محمدرضا اخوان عبداللهیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص خراسان رضوی در حوزه بزرگراه و آزادراه نسبت به میانگین كشور كمی پایین است لذا طی این مدت 150 كیلومتر پروژه بزرگراهی در قالب تبدیل راه اصلی به بزرگراه به منظور ارتقا شاخص، در سطح استان اجرا شده است.
وی این پروژه های بزرگراهی را در مسیرهای نیشابور - فیروزه، مهنه - گناباد، گلبهار - مشهد، خواف - سلامی، تایباد - دوغارون، شادمهر - كاشمر و جاده تایباد - تربت جام ذكر و بیان كرد: همچنین عملیات ساخت بزرگراههای طرقبه - شاندیز، سبزوار - اسفراین، تربت حیدریه - زاوه، تربت حیدریه - رشتخوار - سنگان و مشهد - رضویه آغاز شده اند.
مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این ظرف پنج سال اخیر زمینه ساخت 300 كیلومتر آزادراه حیاتی و مهم برای استان شامل آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد - چناران - قوچان نیز فراهم شده است.
وی گفت: عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان آغاز و نیز قرارداد بخشی از مسیر آزادراه حرم تا حرم در محدوده خراسان رضوی پیمانكار منعقد شده است.
اخوان عبداللهیان در ادامه جاده درگز - دوغایی - كبكان را یكی از مهمترین پروژه های راهسازی در خراسان رضوی توصیف و بیان كرد: با ساخت این جاده 80 كیلومتر از طول جاده 160 كیلومتری كنونی كاسته می شود. تاكنون حفاری یك كیلومتر از جاده درگز - دوغایی - كبكان توسط قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانكار انجام شده است.
وی افزود: اجرای مرحله نخست این جاده به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و طی چند ماه اخیر اجرای آن با توجه به بالا بودن میزان مطالبات پیمانكاران متوقف شده اما امید است با توجه به تاكید استاندار خراسان رضوی و همكاری وزارت راه و شهرسازی عملیات اجرایی تونل این محور فروردین ماه آتی آغاز شود.
* راه روستایی
مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین گفت: تا پنج سال پیش میزان برخورداری روستاهای بالای 50 خانوار جمعیت در این استان از جاده 83 درصد بود اما در پی تلاشهای صورت گرفته هم اینك شاخص راه مناسب روستایی در خراسان رضوی به 97 درصد رسیده است.
وی افزود: در این چارچوب تاكنون شش هزار و 100 كیلومتر از كل طول هفت هزار كیلومتری راههای روستایی خراسان رضوی آسفالت، قرارداد ساخت 50 درصد راههای باقیمانده با پیمانكاران مربوطه منعقد شده است. بر این اساس امیدواریم اوایل سال 1399 جشن برخورداری كل روستاهای بالای 50 خانوار جمعیت این از راه آسفالته مناسب برگزار شود.
* اقدامات نوروزی
رئیس شورای حمل و نقل خراسان رضوی در ادامه از آمادگی كامل مجموعه دست اندركاران حوزه راه و ترابری خراسان رضوی برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی هم خبر داد و افزود: شاهد هم افزایی و اقدامات مفید و موثر در زمینه خدمات دستگاههای زیر مجموعه وزارت ر اه و شهرسازی در سطح استان هستیم.
وی افزود: به همین منظور در 'طرح راهداری نوروز 98' كه اجرای آن از 25 اسفند جاری تا هفدمین روز فروردین ماه آتی ادامه دارد 92 گروه راهداری نوروزی به استعداد 900 نفر مجهز به تمامی امكانات و ماشین آلات راهداری مستقر در سطح راهدارخانه ها، ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی آماده خدمت به زائران و مسافران هستند.
اخوان عبداللهیان ادامه داد: با توجه به گرایش عمومی به سفرهای زمینی و جاده ای علاوه بر افزایش شمار ناوگان حمل و نقل بین شهری اقدامات موثری توسط اداره كل راهداری و حمل و نقل خراسان رضوی در زمینه رفع نقاط پرحادثه و نیز ایمن سازی جاده های استان صورت گرفته است.
* اولویتهای سال جدید
وی همچنین اولویت حوزه راهسازی خراسان رضوی را برای سال آینده استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت راهها اعلام و بیان كرد: در این چارچوب مشابه سه سال اخیر از ظرفیت دهیاریها، شهرداریها و شركتهایی مانند ایمیدرو برای ساخت راه در این استان بهره گیری می شود.
مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: استان امسال به لحاظ برخورداری از اعتبارات در حوزه راهسازی دچار مشكل بود لذا برای جلوگیری از توقف پروژه ها، از ظرفیت بخش خصوصی به صورت مشاركت در ساخت راهها استفاده شد. هم اینك پیمانكاران پروژه های راهسازی در خراسان رضوی دو هزار میلیارد ریال از اداره كل راه و شهرسازی طلب دارند. با این حال هر سال هزار میلیارد ریال از طلب پیمانكاران در قالب اوراق مشاركت تسویه می شود.
وی ادامه داد: راهسازی در خراسان رضوی سال 1398 به صورت استفاده از كمكهای نیكوكاران، بخش خصوصی، دهیاریها و مشاركت در ساخت با احتساب 30 درصد تعهد دولت و 70 درصد برعهده طرف مقابل انجام خواهد شد.
اخوان عبداللهیان به بهره گیری از قیر رایگان در پروژه های راهسازی اشاره و بیان كرد: بخاطر گرانی قیر تلاش می شود 'بتن سازی راهها' در سطح خراسان رضوی توسعه یابد. بر این اساس تاكنون هفت كیلومتر از جاده كاشمر - شادمهر با استفاده از رویه بتنی بهسازی شده است.
وی گفت: استفاده از سیمان در ساخت راهها و برخورداری آنها از رویه بتنی علاوه بر اینكه از كیفیت و دوام بیشتری برخوردار است هزینه كمتری نیز دارد.
طول راههای خراسان رضوی 20 هزار و 500 كیلومتر است. این استان 14 هزار و 152 كیلومتر راه روستایی دارد.
7489/1858
مشهد- ایرنا- مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طی پنج سال اخیر شاخصهای راهسازی در حوزه بزرگراه، آزادراه و راههای روستایی در سطح این استان ارتقا یافته است.