به گزارش ایرنا، آچار فرانسه در فرهنگ اصطلاحات عامیانه مردم ایران به فردی همه فن حریف اطلاق میشود که از توانایی انجام بسیاری از کارهای تخصصی برخوردار است.
آرزوی خیلی از پدران و مادران برای فرزندان، داشتن شغلهایی لوکس با درآمد بالا مانند پزشکی و مهندسی و یا داشتن درآمد ثابت با استخدام در یکی از ارگانهای دولتی است و بر همین اساس از کودکی نحوه تربیت کودکان را بر همین پایه قرار میدهند.
تاکید والدین بر کارهای پشت میزنشینی با درآمد ثابت و امنیت شغلی بالا و یا پزشکی و مهندسی با موقعیت اجتماعی و درآمد بالا است چرا که پدران و مادران آینده موفق را حرکت در این مسیر میدانند و علاقه کمتری به انتخاب شغلهایی خارج از اینها دارند.
ارتقای سطح آموزشی در مدارس در کنار گسترش دسترسی به فضای مجازی و اینترنت، کودکان و نوجوانان را با فعالیتهایی جدا از خواسته والدین در بخشهای متنوع هنری، فنی، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی آشنا کرده که از جمله آنها آموزش مهارت فنی و حرفهای است.
آموزشهای مهارتی در چند سال اخیر از سوی مسوولان حوزه کار مورد توجه جدی قرار گرفته بهطوری که بسیاری از جوانان جویای کار متقاضی این نوع آموزشها هستند و تجربه نشان داده اشتغال با پیوند دانشگاه و بازار کار و مهارت آموزی ممکن است.
پشتکار مهمترین رمز موفقیت
برای معرفی بهتر تاثیر مهارت آموزی در اشتغالزایی و داشتن درآمد مناسب از مرکز آموزش فنی و حرفهای گنبدکاووس به دنبال تعدادی از کارآفرینان برتر رفتیم که یکی از آنان مجید مهدیزاده است که به گفته خودش میتواند صفر تا ۱۰۰ مسائل فنی یک ساختمان را انجام دهد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین رمز موفقیت خود را ناامید نشدن در مقابل مشکلات دانست و گفت: تخصص اصلی من تعمیر دستگاههای سردکننده و تجاری است اما علاوه بر آن در چند رشته فنی مربوط به تعمیرات وسایل برقی و ساختمانی دورههای فنی و حرفهای هم سررشته دارم.
این جوان گنبدی افزود: از کودکی علاقه زیادی به کارهای فنی داشتم و هر وسیلهای که خراب میشد به سرعت در تکاپوی تعمیر آن برمیآمدم. با وجود آن که تجربه شرکت در هیچ دوره آموزشی را نداشتم اما بارها پیش آمد که عیب یک وسیله برقی را برطرف کردم و همین عامل، تعجب خانواده را در پی داشت.
بازکردن وسایل خانه از جمله ساعت، تلفن، جاروبرقی و نصب شیرآلات تفریح آقا مجید بود و کار او تا جایی پیش رفت که دوستان و اقوام که از تخصص و مهارت او مطلع شده بودند، تعمیر وسایل خانه را با پرداخت اندکی دستمزد به او مواگذار میکردند و این توجهات، او را به سمت تحصیل در رشته فنی و حرفه ای متمایل کرد.
وی گفت: بعد از پایان دوران سربازی هم از مهارت آموزی غافل نشدم و با شرکت در دورههای فنی و حرفهای در مجموع ۹ مدرک فنی از جمله اتومکانیک، برق خودرو، برق کشی ساختمان و صنعتی و تعمیر سردکنندهها، یخچالسازی، کولر و پکیج و تعمیرات لوازم خانگی را دریافت کردم.
مهدیزاده که صاحب ۲ فرزند است گفت: علاقه زیادی دارم تا فرزندانم در رشتههای فنی تحصیل کنند و مهارت یاد بگیرند تا در آینده بدون اتکا به آزمونهای استخدامی دستگاههای اجرایی بتوانند برای خود صاحب شغل و درآمد شوند.
وی اظهارداشت: در حال حاضر مسوولیت سرویس و نگهداری سردخانه بیمارستان پیامبر اعظم(ص) و کارخانه صنایع پتروشیمی گنبدکاووس و تعمیر مشکلات فنی چندتا مدرسه را بر عهده دارم و همین این کارها را مدیون تلاش و پشتکارم می دانم.
۴۰ بیکار را استادکار کردم
این استادکار افزود: ۱۸ سال از دوران آشنایی و حضورم در دورههای فنی و حرفهای میگذرد و ۱۳ سال است که به صورت مستقل با در اختیار داشتن یک انبار که وسایل مورد نیاز خود را در آن نگهداری میکنم مشغول فعالیت و کار هستم.
مهدیزاده بازار کار و درآمد خود را عالی توصیف کرد و گفت: هر فرد علاقمندی بعد از گذراندن دورههای فنی و حرفهای و بعد از آن کسب تجربه میتواند به صورت تخصصی بدون نیاز به راه اندازی مغازه، وارد بازار کار شود.
وی ادامه داد: افراد دارای مدرک معتبر از آموزشگاههای فنی و حرفهای با پشتکار و تلاش مداوم، قادر به تامین خرج زندگی سه تا چهار خانواده هستند و از جوانان میخواهم در کنار علم آموزی به سمت مهارتهای فنی هم بروند.
مهدیزاده گفت: تاکنون ۴۰ نفر پیش من دورههای استاد و شاگردی را گذراندند و به عنوان استادکار وارد بازار کار شدند و اعتقاد دارم که اگر جوانان به کار فنی علاقه دارند در کنار تحصیلات دانشگاهی باید دورههای مهارت آموزی فنی و حرفهای را هم بگذرانند تا بتوانند بازار کار خوبی برای خود مهیا کنند.
وی افزود: خیلی از شاگردانم با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی و بار علمی بالا به صورت عملی قادر به انجام کوچکترین کار فنی نبودند که آنان را به مراکز فنی و حرفهای برای فراگیری دورههای مهارت آموزی معرفی کردم و امروز خیلی از آنان به استادکارانی ماهر تبدیل شدند.
مدرک فنی و حرفهای اعتبار بین المللی دارد
این استادکار بیان کرد: علاقمندان به رشتههای فنی و حرفهای به راحتی میتوانند به صورت رایگان دورههای مختلف را در مراکز دولتی بگذرانند و تمام ابزار مورد نیاز در این مراکز برای مهارت آموزی در اختیارشان قرار داده میشود.
وی گفت: با گذراندن دورههای مختلف در کنار تعمیر سردکنندههای صنعتی به عنوان حرفه اصلی، کارهای جوشکاری صنعتی، تعمیر پهپادهای سمپاش در مزارع و گازکشی را هم انجام میدهم که باعث میشود در طول سال بیکار نباشم.
ورود ۵۷ درصد دانشگاهیان گلستان برای مهارت آموزی به مراکز آموزشی و مهارتی
به گفته مدیرکل آموزش فنی و حرفهای گلستان، ۵۷ درصد ورودی مراکز آموزشی و مهارتی در استان فارغالتحصیلان دانشگاهی با مدارک لیسانس و فوقلیسانس هستند که این نشان میدهد جوانان ما پس از فارغالتحصیلی نتوانستند به علت آشنا نبودن با یک شغل و نداشتن مهارت وارد یا جذب بازار کار شوند که پس از مدتی تصمیم به مهارتآموزی میگیرند.
حمزه کرایلو اظهارداشت: آموزشهای مهارتی فنی و حرفهای در استان گلستان در چهار بخش صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات به ترتیب با ۶۳، ۱۵، ۱۲ و ۱۰ درصد سهم از کل ورودیها در هر بخش در ۱۸ مرکز دولتی با ۱۱۸ کارگاه و ۵۷۱ آموزشگاه خصوصی با مجموع ۵۴۰ رشته آموزشی در بخش دولتی و خصوصی ارائه میشود.
همچنین طبق اعلام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، ۶۴۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفهای متشکل از پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه در سراسر کشور با ظرفیت آموزش سالانه بیش از ۵۵۰ هزار نفر دوره وجود دارد.
غلامحسین حسینی نیا با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار مرکز آموزشگاه آزاد با ظرفیت آموزش ۶۰۰ هزار نفر دوره در سال یادآور شد: در مجموع بخش دولتی و خصوصی ظرفیت برگزاری سالانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر دوره مهارتهای آموزش فنی و حرفهای در کشور را دارا هستند که نقش بسزایی در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی دارد.