ارومیه - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه نبود موقوفات بر اساس نیاز روز از جمله مهمترین مشکلات این حوزه در استان به شمار می‌رود، گفت: آماده مشاوره پیش از انجام وقف هستیم تا واقفان را با ضرورت‌های جدید وقف آشنا کنیم.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام ناصر جوانبخت روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در حال حاضر، حوزه‌های آموزشی، قرآنی، اشتغال جوانان، حوزه‌های علمیه و بهداشت و درمان از جمله مهمترین نیازهای روز هستند که می‌شود از ظرفیت وقف در راستای رفع مشکلات این بخش‌ها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: معاونت های حقوقی و فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی آماده هستند تا نیازهای روز را به واقفان پیش از انجام وقف ارائه دهند.

حجت الاسلام جوانبخت ادامه داد: در سال‌های اخیر، صدها موقوفه در آذربایجان غربی به ثبت رسیده که بخش اندکی از آنان به نیازهای روز اختصاص داشته و باید برای رفع این نقیصه با همراه خیّران برنامه ریزی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی از وجود ۶ هزار و ۸۴۹ موقوفه در استان خبر داد و گفت: این تعداد موقوفه دارای ۴۳ هزار و ۵۳۸ رقبه هستند که از این تعداد ۳۶ هزار و ۸۶۸ رقبه متصرفی و با مدیریت اوقاف و چهارهزار و ۴۴۸ رقبه غیر متصرفی و با مدیریت واقفان یا نمایندگان آنان هستند.

حجت الاسلام جوانبخت اظهار کرد: طی یکسال گذشته، ۲۵ میلیارد و ۵۱۱ میلیون تومان درآمد موقوفات در آذربایجان غربی داشتیم که باید طبق نیات واقفان آنها را هزینه کنیم و ریالی به جز این نیت‌ها نمی‌شود، هزینه کرد.

وی افزود: طبخ و توزیع غذا به نیازمندان در ایام مختلف سال از جمله ایام محرم و اربعین به ویژه در موکب‌های مسیر، توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان، توزیع بسته‌های مهر تحصیلی به دانش آموزان بی بضاعت، کمک به بهبود وضعیت مساجد و عمران و بازسازی آنها، کمک به اجرای آیین‌های مذهبی به ویژه در ایام عزای حسینی از جمله مهمترین نیاتی است که توسط اوقاف اجرایی می‌شود.

آذربایجان غربی، همواره رتبه برتر تثبیت مالکیت موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به موفقیت مستمر این نهاد برای تثبیت مالکیت موقوفات در استان یادآور شد: از مجموع ۳۶ هزار موقوفه متصرفی در استان، حدود ۲۶ هزار موقوفه دارای سند مالکیت شده و ۹ هزار موقوفه هم در مسیر دریافت سند قرار دارد، هرچند مالکیت اوقاف بر آنها محرز شده است.

حجت الاسلام جوانبخت تاکید کرد: یک موقوفه ۸۳ هکتاری در یکی از روستاهای شهرستان خوی، وقفی بودن شهرک فرشته ارومیه و همچنین وقفی بودن محل ساختمان مخابرات در ارومیه از جمله مواردی است که تثبیت حق اوقاف در آنها انجام شده است.