تهران- ایرنا- محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش (گلیفوزیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «ساینس دیلی»، در این تحقیق که به تازگی در نشریه «سلامت زیست محیطی» منتشر شده است، سطوح بالاتر گلیفوزیت با وزن کمتر نوزادران در زمان تولد مرتبط و همچنین به افزایش خطر بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) منجر شده است.

این دومین مطالعه تحقیقی در مقیاس کوچک است که محققان با رسیدن به یافته‌هایی مهم انجام داده‌اند. مطالعه قبلی این تیم تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود، اولین مطالعه‌ای بود که گلیفوزیت را در ۹۳ درصد از بارداری‌ها و مرتبط با کوتاهی دوره بارداری مورد تایید قرار داد. سایر مطالعات اخیر نیز یافته‌های آنها را تایید کرده است.

«پل وینچستر» استاد پزشکی بالینی کودکان و تهیه کننده اصلی این تحقیق گفت: تماس با سموم دفع آفات (Pesticide) در بارداری به خصوص در اوایل بارداری می‌تواند روی دی‌ان‌ای تاثیر بگذارد و خصوصیات ژنتیکی را تغییر بدهد. اما درباره اینکه این مواد شیمیایی چگونه بر رشد جنین تاثیر بگذارند، چیز زیادی نمی‌دانیم.

گلیفوزیت یک ماده شیمیایی است که برای کشتن و از بین بردن علف‌های هرز استفاده می‌شود و در سرتاسر آمریکا کشاورزان و خانه‌دارها از آن استفاده می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده که مردم ممکن است در همه غذاهایی که می‌خورند و حتی در غذاهای بسته‌بندی و ارگانیک نیز در معرض گلیفوزیت باشند.

در طول مدت چندین سال، محققان، گروهی متشکل از ۱۸۷ زن باردار را در ایندیانا زیر نظر گرفتند و متوجه شدند که به جز یک نفر بقیه در ادرار خود گلیفوزیت داشته‌اند.

وینچستر گفت که مطالعات قبلی نشان داده که تماس با آفت‌کش‌ها تاثیرات منفی در حیوانات داشته اما درباره تاثیر آنها در انسان اطلاعات زیادی نداریم.

وی افزود: ما شاهد این هستیم که نوزادان بیشتری با وزن پایین متولد می‌شوند یا اینکه مادران بیشتری به مشکلاتی مانند چاقی یا دیابت بارداری دچار شده اند. لازم است که به مطالعه و بررسی تاثیرات طولانی مدت این مواد شیمیایی ادامه بدهیم تا دریابیم که چگونه این مشکلات را ایجاد می‌کنند و برای جلوگیری از آنها چه می‌توان کرد.

محققان امیدوارند که در آینده تاثیر تماس با گلیفوزیت را در گروه بزرگتری از زنان باردار بررسی کنند.