محمد ذاکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی دیگر تخصیص اعتباراتی که به صورت اوراق سه ساله اسناد خزانه اسلامی ارایه می شود و ارزش آن معادل حدود ۵۰ درصد اعتبارات نقدی است می تواند دلیل دیگری برای کند شدن روند اجرایی طرحهای راهسازی باشد.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت زمین در چند سال اخیر نیز باعث شده است که آزادسازی و تملک زمینهای واقع در محورهای در دست ساخت، نیازمند اعتبارات نقدی فراوانی باشد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در مجموع شرایط مزبور باعث افزایش قیمتهای پیشنهادی و عدم رغبت پیمانکاران به منظور شرکت در مناقصات مربوط به طرحهای راهسازی می شود.
ذاکری افزود: اجرای هفت طرح راهسازی به طول هزار و ۱۳۰ کیلومتر به این اداره کل تفویض شده که عملیات اجرایی آنها به تناسب اعتبارات ابلاغی در دست اجراست.
وی متوسط پیشرفت اجرایی هفت طرح راهسازی مزبور را ۳۳ درصد اعلام و بیان کرد: در حال حاضر ساخت حدود ۱۹۰ کیلومتر در قالب طرحهای مزبور در دست انجام است و ساخت حدود ۵۳۰ کیلومتر نیز باقی مانده است و اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری کامل از هفت طرح راهسازی مزبور در خراسان رضوی بیش از ۱۲ میلیارد تومان است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طول کل راه های پیشنهادی به منظور اخذ مجوز ماده ۲۳ قانون "الحاق برخی مواد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" در استان حدود هزار و ۴۳۰ کیلومتر بوده که در دست پیگیری است.
ذاکری افزود: از ابتدای امسال در قالب طرحهای مزبور ۲ قرارداد به طول ۴۴ کیلومتر (قطعه سوم و انتهایی باند دوم سه راهی شادمهر- کاشمر به طول ۲۰ کیلومتر و باند دوم تربت حیدریه – دولت آباد به طول ۲۴ کیلومتر) به مبلغ اولیه ۶۷۰ میلیارد تومان به منظور اجرا به پیمانکاران واگذار شده است.
استان خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راهها در جایگاه دوم کشور قرار دارد.