تهران - ایرنا - صدیر جپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواسته است تا در تنظیم موضوع مرز قرقیزستان و تاجیکستان میانجیگری کند.

به گزارش ایرنا مارات ایمانکولوف، دبیر شورای امنیت قرقیزستان روز سه شنبه به اعلام این مطلب به رسانه های  محلی گفت: جپاروف به پوتین روی آورد تا به عنوان یک واسطه در رفع اختلافات مرزی با تاجیکستان مرزی عمل کند.

وی با اشاره به نشست سه جانبه اخیر روسای جمهوری روسیه، تاجیکستان و قرقیزستان در شهر آستانه تصریح کرد: «شهروندان  در مورد چگونگی پایان نشست سه جانبه رئیس جمهور ما، روسای جمهور روسیه و تاجیکستان علاقه مند و نگران هستند. گفت و گوی باز صورت گرفت. موضع اصلی او [صدیر جپاروف] در امتداد مرز این است که به صورت مسالمت آمیز در میز مذاکره حل و فصل شود. ما از این اصل عدول نکرده ایم و به همین ترتیب ادامه خواهیم داد. باید به این واقعیت پایان داد که حل نشدن مسائل مرزی منجر به درگیری و تهاجم مرزی می شود. او گفت که جپاروف حتی به پوتین نیز متوسل شد تا آنها به نوعی واسطه در تنظیم مسائل مرزی باشند.

ایمانکولوف اعلام کرد که روسیه جانشین قانونی اتحاد جماهیر شوروی است.

وی تصریح کرد: «در پایتخت روسیه، در موسسات مختلف بایگانی، اسناد زیادی در مورد مناطق اداری و نقشه ها (از جمله اسناد مرزی) حفظ شده است. از این رو پوتین این پیشنهاد را (برای میانجیگری) پذیرفت.  

تشدید تنش بین قرقیزستان و تاجیکستان در سپتامبر(مهر) یک بار دیگر نشان داد که طرفین در یک دور باطل راهبردی قرار دارند، چراکه به گفته تحلیلگران پیامدهای سیاسی درگیری های منظم در مرز دائما کشورها را از سازش هایی که برای حل و فصل اوضاع ضروری هستند بیشتر دور می کنند.

به گزارش ایرنا، تشدید تنش جدید در روابط قرقیزستان و تاجیکستان در تاریخ ۱۶-۱۴ سپتامبر اتفاق افتاد. این تشدید تنش یکی از شدیدترین و خونبارترین درگیری در کل تاریخ این مناقشه بود و منجر به کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر از هر دو طرف و همچنین جابجایی ۱۴۰ هزار نفر شهروند غیر نظامی قرقیزستان از منطقه مناقشه شد.

اگز چه توافقات «کامچی بک» تاشییف و «سایمومین یاتیموف»، رؤسای دستگاههای امنیتی قرقیزستان و تاجیکستان در خصوص دور کردن پاسگاههای مرزی و نصب دوربین در مرز تا حدودی موجب کاهش تنش های اخیر شد اما به اعتقاد تحلیلگران حوزه آسیای مرکزی و قفقاز، قرقیزستان و تاجیکستان به احتمال زیاد خودشان مستقلا نمی توانند از این دور باطل خارج شوند. اما مسأله ای که اولویت دارد فراهم آوردن شرایط برای این است که مذاکرات صلح اجتناب ناپذیر شود.