کرمان - ایرنا - استان کرمان به‌عنوان بهشت معادن ایران مدارس را امسال هم با کمبود فضای آموزشی درحالی بازگشایی کرد که هنوز ۹۱ مدرسه و ۲۰۰ کلاس کانکسی دارد و غول‌های معدنی منطقه هم که وعده ساخت فضاهای جدید را داده بودند، خلف وعده کردند.

به گزارش ایرنا آمار ۹۱ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر و ۲۰۰ کلاس کانکسی در استان کرمان و نیز سرانه فضای آموزشی پایین تر استان از متوسط کشوری تنها بخشی از مشکلات حوزه آموزش و پرورش در استان کرمان است که سبب تراکم بالای کلاس ها و کمبود امکانات برای آینده سازان این سرزمین شده است.

نه تنها سرانه فضای آموزشی کلی استان از متوسط کشوری کمتر است بلکه برخی مناطق استان از سرانه ۳.۸ درصدی برخوردارند درحالی که متوسط کشوری آن ۵.۴ است.

در عین حال شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی کرمان مانند مس و گل گهر باوجود همه فعالیت های توسعه ای و کمک هایشان تاکنون اما خلف وعده های بسیار آنها در عمل به تعهدات مربوط به مسئولیت های اجتماعی شان انتقادهایی نیز به همراه داشته از جمله در پرداخت تسهیلات مشاغل خرد، انتقال حساب هایشان به استان، تامین وسیله انتقال زائران اربعین یا احداث سایر مراکز و پرداخت کمک ها که براساس وعده های انجام شده عمل نشده و انتقادات مدیران استان را به همراه داشته است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:
 

واقعیت اما اینکه کرمان که به بهشت معادن ایران شهرت دارد و وجود ۴۰ درصد معادن کشور در این استان گواه بر این مدعاست که بخش مهم ستون‌های اقتصاد کشور بر محور آنها استوار است اما به لحاظ وجود سرانه فضای آموزشی در انتهای صف استان‌های کشور قرار گرفته است. 

حضور ۳۹ و در برخی موارد ۴۵ دانش آموز تنها در یک کلاس درس در بسیاری از مناطق استان کرمان علاوه بر کاهش تمرکز و توجه معلم و دانش آموز، افت تحصیلی و البته موجبات انتقال انواع ویروس ها از جمله کرونا و آنفلوآنزا را فراهم می کند؛ حال آنکه استان معدنی کرمان با دارا بودن معادن و ذخایر زیرزمینی و همچنین غول های صنعتی و معدنی نباید از کمبود فضای آموزشی رنج ببرد.

شرکت هایی مانند مس و گل‌گهر در قالب مسئولیت های اجتماعی با تقبل احداث چندین مدرسه در هر سال می توانند گامی مهم و اصولی در افزایش سرانه فضای آموزشی و ارتقا سطح علمی استان کرمان بردارند که البته این مهم کمتر به اتفاق افتاده است و مدیران هم انتقاد دارند که این شرکت ها تعهداتی داده اند و همان ها هم عمل نکرده اند. 

مسئولان اداره کل نوسازی مدارس کرمان ضمن گلایه از شرکت های صنعتی و معدنی استان، خواستار ورود پررنگ این بنگاه های اقتصادی در امر مدرسه سازی در این استان شدند.

چنانچه معاون مشارکت های مردمی و نهادهای اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان به تعهدات ناتمام شرکت مس در امر مدرسه سازی اشاره می کند و راه حل تامین فضای آموزشی مورد نیاز را مشارکت همگانی آحاد مختلف جامعه در این مهم می داند.

تعهدات ناتمام مدرسه سازی شرکت مس در کرمان  

محمدرضا فرحبخش معاون مشارکت های مردمی و نهادهای اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان گفت: شرکت صنعتی و معدنی مس احداث چهار مدرسه را در رفسنجان متعهد شده که هیچ کدام انجام نشده و فقط در یک مورد از این پروژه ها ۲۰ درصد کار انجام شده است.

پنج مجتمع ۲۴ کلاسه در حال احداث است

وی با بیان اینکه پنج مجتمع ۲۴ کلاسه در کرمان در حال احداث است تصریح کرد: اضافه شدن این فضا به سرانه فضای آموزشی استان کرمان در کاهش تراکم اندکی تاثیرگذار خواهد بود.

فرحبخش همچنین از شرکت های بزرگ فعال در استان کرمان گلایه کرد که به اندازه ظرفیت موجود در بخش مدرسه سازی جلو نیامده اند.

وی در عین حال خواستار مشارکت فعال رسانه ها در سوق دادن کمک های مردمی به سمت مدرسه سازی نیز شد و گفت: رسانه ها می توانند در رشد سرانه فضای مدارس نقش مهمی ایفا کنند.

این مسئول همچنین تاکید کرد: اولویت سازمان نوسازی مدارس استان کرمان در سال جاری برچیدن مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر دانش آموز است که حدود ۹۱ مورد از این مدارس در استان کرمان وجود دارد و حدود ۲۰۰ مورد کلاس کانکسی نیز در حاشیه مدارس احداث شده است. 

۲۰ درصد فضای موجود نیز غیراستاندارند

معاون مشارکت های مردمی و نهادهای اداره کل نوسازی مدارس با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از کل مدارس موجود در این استان تخریبی و غیر استاندارد هستند گفت: سرانه فضای آموزشی در کرمان با مدارس تخریبی محاسبه می شود که در صورت کم کردن این مقدار سرانه فضای آموزشی در این استان کاهش خواهد داشت.

فرحبخش افزود: استاندارد جهانی میانگین سرانه فضای آموزشی ۸.۳ مترمربع در کشور ۵.۲ متر اعلام شده درحالی که در استان کرمان پنج است.

وی اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در برخی شهرستان های استان کرمان مانند کُشکوئیه(رفسنجان) و انار به ۶ می رسد؛ در سیرجان نیز پنج و نیم است اما در برخی از شهرستان ها مانند رفسنجان پنج و در شهر کرمان ۴.۲ متر مربع و کمتر از متوسط کشوری است.

معاون مشارکت های مردمی و نهادهای اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی در شهرستان زرند پنج و در رودبارجنوب ۴.۸ است.

فاریاب و اُرزوئیه با کمترین سرانه/نیاز استان به ۱۵۰ هزار مترمربع

وی ادامه داد: کمترین سرانه فضای مجازی در شهرستان های استان کرمان متعلق به شهرستان های فاریاب و اُرزوئیه با ۳.۸ است.

فرحبخش با بیان اینکه استان کرمان از نظر سرانه فضای آموزشی جز ۱۰ استان آخر کشور به شمار می رود گفت: ۱۵۰ هزار مترمربع فضای آموزشی جدید نیاز است تا سرانه این فضا در استان کرمان به میانگین کشوری برسد.

وی با تاکید بر اینکه خیران مدرسه ساز طی چند سال اخیر حضور خوبی در این بخش داشته اند افزود: ۵۵۰ میلیارد تومان طی سه سال گذشته از طریق این افراد در کرمان جذب شده و در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۱۲۰ میلیارد تومان تعهدات خیرین بوده که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال افزایش قابل توجهی داشته باشد.

معاون مشارکت های مردمی و نهادهای اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان تصریح کرد:۱۶۰ پروژه نیمه تمام آموزشی در این استان وجود دارد که اولویت این اداره کل در سال جاری تکمیل این پروژه هاست.

در سفر اخیر رییس جمهور به کرمان ۶۰۰ میلیارد تومان طی سال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان در نظر گرفته شده در حالی که اعتبار مورد نیاز ما هزار میلیارد تومان است و اگر اعتبار در نظر گرفته شده تخصیص پیدا کند این پروژه ها تا حدودی به سرانجام می رسد.

وی گفت: در سفر اخیر رییس جمهور به کرمان ۶۰۰ میلیارد تومان طی سال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان در نظر گرفته شده است در حالی که اعتبار مورد نیاز ما هزار میلیارد تومان است و اگر اعتبار در نظر گرفته شده تخصیص پیدا کند این پروژه ها تا حدودی به سرانجام می رسد.

۲۰ درصد از ۶ هزار واحد آموزشی کرمان تخریبی است

فرحبخش اظهار داشت: ۶ هزار واحد آموزشی در استان کرمان وجود دارد که به طور میانگین ۲۰ درصد از این مقدار تخریبی و نامقاوم است.

وی خواستار مشارکت همگانی در احداث واحدهای آموزشی در استان کرمان شد و از خیرین، شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی و مسئولان خواست به منظور افزایش سرانه آموزشی در این استان پای کار بیایند.

تراکم جمعیتی کلاس های کرمان ۳۹ نفر است

معاون مشارکت های مردمی و نهادهای اداره کل نوسازی مدارس استان کرمان میانگین تراکم جمعیتی کلاس های درس در استان را به طور میانگین ۳۹ نفر اعلام کرد.

وی ادامه داد: در صورت مشارکت آحاد مختلف جامعه این تراکم کاهش خواهد یافت.

سرانه ای عقب‌تر از کشور

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با اشاره به اینکه میانگین سرانه آموزشی کشور ۵.۴ است گفت: این رقم در شهر کرمان ۴.۸ است که پایین تر از سرانه کشوری است.

رضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج هزار و ۴۸۶ مدرسه در استان کرمان وجود دارد که بیش از ۳۰ درصد این مدارس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی هستند.

وی تاکید کرد: تراکم حضور دانش آموزان در هر کلاس در کشور ۲۵ نفر در حالی که این رقم در شهر کرمان ۴۸ نفر است.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با اشاره به وجود ۷۵۰ مدرسه با حضور یک تا ۱۰ دانش آموز در این استان گفت: فاصله شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مدرسه کرمان، هزار و ۳۳ کیلومتر و آموزش و پرورش پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در اقصی نقاط استان پهناور کرمان در مدارس به اهتزاز درآورده است.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در استان کرمان گفت: بیشترین کمبود مدرسه در شهر کرمان است و اگر این مورد حل شود و پروژه های نیمه تمام آموزشی انجام شود این سرانه به میانگین کشوری می رسد.

وجود ۳۲ هزار دانش آموز تبعه خارجی در کرمان 

وی گفت: این درحالی است که بیش از ۳۲ هزار دانش آموز تبعه خارجی در استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

این درحالی است که بیش از ۳۲ هزار دانش آموز تبعه خارجی در استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

رضایی با بیان اینکه ۱۶۶ پروژه نیمه تمام آموزشی در استان کرمان وجود دارد گفت: ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح های نیمه تمام در بخش آموزش درخواست شده که در سفر رییس جمهور پیگیری می شود.

رضایی افزود: ۱۲ پروژه آموزشی بزرگ در کرمان در حال ساخت و وزیر آموزش و پرورش نیز در سفر سال گذشته خود به کرمان از اختصاص بودجه ویژه به تکمیل پروژه های نیمه تمام در کرمان تا پایان سال جاری خبر داده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد پروژه های آموزش و پرورش کرمان خیرساز هستند در حالی که خیر تعهد خود را انجام داده اما بودجه سهم دولت تخصیص پیدا نکرده است.

به گزارش ایرنا انتظار می رود هم با پیگیری های دولت برای تحقق اعتبارات و نیز جلب مشارکت خیران از یک طرف و در ادامه با ایفای تعهدات شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی از طرف دیگر روز به روز فضاهای آموزشی استان کرمان به سرانه و وضعیت بهتر نزدیک تر شوند و ضمن دورشدن از فضاهای کانکسی و نیز تراکم بالای کلاس های درس، وضعیت مطلوب تری پیش روی آینده سازان ایران در دیار کریمان قرار گیرد.