به گزارش خبرنگار ایرنا، کیانوش کیامرز روز پنجشنبه در نشست مدیران شهری مشهد با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: اوراق مشارکت مصوب مجلس برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان است که نیمی از آن سهم دولت و نیم دیگر سهم شهرداری است.
وی خاطر نشان کرد: ۹ کلانشهر کشور در حال ساخت مترو و سایر کلانشهرها نیز در حال توسعه ناوگان اتوبوسرانی هستند و عددی که امسال تخصیص داده شده بسیار کم است و به هر کلانشهر رقمی کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان میرسد.
کیامزر ادامه داد: هزینه اجرای هر کیلومتر خط قطارشهری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و با این رقم کمتر از نیم کیلومتر خط اجرا می شود.
مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد افزود: از اعضای کمیسیون عمران مجلس انتظار داریم میزان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهرها را از ۱۲ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.
لزوم افزایش ظرفیت خط یک قطار شهری مشهد
رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: طبق برنامهریزی در خط یک قطارشهری مشهد، باید ٣٠٠ هزار مسافر در روز با ١٢٠ واگن در مشهد جابهجا شوند اما هم اینک روزانه تنها ١٧٠ هزار مسافر با ۶٠ واگن جابهجا میشوند.
ایمان فرهمندی افزود: ظرفیت واگنهای فعال بسیار کم است و مردم از این وضعیت ناراحت هستند، همچنین خط ریلی گلبهار و انتهای خط یک نیز متصل خواهد شد که با این اتفاق تعداد زیادی مسافر به قطارشهری اضافه میشود، بنابراین نیاز است که ظرفیت به صورت جدی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در سال ۹۶ برای تامین واگنها مجوز اخذ شده تا از کنسرسیوم شرکت واگنسازی تهران و تامین کننده چینی ۶۰ دستگاه را دریافت کنیم، اما وزارت صمت جلوی این کار را گرفت، همچنین از همان سال تاکنون شرکت "مبنا" تلاش میکند نمونه این واگنها را بسازد که تاکنون میسر نشده است.
رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: نیازمند مساعدت مجلس برای اخذ مجوز حداقل ۲۰ دستگاه واگن از کنسرسیوم شرکت واگنسازی تهران و تولید کننده چینی هستیم تا نیاز شهر را برطرف کنیم.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.