تهران- ایرنا- دانشمندان کشف کردند که یک هورمون ایجادشده در دوران بلوغ در مردان نقش مهمی در پیش‌بینی این مساله دارد که آیا آنان ممکن است بعدها در زندگی خود به بیماری‌های مشخصی مبتلا بشوند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، محققان دانشگاه «ناتینگهام» کشف کرده‌اند که ترشح یک هورمون پپتید (peptide) شبیه به انسولین با نام INSL۳ به مدت طولانی مداومت دارد و یکی از نشانگرهای زیستی (biomarker) اولیه برای پیش بینی بیماری‌های مرتبط با بالا رفتن سن است.

تازه‌ترین یافته‌های این محققان در همین ارتباط به تازگی در نشریه «مرزهای اندوکرینولوژی» (Frontiers in Endocrinology) به چاپ رسیده است.

هورمون INSL۳ به وسیله همان سلول‌های تولیدکننده تستوسترون (testosterone) ساخته می‌شود اما بر خلاف تستوسترون که در طول حیات مردان نوسان دارد، هورمون INSL۳ ثابت است و تنها در سنین بالا اندکی کاهش پیدا می‌کند. همین موجب می‌شود که این هورمون به اولین نشانگرهای زیستی آشکار و قابل اعتماد برای پیش بینی امراض مرتبط با افزایش سن تبدیل شود.

نتایج نشان داد که سطح این هورمون در خون با برخی بیماری‌های مرتبط با سن مانند ضعف استخوان، ناتوانی جنسی، دیابت و بیماری قلبی – عروقی مرتبط است.

کشف ماهیت ثابت این هورمون بسیار مهم است زیرا به این معنی است که یک مرد دارای سطح بالای این هورمون در سنین جوانی، در سنین بالاتر نیز سطح بالایی از این هورمون را خواهد داشت اما فردی با سطح پایین هورمون در سنین جوانی، در سنین بالا نیز سطح پایینی از این هورمون خواهد داشت و این موجب می‌شود که احتمال ابتلای او به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن بیشتر باشد.

این یافته موجب می‌شود که زمینه و امکان قابل توجهی برای پیش بینی بیماری‌های مرتبط با بالا رفتن سن و نیز یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از این بیماری‌ها ایجاد شود.

این تیم تحقیقاتی نمونه خون گرفته شده با فاصله چهار سال از سه هزار مرد از کشورهای مختلف اروپایی را آنالیز کرد و نتایج نشان داد که بر خلاف تستوسترون، سطح هورمون INSL۳ در افراد ثابت می‌ماند.