۲۶ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۴۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84889884
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس پایدار میان قرقیزستان و تاجیکستان شد

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از تشدید درگیری مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان خواستار آتش بس پایدار میان دو کشور شد.

دبیر سازمان ملل روز شنبه به وقت محلی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این درگیری ها، تاکید کرد که با نگرانی بسیار تحولات مرزی تاجیکستان و قرقیزستان را دنبال می کند.

 این مقام ارشد سازمان ملل از رهبران قرقیزستان و تاجیکستان خواست که برای آتش‌بس پایدار وارد گفتگو شده و از مکانیسم‌ های موجود برای کاهش تنش‌ ها نهایت استفاده را ببرند.

گوترش تاکید کرد که سازمان ملل آماده است تا در صورت درخواست بیشکک و تاشکند، در یافتن راه حلی پایدار برای اختلافات مرزی طرفین کمک کند.

قرقیزستان و تاجیکستان ۲۵ شهریور ماه با تایید خبر وقوع درگیری های مرزی ، هر یک دیگری را به آغاز این درگیری متهم کردند.

به گزارش اسپوتنیک،‌  دو مرزبان قرقیز و سه شهروند این کشور در نتیجه تبادل آتش بین مرزبانان قرقیزستانی و تاجیکستانی زخمی شدند.

با افزایش تنش ها، سرویس مرزی قرقیزستان، تاجیکستان را به استفاده از خمپاره، تانک و خودروهای زرهی برای گلوله باران مواضع قرقیزستان و همچنین گلوله باران فرودگاهی در شهر «باتکن» در نزدیکی مرز از سوی پرتابگرهای موشکی متعدد و تخریب زیرساخت های غیرنظامی متهم کرده است.

سرویس مرزی قرقیزستان در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهایش به دفع حملات تاجیکستان ادامه می دهند.

در این بیانیه آمده است: از طرف تاجیکستان، گلوله باران مواضع طرف قرقیزستان ادامه دارد و در برخی مناطق نبردهای شدیدی در جریان است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، وزارت بهداشت قرقیزستان سپس اعلام کرد که ۲۴ شهروند کشته و ۸۷ نفر زخمی شده اند. معلوم نیست چه تعداد از قربانیان از نظامیان بوده اند.

«کامچی بک تاشیف» رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت که تلفات نظامیان زیاد بوده است.

نیروی مرزی قرقیزستان روز جمعه در بیانیه‌ای از توافق نمایندگان این کشور با نمایندگان تاجیکستان برای آتش‌بس در مرزها خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، فرماندهان مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان بعد از یک گفت‌وگوی تلفنی، توافق کردند تا از ساعت ۱۰ به وقت محلی، در مرزهای دو کشور آتش‌بس برقرار شود.

تنش مرزی بین این دو جمهوری شوروی سابق معمولا هرچند وقت یکبار تشدید می شود اما خیلی زود هم فروکش می کند. روسیه در هر دو کشور پایگاه نظامی دارد و این هفته خواستار خویشتنداری طرفین و گفت‌وگو برای حل اختلافات شد.

فرماندهان مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان بعد از یک گفت‌وگوی تلفنی، روز جمعه توافق کردند تا از ساعت ۱۰ به وقت محلی، در مرزهای دو کشور آتش‌بس برقرار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha