خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۱۱۲ مدرسه کانکسی با ظرفیت بیش از ۱۰ دانش آموز در استان وجود دارد که این تعداد باید در قالب طرح شهید پناهی جمع آوری و جایگزین شود.

یونس بهاروند ایران نیا روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: طرح شهید"پناهی"  توسط سازمان نوسازی، توسعه و مدارس کشور با تکیه بر لزوم ساماندهی و جمع آوری مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانش آموز عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ مدرسه کانکسی در لرستان وجود دارد افزود: در این راستا باید در قالب طرح شهید "پناهی" و همچنین کمک خیرین کشوری،این مدارس برچیده شود که با توجه به عدد قابل توجه در لرستان، این واحدهای آموزشی به ویژه برای مناطق سخت گذر و عشایری تا شروع تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ جمع آوری خواهد شد.

بهاروند ایران نیا با اشاره به فعالیت حدود چهار هزار مدرسه در لرستان افزود: از این تعداد، یکهزار و ۵۰۰ مورد مستحکم هستند که بعد از انقلاب و در سال‌های اخیر از محل اعتبارات دولتی و کمک خیرین ساخته شده اند، یکهزار و ۵۰۰ واحد نیاز به مقاوم سازی دارند و مابقی واحدها نیز به هیچ وجه وضعیت مناسبی نداشته و باید تخریب و بازسازی شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۵۰ مدرسه عشایری در لرستان وجود دارد اظهار داشت: یکهزار و ۵۰۰ مدرسه دیگر در سطح استان نیازمند مقاوم سازی و یکهزار مدرسه نیز تخریبی هستند که با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شده است حمایت‌های لازم از سوی خیرین و وزارت آموزش و پرورش برای مقاوم سازی صورت گیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: تعهدات خیرین مدرسه ساز استان در سال ۱۴۰۰ حدود  ۱۲۷ میلیارد تومان بوده که تقریبا محقق شده و تعهدات سال ۱۴۰۱ نیز در حال انجام و برخی تفاهم نامه‌ها نیز منعقد شده است.

بهاروند ایران نیا افزود: در حال حاضر شاهد حضور پررنگ خیرین مدرسه ساز در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق سخت گذر عشایری هستیم و بنیاد علوی به عنوان یکی از نهادهای خیر تاکنون اقدام به ساخت ۲۹ کلاس درس در سطح استان کرده که کار ساخت ۱۷ کلاس آن به پایان رسیده و تحویل دانش آموزان شده است.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه سازمان نوسازی مدارس کشور با بنیاد مستضعفان اعلام کرد: بر این اساس، ۶۰۰ کلاس درس در سطح کشور احداث خواهد شد که سهم استان  از این میزان ۴۰ کلاس خواهد بود.