بجنورد- ایرنا- معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارش استان از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد که بیشترین کاهش در مناطق جنوبی و مرکز استان است.

به گزارش ایرنا، هاشم فارابی روز یکشنبه در چهارمین جلسه حفاظت از منابع آب خراسان شمالی اظهارداشت: همچنین در این مدت دمای استان چهار دهم درجه افزایش یافته است که بیشتر در مناطق غربی استان، شهرستان اسفراین و بجنورد بوده است.

وی افزود: براساس شاخص speI (شاخصی پهنه بندی شاخص خشکسالی SPEI که توسط مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی ارایه می شود) نیز ۷۵ درصد مساحت استان تحت تاثیر لایه های مختلف خشکسالی است.

معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی گفت: براساس این گزارش شهرستان اسفراین، بجنورد و جاجرم در وضعیت بحرانی خشکسالی است و شهرستان های شیروان و فاروج به نسبت سایر شهرستان ها در وضعیت مطلوب قرار دارد.

فارابی تصریح کرد: در نیمه شمالی و غرب استان وضعیت نرمال است و خشکسالی کمتر بر آنها اثر گذاشته است.

وی افزود: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه ۱۰ ساله تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰، ۸۳ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است که نشان دهنده وضعیت بحرانی در شهرستان های اسفراین، بجنورد، جاجرم و مانه و سملقان است.

وی افزود: در مجموع ۴۹ درصد مساحت استان در خشکسالی بسیار شدید و مابقی درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.  

در این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی وجود دارد.