حسین نعمتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح سنجش سلامت نوآموزان از ۲۲ خردادماه در این استان آغاز و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه داشت که نوآموز بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی از نظر بینایی، شنوایی، گفتاری و سلامت جسمی و حرکتی مورد سنجش قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: نوآموزان غربال شده بعد از چند مرحله در مهرماه و ابتدای آبانماه سنجش شدند و در نهایت ۱۵۹ نفر با نیازهای ویژه وارد مدارس تلفیقی شدند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: از ابتدای این طرح ۱۹ هزار و ۵۰ نوآموز استان مورد سنجش قرار گرفتند که ۱۶ درصد این افراد به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند.
وی یادآور شد: از مجموع سه هزار و ۱۰۹ نفری که به مرحله تخصصی سنجش ارجاع شده اند؛ یکهزار و ۸۴۴ نفر به مشکل ذهنی، ۳۸۵ نفر شنوایی، ۸۲۹ نفر بینایی و ۳۰ نفر جسمی و حرکتی و ۲۱ نفر نیز اُتیسم هستند.
نعمتی بیان کرد: نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در ۱۴ پایگاه سنجش اولیه و یک پایگاه سنجش تخصصی در خراسان شمالی مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتند و در صورت تشخیص احتمال نارسایی برای بررسی بیشتر به مراکز تخصصی معرفی شدند.
وی در ادامه هدف اصلی طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها، تشخیص جایگاه دقیق آموزش کودکان برای استفاده از خدمات متناسب با استعدادها و توانمندی های کودکان و جلوگیری از افت تحصیلی عنوان کرد.
۱۸۹ هزار و ۸۳۶ دانش آموز خراسان شمالی در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه استان زیر نظر ۱۹ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی و مابقی متوسطه است.
در مجموع سه هزار و ۴۰۰ دانش آموز زیر پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی هستند که از این تعداد هزار و ۶۰۰ نفر در مدارس استثنایی و بقیه در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل هستند.