تهران - ایرنا - تحقیقات جدید پزشکی نشان داده است توقف مصرف آسپیرین توسط بیمارانی که از داروهای متداول ضد انعقاد یا رقیق‌کننده خون مانند وارفارین استفاده‌ می‌کنند، خطر خونریزی را در بیماران کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی» ، تحقیقات جدید حاکی است که اگر یک رقیق کننده خون مصرف می‌کنید نیازی به دومی ندارید. یک تحقیق پزشکی در دانشگاه پزشکی میشیگان نشان داد که وقتی بیماران مصرف آسپیرین را در کنار مصرف یک رقیق‌کننده متداول خون متوقف می‌کنند با خطر کمتری در مورد خطرات خونریزی رو به رو هستند.

بیش از ۶هزار و ۷۰۰ فرد تحت درمان برای لختگی خون و ضربان نامنظم یا فیبریلاسیون (fibrillation )  تحت بررسی قرار گرفتند. آنها در کنار رقیق کننده متداول خون «وارفارین» آسپیرین هم دریافت کردند.

محققان دانشگاه میشیگان گفتند: آسپیرین مانند گذشته یک نوش‌دارو محسوب نمی‌شود و در واقع می‌تواند به وقایع خونریزی بیشتر در برخی از بیماران منجر شود. از این رو تلاش کردیم مصرف آسپیرین را برای بیمارانی که به آن نیاز ندارند، کاهش دهیم.

در طول این تحقیق مصرف آسپیرین به میزان ۴۶.۶ درصد کاهش پیدا کرد و خطر مشکلات خونریزی هم ۳۲.۳ درصد پایین آمد.

جفری بارنس کاردیولوژیست گفت: زمانی که این تحقیق را شروع کردیم تلاش برای کاهش مصرف آسپیرین شروع شده بود و یافته‌ها ما نیز نشان می‌دهد که تسریع کاهش مصرف آسپیرین از مشکلات جدی خونریزی جلوگیری می‌کند و می‌تواند جان بیماران را نجات دهد. واقعا لازم است پزشکان آگاهی بیشتری از این مساله داشته باشند که چه زمانی بیماران مصرف کننده رقیق کننده خون باید آسپیرین دریافت کنند یا دریافت نکنند.

بارنس گفت: هر چند آسپیرین یک داروی مهم است، اما کاربرد آن نسبت به یک دهه پیش کمتر شده است. تحقیقات مکرر نشان داده زمانی که بیماران از رقیق کننده خون استفاده می‌کنند کمتر پیش می‌آید که  از مصرف آسپرین در کنار آن هم سود ببرند.