به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۵۰۰ هنرمند نمدمال شامل ۴۰۰ نمدمال در شهرکرد و ۱۰۰ نمدمال در بروجن بهعنوان یکی از قدیمیترین و کُهنترین مناطق کشور و دنیا در این عرصه بهشمار میرود.
وجود کارگاههای نمدمالی قدیمی و سنتی، فعالیت مستمر هنرمندان نمدمال و کاربرد نمد در صنایع پزشکی و خودروسازی باعث شد تا شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری در مردادماه ۱۳۹۷ بهعنوان "شهر ملی نمد" ثبت و معرفی شود.
اما آنچه امروزه بهعنوان دغدغه و خواسته اصل فعالان این هنرصنعت بهشمار میرود، اقتصادی شدن تولید نمد با هدف اشتغالزاییهای جدید، کاهش نرخ بیکاری، بهبود وضعیت معیشت خانوارها، جلوگیری از مهاجرتهای بیرویه به سایر استانها و خارج از کشور و همچنین رونق اقتصادی منطقه است.
در همین راستا خبرنگار ایرنا شهرکرد گفتوگوی با علیاکبر راستین، رئیس دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" انجام شده است که در ادامه مطالعه میکنید:
ایرنا: نمد شهرکرد چه جایگاهی در اقتصاد شهری مرکز استان چهارمحال و بختیاری دارد؟
صنایعدستی و هنرهای سنتی در مجموع میتواند حلقه اتصال اقتصاد و فرهنگ باشد،در همین راستا تولیدات این هنر صنعت بهویژه نمد را میتوان بهعنوان عدالتمحورترین نوع محصولات هنرصنعتها معرفی کرد.
انواع محصولات نمدی با سرمایه اندک و در دوره کوتاهمدت به بازدهی اقتصادی و بهرهوری مطلوب میرسد.از آنجا که زمینههای فعالیت در حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی مظهر "اقتصاد مقاومتی" است، به راحتی میتوان با توجه و افزایش تولید در حوزه تولید انوان هنرصنعتها زمینه بهرهوری اقتصادی در جامعه را فراهم کرد.
انواع صنایعدستی و هنرهای سنتی مانند نمد با بهرهگیری از مواد اولیه داخلی و بومی هر منطقه تولید میشود، بههمین منظور تحریمهای کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران در روند و چرخه تولید محصولات این حوزه تأثیری ندارد.
در همین راستا تولید انواع محصولات نمدی سنتی و نوین در شهرکرد میتواند علاوه بر رونق در اقتصاد شهری مرکز چهارمحال و بختیاری به بهبود وضعیت اشتغالزایی و کاهرش نرخ بیکاری در استان کمک کند.
ایرنا: با توجه به ملی شدن نمد شهرکرد، چه اقداماتی در حوزه تقویت اقتصادی این هنرصنعت انجام شده است؟
هنرصنعت نمدمالی مانند سایر رشتههای صنایعدستی و هنرهای سنتی همراستا با سیاستهای کلی در اقتصاد این حوزه است.
در برنامه ششم توسعه، به موضوع صنایعدستی و هنرهای سنتی توجهی نشده بود اما با تدوین برنامه هفتم توسعه، بند ۱۷ این برنامه بهصورت مستقیم به توسعه گردشگری و تروج صنایعدستی و هنرهای سنتی اشاره کرده است که گام بزرگی در این حوزه مهم خود محسوب میشود.
با پیشبینی این بند در برنامه توسعه هفتم کشور یکی از مهمترین زمینههای پیشرفت در حوزه اقتصادی شدن صنایعدستی و هنرهای سنتی فراهم شده است که در نوع خود اهمیت قابلتوجهی برای هنرمندان صنایعدستی و هنرهای سنتی مانند فعالان نمدمالی در شهرکرد دارد.
همچنین خارج شدن مشاغل مرتبط با صنایعدستی و هنرهای سنتی از نظامهای صنفی باعث شد بسیاری از مجوزها و کاغذبازیهای اداری دست و پاگیر در این حوزه حذف و زمینه تسهیل در امور هنرمندان فراهم شود.
استفاده از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ دستاورد بزرگ در حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی مانند هنرصنعت نمدمالی بوده و بهرهمندی هنرمندان و نمدمالان از این تبصره برای حمایت از تولید و تحریک تقاضا مؤثر و در رونق اقتصادی نقشآفرین است.
همچنین از دیگر اقدامات انجام شده بهمنظور تقویت اقتصادی صنایعدستی و هنرهای سنتی مانند نمدمالی میتوان به معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای هنرمندان این حوزه اشاره کرد.
در این راستا تبدیل تعرفه برق و آببهای کارگاههای تولید محصولات صنایعدستی و هنرهای سنتی مانند کارگاههای سنتی و نوین تولید نمد در شهرکرد از تجاری به صنعتی جزو نمونههای بارز و مشخص حمایت از هنرمندان با هدف تقویت اقتصادی در حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی بهشمار میرود.
در همین راستا آگاهسازی و اطلاعرسانی هنرمندان نمدمالی سنتی و نوین در شهرکرد در دستور کار قرار گرفته است که این مهم نقش مهمی در تقویت اقتصادی این هنرمندان خواهد داشت.
ایرنا: برای شکوفایی اقتصادی نمد شهرکرد چه گامهای مؤثری برداشته شده است؟
برندسازی و هویتبخشی را میتوان بهعنوان مهمترین گام برای شکوفایی اقتصادی هنرصنعت نمدمالی در شهرکرد معرفی کرد.
در این راستا برگزاری همایشها، سمینارها، مسابقهها، جشنوارهها و نمایشگاههای منطقهای، ملی و بینالمللی در کنار راهاندازی بازارچههای موقت و دائمی عرضه تولیدات نمدمالی در کنار سایر محصولات صنایعدستی و هنرهای سنتی میتواند به معرفی نمد شهرکرد کمک کند.
ایرنا: آیا اقدامات عملیاتی از دیدگاه اقتصادی درخصوص نمد شهرکرد انجام شده است؟
در ماههای اخیر پیگیریهای مستمر و مطلوبی از طریق ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی چهارمحال و بختیاری انجام شد و مواردی هم از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در حال پیگیری و اجرا قرار دارد.
اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا در 2 سال اخیر باعث شد تمامی نمایشگاههای موقت، دائمی و صادرات حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی تعطیل و با رکود بیسابقه مواجه شود.
انجام تمامی فعالیتهای مرتبط با تقویت اقتصاد در حوزه نمدمالی شهرکرد باید مبتنی بر تجربه و پژوهشهای علمی باشد تا بتواند به تأثیرگذاری و اثربخشی بهتر برسد.
ایرنا: مشکلات و موانع صادرات نمد شهرکرد کُدامند؟
علاوه بر برخی مشکلات گُمرکی، کمبود طرحهای تجاریسازی، تنوع مصنوعات نمدی، برندسازی و بستهبندی از مهمترین مشکلات و موانع پیش روی نمد صادراتی شهرکرد است.
در صورت توجه به رویکرد اقتصاد دانشبنیان در تولیدات نمد شهرکرد بهعنوان شهر ملی نمد، بسیاری مشکلات صادراتی این حوزه رفع خواهد شد.
ایرنا: صادرات نمد شهرکرد در چه وضعیتی قرار دارد؟
تولیدات نمدی سنتی و نوین شهرکرد به کشورهای مختلفی مانند حاشیه خلیجفارس، ایتالیا، آمریکا و عراق صادر میشُد اما به علت بروز مشکلات ناشی از اعمال تحریمهای کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران حوزه صادرات این هنرصنعت با مشکل مواجه شد اما همچنان صادرات محصولات نمدی بهصورت چمدانی وجود دارد.
در صورت برنامهریزی برای حمایت از توسعه کمی و کیفی محصولات صنایعدستی و هنرهای سنتی بهویژه نمد، میتوان نمد شهرکرد را با برند "شهرکرد شهر ملی نمد" در بازارهای جهانی عرضه کرد.
ایرنا: آیا نمد در اقتصاد آینده جایگاه و تأثیرگذاری دارد؟
نمد بهعنوان یکی از تولیدات قدیمی و کُهن در حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی و پزشکی کاربردی شده و آنچه سایر هنرصنعتها برای فعال شدن جنبه اقتصادی لازم دارند را در درون خود جای داده است.
کاربردی شدن صنایعدستی و هنرهای سنتی بهمنظور ورود انواع هنرصنعتها در چرخه زندگی روزمره مردم علاوه بر ارتقای کمی و کیفی جایگاه هنرصنعتها در زندگی مردم، میتواند زمینههای تأثیرگذاری تولیدات نمدی شهرکرد در اقتصادی شهری را فراهم کند.
حمایت و ساماندهی تولید، حفظ و ایجاد اشتغال، آموزش و ترویج در حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی مانند تولیدات نوین و سنتی نمد شهرکرد باعث ایجاد اشتیاق و همراهی شهروندان در حفظ جایگاه، اهمیت و اقتصاید بودن این هنرصنعت میشود.
توجه به مسائل مطرح شده در این گفت وگو علاوه بر ایجاد تحول در حوزه اقتصادی تولیدات صنایعدستی و هنرهای سنتی به تقویت اقتصاد نمدمالی شهرکرد کمک میکند که این عامل در اشتغالزاییهای جدید، کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از مهاجرتهای بیرویه و تقویت بُنیه و توان اقتصادی هنرمندان نمدمال کمک خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، شهرکرد اکنون به عنوان شهر ملی نمد ایران شناخته شده است و در این زمینه نیز دبیرخانه آن فعال است.