یزد- ایرنا- مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از اجرای طرح رایگان سند دار کردن اراضی کشاورزی روستایی شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: از مجموع اراضی کشاورزی این شهرستان، تنها سه درصد مستندسازی شده و دارای سند مالکیت کاداستری می باشد.

به گزارش ایرنا مهدی اقبال روز چهارشنبه در نشست قرارگاه حدنگاری شهید سردار سلیمانی شهرستان بهاباد یزد اظهار داشت: هویت سازی و مستندسازی و اجرای کامل قانون کاداستر بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های برنامه هفتم توسعه جزو وظایف قانونی دستگاه‌هاست و باید با جدیت دنبال شود.

وی مستندسازی مالکیت اراضی کشاورزی ، مدارس هبه‌ای و اراضی و املاک حوزه آموزش و پرورش و همچنین موقوفات را خواستار شد و گفت: بی‌توجهی به این مهم می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با بیان اینکه سنددار کردن خانه‌های روستایی و کاداستر اراضی و املاک روستایی و کشاورزی، تثبیت مالکیت روستاییان است افزود: این امر مهم سبب می‌شود روستاییان اطمینان کافی از مالکیت خود بر واحدهای مسکونی و ملک تحت تملک داشته باشند.

عضو شورای قضایی استان یزد خاطرنشان کرد: در استان نیز قرارگاه حدنگاری به ریاست استاندار و رئیس کل دادگستری و در شهرستان ها با مدیریت فرماندار و رئیس دادگستری و همچنین عضویت دستگاه‌های مرتبط و متولی زمین و املاک تشکیل شده تا در خصوص اجرای کامل قانون کاداستر بویژه در بخش کشاورزی همکاری جدی داشته باشند.

اقبال درباره وضعیت فعلی اسناد مالکیت کاداستری شهرستان بهاباد گفت: در حال از ۶۶۲۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغی شهرستان تنها سه درصد آ« سنددار شده و ۳۶۱ ملک موقوفه و ۱۰۰ قطعه از اراضی و املاک آموزش و پرورش بدون سند است ضمن آنکه حدود ۲ هزار سند دفترچه‌ای قدیمی در روستاها داریم.

وی حضور بخشداران ، دهیاران و شوراها را برای اعتمادسازی و اطلاع رسانی در راستای اجرای قانون کاداستر خواستار شد و تصریح کرد: در آینده ، قانون اعتباربخشی اسناد رسمی و حذف قولنامه های عادی به تصویب می رسد و برای استان‌هایی همچون یزد که بیشتر معاملات از طریق اسناد عادی انجام می شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

این مسئول افزود: برای حل مشکلات بهاباد باید فراتر از تکالیف تعیین شده و اهداف پیش بینی شده گام برداشته و از فرصت قانون تعیین ساماندهی برای صدور اسناد کاداستری شهرهای زیر ۲۵هزار نفر با توجه به تقاضامحور بودن کاداستر اراضی کشاورزی استفاده کنیم.

بهاباد در ۲۰۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.