همدان- ایرنا- استان راهبردی همدان با توجه به منطقه ژئوپلیتیک و جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر چند استان مهم وغربی قرار است با جهش و تحولی اساسی درحوزه صنعت حمل و نقل و تکمیل 2 طرح مهم و خط آهن خود به ملایر و سنندج به شاهراه ریلی غرب کشور تبدیل شود، رویایی که تحققش در دولت سیزدهم دست یافتنی تر شده است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان هم معتقدند که توسعه مسیر ریلی در غرب کشور به دلیل جمعیت قابل توجه ساکنان استان‌های غربی، تولید ده‌ها میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و همچنین معادن بسیار غنی در این منطقه دارای اهمیت فروانی است.

تکمیل و بهره برداری از خطوط  ریلی در غرب کشور علاوه بر مزیت های نسبی در ابعاد مختلف و در عرصه داخلی، اهمیت فراوانی نیز در صحنه بین المللی دارد؛به گفته کارشناسان تکمیل خطوط ریلی غرب کشور می تواند راه آهن آسیای میانه را به کرانه‌های مدیترانه متصل کند و خود یک کریدور مطمئن و توسعه مدارانه به دیگر نقاط دنیا هم محسوب شود.

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، با تمدن شهرنشینی سه هزار ساله، از دیرباز تاکنون به عنوان پل ارتباطی منطقه غرب کشور شناخته می‌شود.

به گواه تاریخ، از چند هزار سال پیش، همدان در مسیر جاده تاریخی ابریشم قرار گرفت؛ جاده‌ای که یکی از شاهراه‌های مهم بازرگانی در قاره آسیا و حتی دنیا بود و با گذر از دیار هگمتانه، تمدن ملل مختلف را به این خطه از ایران زمین، پیوند می‌زد.

هم اینک به واسطه این خط آهن، استان های غربی کشور که سالیان سال در انتظار شنیدن سوت قطار بودند ارتباط ریلی آن ها با پایتخت برقرار شده است. استان کرمانشاه به واسطه راه آهن جنوب همدان و استان کردستان نیز به واسطه راه آهن مرکزی همدان به شبکه ریلی کشور متصل شده اند.

علاوه بر جابجایی مسافران، انتقال و حمل و نقل بار نیز یکی از مهمترین دستاورد های احداث این خطوط ریلی محسوب و موجب کاهش هزینه های جابجایی کالا می‌شود.

راه آهن غرب کشور کریدور شرق به غرب آسیا

طرح راه‌آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان به ملایر به طول ۷۵ کیلومتر را شامل می شود؛ در حالی‌که به تازگی خطوط راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و تعداد ۱۳ ایستگاه در این مسیر پیش بینی شده است.

در این میان با ایجاد خطوط ریلی از ایستگاه ملایر - فیروزان - کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر و همچنین ساخت راه آهن ملایر به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور را با تهران و شبکه راه آهن سراسری فراهم خواهد کرد.

اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از کریدور (راهرو) ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌ مندی زائران عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌ مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی، از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این طرح بزرگ ملی ریلی است.

اما این پایان کار انقلاب ریلی در همدان نیست، چرا که عملیات ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج نیز به پایان رسیده و با تلاش های وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در آستانه بهره برداری است.

راه‌آهن همدان - سنندج؛ تکمیل پازل توسعه

با این حال مزیت‌های راه آهن بر هیچ‌کس پنهان نیست و شکل‌گیری آن در دیار هگمتانه و در مسیر راه تاریخی ابریشم یادگار زیبایی را از دولت مردمی برای آیندگان مانا می‌گذارد.

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است که مهر سال گذشته به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر بوده و به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج با هفت ایستگاه شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. این خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر و باری ۵۰۰ هزار تُن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴،  در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.

برای اجرای طرح راه آهن همدان - سنندج تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود اما هم اینک به گفته مسئولان این رقم به بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که نشان می دهد تمام تلاش مدیران به سرانجام رساندن این پروژه بوده است.

در ۲ سال اخیر بارها مسئولان وزارتی و استانی از روند پیشرفت این پروژه بازدید کرده و هر بار نیز وعده هایی مبنی بر به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده ای نزدیک داده اند اما همچنان با فراز و نشیب هایی همراه است.

تیر ماه سال گذشته وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر به استان وعده داد که پروژه راه آهن همدان - سنندج امکان دارد تا قبل از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد که این وعده نیز عملی نشد و مردم استان همچنان در چشم انتظاری به سر می برند و حالا دولت سیزدهم می خواهد هر چه سریع تر این پروژه بهره برداری شود.

تکمیل پروژه نیازمند بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار

پروژه راه آهن همدان- سنندج هم اینک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای آن ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و برای تکمیل آن ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار لازم است.

بی شک بهره برداری از این پروژه که آرزوی دیرینه مردم استان های غرب کشور است می تواند توسعه جهشی در بخش های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد و البته مردم انتظار دارند مسئولان استانی و کشوری تلاش خود در به سرانجام رسیدن این پروژه را بیشتر کنند.

راه آهن جنوب همدان راه ارتباطی کشورهای همسایه غربی

در جنوب استان و در شهرستان ملایر نیز استان همدان یک خط آهن جداگانه دارد که یک سوی آن به اراک، قم و تهران ختم می شود و از سوی دیگر به نهاوند، کرمانشاه و مرز ایران و عراق خاتمه می یابد.

حالا عملیات ساخت راه‌آهن همدان - ملایر نیز کلید خورده است؛ طرحی که ۲ خط ریلی غرب کشور را به هم متصل می‌کند ،همدان که پیش از این در جنوب استان و در منطقه ملایر دارای راه آهن بود، برای رونق خط آهن جنوبی خود به این طرح نیاز داشت.

طرح راه آهن همدان - ملایر به طول ۷۵ کیلومتر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به ویژه زائران عتبات عالیات در حال ساخت است.

کاهش ترافیک جاده‌ای به عنوان بخشی از طرح کلی راه‌آهن غرب کشور محسوب می‌شود که علاوه بر اهداف یاد شده کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.

این خط ریلی در ۲ قطعه ساخته می شود که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.

راه آهن همدان - ملایر به دلیل کاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعلی تهران - قم - اراک - ملایر جاگزینی مناسب برای ترانزیت کالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می‌شود.

اعتبارات اولیه اجرای این طرح ۶۸۹ میلیارد ریال و شرکت سکاف پیمانکار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.

این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی (مرز ایران و عراق) متصل می شود.

ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.

با بهره برداری از این طرح خطوط ریلی غرب کشور، تهران را از ۲ مسیر همدان به مرز خسروی و در نهایت بندر لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه متصل می کند.

همچنین به عنوان یکی از اولویت‌های مهم و کلیدی دولت سیزدهم، قرار است پنج مرکز استان به خط راه آهن سراسری متصل شوند که می توان گفت با اجرای این طرح راهبردی، توسعه این استان ها بر مدار ریلی قرار می گیرد.

خط ریلی ملایر به کرمانشاه که بخشی از شبکه ریلی غرب کشور به شمار می رود، دارای هشت ایستگاه در شهرهای ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون و ایستگاه باری و مسافری کرمانشاه است و روزانه یک رام قطار با ظرفیت ۲۰۰ مسافر به صورت رفت و برگشت از طریق ایستگاه ملایر - مشهد جابه جا می‌شوند.

اختصاص 350 میلیارد تومان به راه‌آهن همدان- ملایر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان هم گفت: روز گذشته از سرجمع اعتباراتی که برای فصل حوزه راه و شهرسازی این استان در نظر گفته شد، ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه‌آهن همدان - ملایر اختصاص یافت.

فرزاد تیموری اظهار داشت: پروژه راه‌آهن همدان - ملایر یکی از پروژه‌هایی است که استاندار همدان تاکید جدی بر اجرای آن دارد و با پیگیری‌های وی، اعتبار مورد نیاز برای این پروژه در نظر گرفته شد.

وی افزود: در حال حاضر این پروژه تا گردنه زاغه در محور ملایر به همدان اجرا شده و تکمیل آن موجب اتصال دو شبکه راه‌آهن در شمال به جنوب کشور به استان همدان می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان ادامه داد: امسال حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای استان همدان در نظر گرفته شد و ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان اعتبارات عمرانی سفر رئیس جمهوری برای استان اختصاص داده شد.

تیموری بیان کرد: معادل ۱۰ سال اعتبار عمرانی سهم استان همدان، به عنوان اعتبارات عمرانی سفر رئیس جمهوری اختصاص پیدا کرد که با پیگیری‌های استاندار همدان اعتبار سفر رئیس جمهوری از ۶ هزار میلیارد تومان به ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

استان همدان با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی و گردشگری، به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بود؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با اجرای راهبردهای اصولی و توجه اساسی به زیرساخت‌ها، بهترین فرصت برای رسیدن این استان به جایگاه واقعی‌اش، فراهم شده است.

افزایش اعتبارات عمرانی مهم‌ترین گواه توجه و رویکرد مطلوب دولت مردمی در تکمیل زیرساخت‌های استان همدان است که به اعتقاد مسئولان این تحول بنیادین در همه بخش ها همچنان ادامه دارد.

اعتبارات قابل توجهی در سفر رییس جمهور و هیات دولت در مرداد ماه امسال به حوزه توسعه راه ها و راه آهن استان همدان اختصاص یافت. در حوزه راه طرح های توسعه محوری برای این استان تعریف شد.

اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های راه و شهرسازی همدان

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: با پیگیری‌های استاندار همدان، اعتبارات سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان، در حوزه تکمیل پروژه‌های راه و شهرسازی، از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به پنج هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

حبیب نادیان رفیع  افزود: هم اینک نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از راه‌های اصلی استان در حال چهارخطه شدن است که برای تکمیل و بهره برداری از آن حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد از حمل بار استان همدان از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: توسعه راه‌های اصلی و بهسازی راه‌های فرعی اهمیت بالایی دارد و با توجه به تخصیص اعتبار، پروژه‌های در دست اقدام را با کیفیت مناسب بهره برداری می‌کنیم.

نادیان رفیع تصریح کرد: پروژه چهار خطه کردن محور سامن-بروجرد به طول ۱۵ کیلومتر در دست اقدام است که ۹ کیلومتر آن تکمیل شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این محور یکی از راه‌های اصلی استان است که ارتباط جنوب و مرکز کشور را برقرار می‌کند و اعتبارات آن از محل پروژه های راه تامین می‌شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: محور آورزمان - نهاوند یکی از حادثه‌خیزترین راه های استان همدان محسوب می‌شود که عملیات چهار خطه کردن آن به طول ۴۲ کیلومتر در دست اقدام و هشت کیلومتر آن تکمیل شده است.

وی ادامه داد: ۲۵ کیلومتر دیگر از این پروژه با پیشرفت ۳۵ درصدی، در حال اجرا است و با تامین اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی از محل سفر رییس جمهور، قسمت خطرناک و حادثه آفرین آن تا ۲ سال آینده، چهار خطه و بهره برداری می شود.

نادیان رفیع با اشاره به اینکه پروژه چهار خطه کردن محور تویسرکان - کنگاور نیز به طول ۴۰ کیلومتر در دست اقدام است افزود: ۳۳ کیلومتر از این پروژه در استان همدان قرار دارد که ۲۰ کیلومتر از آن تکمیل شده است و ۱۳ کیلومتر باقی مانده نیز ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: با تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه، پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اعتبارات سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان همدان، متناسب با همکاری پیمانکاران و پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: پروژه چهار خطه کردن محور کبودرآهنگ - قیدار نیز ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که ۵۷ کیلومتر از آن در محدوده استان همدان و تاکنون ۲۴ کیلومتر آن تکمیل شده است.

نادیان رفیع تصریح کرد: ۳۵ کیلومتر باقی مانده از این طرح نیز ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با انتخاب پیمانکار مجزا، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کریدور شمالی استان همدان نیز ۸۲ کیلومتر طول دارد که هم اینک ۳۰ کیلومتر آن تکمیل و زیر بار رفته است، اظهار داشت: ۲۰ کیلومتر دیگر از این پروژه در دست اجرا و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کامل آن نیاز است.

چهار بانده شدن جاده علیصدر مهمترین مصوبه راه و شهرسازی همدان در سفر رییس جمهور

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: پروژه چهار خطه کردن محور همدان - گل‌تپه - علیصدر نیز به طول ۶۸ کیلومتر به عنوان یکی از ۹ پروژه ای محسوب می‌شود که در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای آن ردیف بودجه تعریف شده است و هم اینک مطالعات ۳۲ کیلومتر آن انجام شده است.

وی افزود: کنارگذر غربی همدان نیز به طول ۳۰ کیلومتر در دست اقدام است و ۱۷ کیلومتر آن تکمیل شده و ۱۲ کیلومتر انتهایی آن معارض دارد که باید مشکلات تملیک اراضی آن برطرف شود.

نادیان رفیع تاکید کرد: ایستگاه مسافری راه‌آهن همدان نیز ابتدا در کنار ترمینال اتوبوس طراحی شده بود که باکمی تغییرات قرار است به محدوده بلوار فرودگاه همدان منتقل شود.

وی اظهار داشت: قسمت ۹ کیلومتری ابتدایی آن از ایستگاه باری به سمت فرودگاه توسط جهاد نصر در دست ساخت است که بر اساس مطالعات صورت گرفته قرار است ایستگاه مسافربری آن در کنار فرودگاه ساخته شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: پروژه بزرگ برقی کردن قطار همدان-تهران مصوبه مجلس شورای اسلامی و مطالعات آن در حال انجام ست و پس از مشخص شدن پیمانکار ، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

گسترش راه‌های ارتباطی مهمترین شاخصه توسعه یافتگی

از سوی دیگر یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگ‌راه و آزادراه‌ها است که تحقق آن منجر به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری آن منطقه می‌شود.

در سال‌های گذشته بخشی از توسعه اقتصادی همدان در بن‌بست زیرساخت‌های حمل و نقل گرفتار شده بود که به همت دولت عدالت محور، اعتبارات مناسبی در راستای اجرای پروژه های خط آهن همدان- سنندج و همدان ملایر تخصیص یافته است.

روند اجرای خط آهن همدان - تهران از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در سال ۱۳۹۶ به طول ۲۶۷ کیلومتر و با گذر از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان به بهره برداری رسید.

هموار کردن مسیر، جان دوباره به این طرح داد و ریل‌ها یکی پس از دیگری روی زمین کاشته شدند تا مردم با آسودگی خیال با آن تردد کنند. 

این خط آهن به صورت یک خطه با ۳۵ پل به طول یک‌هزار و ۶۴۰ متر، با ویژگی حرکتی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار باری طراحی شد و فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به ۲ ساعت کاهش داد. 

این طرح علاوه بر آنکه از نظر حمل و نقل داخلی بار و مسافر، استان‌های همدان و در آینده کردستان را به شبکه راه آهن سراسری متصل می‌کند، باعث فراهم آمدن بستری مناسب به منظور ساخت طرح‌ها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی مسیر و کاهش مصرف سوخت می شود.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت مناطق غرب کشور، تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب کشور و گسترش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه غربی ایران نیز از دیگر مزایای این طرح مهم در منطقه غرب کشور به حساب می‌آید.

حالا این خط آهن  هر روز به صورت رفت و برگشت با واگن‌های درجه یک دارای کوپه چهار نفره و درجه۲ با کوپه ۶ نفره، مسافران را در مسیر همدان - مشهد جابه جا می کند و دست‌اندرکاران تلاش دارند تا با افزایش تعداد قطارها، ترافیک صفوف مسافران را کاهش دهند.

برقی کردن قطار همدان-تهران مصوبه مجلس شورای اسلامی

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان می‌گوید: برقی کردن قطار همدان-تهران مصوبه مجلس شورای اسلامی است و برای اجرای آن ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ایوب اسدالهی گفت: برقی کردن قطار همدان- تهران جزء مصوبات مجلس است و باید انجام شود اما برای اینکه به اجرا برسد زمان‌بر است.

وی درباره ایستگاه قطار درون شهر همدان نیز افزود: این پروژه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد البته محل ایستگاه به طور قطع مشخص نشده است.

اسدالهی با بیان اینکه ۹ کیلومتر از ایستگاه باری تا فرودگاه همدان قطعی شده و در حال انجام است، ادامه داد: مشاور این طرح کار کرده و کریدورهای پیشنهادی مشخص است و منتظر مصوبه آن هستیم.

استاندار همدان: پروژه راه‌آهن همدان به ملایر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد

استاندار همدان در جریان بازدید از پروژه ‌های زیرساختی حوزه راه استان، گفت: پروژه راه آهن همدان - ملایر به عنوان یک طرح زیرساختی، از پیشرفت فیزیکی خوب و قابل قبولی برخوردار است.

علیرضا قاسمی فرزاد  اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌ها و اعتباراتی که در سفر رییس جمهور برای پروژه‌های زیرساختی استان در نظر گرفته شد تلاش می کنیم این طرح‌ها به سرعت تکمیل و آماده شوند.

وی اظهار داشت: پیمانکار و مجری طرح را مکلف کردیم که به کار خود سرعت ببخشند، تا بتوانیم یک‌ ایستگاه راه آهن در شان مردم همدان احداث و راه اندازی کنیم.

استاندار همدان در خصوص بازدید خود از این پروژه ها، گفت: با همراهی مسوولان دستگاه‌های اجرایی در حوزه زیرساخت و عمران از پروژه‌های زیرساختی سطح استان بازدید و پیشرفت روند اجرایی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. 

قاسمی فرزاد تصریح کرد: دراین زمیته، پروژه راه‌آهن همدان به ملایر پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین بازدیدی که انجام دادیم از راه‌آهن همدان، ایستگاه آن و مسیر منتهی به این ایستگاه بود، گفت: طرح چهارخطه کردن مسیر منتهی به این ایستگاه نیز به سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه پروژه بعدی که از آن بازدید شد، راه‌آهن همدان به ملایر است، اظهار داشت: این پروژه در ۲ بخش تعریف شده که بخش اول پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و تقریبا به سرعت در حال انجام است و بخش دوم نیز نیاز به خاک‌برداری دارد.

استاندار همدان ابراز امیدواری کرد که با اعتباراتی که در سفر رییس جمهور به استان به این پروژه‌ها اختصاص یافت، اقدامات لازم برای تکمیل و بهره برداری از این طرح‌ها انجام شود.

سفر پربرکت رییس جمهور به استان همدان در مجموع ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.