با همت عالی و پشتكار شبانه روزی تكمیل این طرح زیربنایی را دنبال كرد و امروز با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.
اهمیت تلاش برای تكمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه زمانی دوچندان می شود كه بدانیم چهار هزار میلیارد ریال از مجموع پنج هزار و 131 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده برای ساخت آن در دولت تدبیر و امید محقق شده است.
85 كیلومتر از خط آهن مراغه - ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی دارد و با بهره برداری آن یكی از مطالبات دیرین مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده می شود.
خط آهن مراغه - ارومیه به عنوان خط واصل ارومیه به تهران دارای چهار ایستگاه اصلی در شهرهای میاندوآب، مهاباد، نقده و ارومیه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع وسعت از بزرگترین ایستگاه های راه آهن در سطح كشور محسوب می شود.
8137/3072
با راهاندازی خط آهن مراغه - ارومیه
سالانه ۵۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی می شود
۲۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۸
کد خبر:
83105191
ارومیه - ایرنا- سرپرست اداره كل ساخت و توسعه راهآهن منطقه 2 كشور گفت: با راهاندازی محور ریلی مراغه - ارومیه سالانه حدود ۵۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی می شود، ضمن آنكه آلایندههای زیست محیطی را نیز كاهش می دهد.