مشهد- ایرنا- تفاهمنامه همکاری میان شهرداری مشهد و شرکت ذوب آهن اصفهان (نخستین تولید کننده ملی ریل) برای تامین ریل مورد نیاز خطوط سوم و چهارم قطارشهری مشهد طی مراسمی روز یکشنبه منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار مشهد در مراسم امضای این تفاهمنامه افزود: تامین ریل از نیازهای ضروری خطوط مترو است که تاکنون از کشورهای اسپانیا، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی خریداری می‌شد.

سید عبدالله ارجائی افزود: شرکت ذوب‌آهن اصفهان حدود سه سال پیش مطالعات و تحقیقات برای تولید ریل مترو در داخل کشور را آغاز کرد و سال گذشته ذوب‌آهن اصفهان موفق به تولید ریل قطار شهری شد.

وی خاطر نشان کرد: از این رو شهرداری مشهد با هدف حمایت از تولید ملی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها به عقد تفاهمنامه خرید ریل با شرکت ذوب‌آهن اصفهان اقدام کرد و طبق این تفاهمنامه در گام اول ریل موردنیاز برای فاز اول خط سه متروی مشهد توسط ذوب‌آهن اصفهان تولید خواهد شد.

شهردار مشهد افزود: احداث هر کیلومتر مترو بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و توسعه خطوط ریلی در اولویت قرار دارد، بر همین اساس بهره‌برداری از بخش اول خط سه مترو به طول ۶ کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) در دستور کار است.

ارجائی ادامه داد: تکمیل و بهره‌برداری از بخش اول خط سوم مترو حدود ۹ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و در سفر رییس‌جمهور به مشهد ۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه اختصاص یافت که تخصیص آن ضروری است.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در بخش تامین واگن نیز پنج قطار برای استفاده از بخش یک خط سه قطار شهری مشهد تامین شده است، در بحث سیگنالینگ هم با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) مذاکراتی انجام شده که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

ایرج رخصتی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: این شرکت استانداردهای جهانی موردنیاز برای تولید ریل مترو را دریافت کرده و بر همین اساس ریل ملی  به‌زودی و برای اولین بار زیر چرخ متروی مشهد قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد نیز روز یکشنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این قرارداد برای تامین ریل ۳۰ کیلومتر خط سوم و ۱۷.۵ کیلومتر خط چهارم متروی مشهد منعقد شده است.

کیانوش کیامرز افزود: این قرارداد در بخش اول برای تامین ۶ کیلومتر ریل خط سوم متروی مشهد از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار منعقد شد.

وی اضافه کرد: این اعتبار از محل فروش اوراق مشارکت ۱۴۰۱ که پرداخت نیمی از آن برعهده دولت و نیمی بر عهده شهرداری است، تامین می شود.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: پروژه بخش اول خط سوم قطارشهری در مرحله معماری، دسترسی های جانبی و تامین تجهیزات است.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.