امید به برچیده شدن مدارس غیراستاندارد لرستان در پرتو عدالت آموزشی

خرم آباد- ایرنا - احداث مدارس در مناطق دورافتاده روستایی و عشایری و برچیده شدن کلاس های سنگی و کپری در دستور کار نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان قرار گرفته است تا گسترش هرچه بیشتر چتر عدالت آموزشی در گوشه و کنار ایران اسلامی محقق شود.

به گزارش ایرنا در دنیای امروز عدالت آموزشی و زیرساخت های مربوطه به این مهم یکی از ضرورت و شاخص های اساسی به شمار می رود چراکه زیربنای توسعه و پیشرفت در کیفیت آموزشی نهفته است و در صورت محقق نشدن این مهم مسیر پیشرفت در تمامی ابعاد غیرممکن خواهد شد.

در حالیکه همگان بر این باور هستند تحقق عدالت آموزشی و ایجاد زیرساخت های لازم امری ضروری است اما متاسفانه طی سالیان گذشته مناطق محروم و دورافتاده، با ضعف زیرساخت ها مغفول مانده اند و همچنان در گوشه و کنار ایران اسلامی فرزندانی چشم انتظار برپایی مدارس استاندارد هستند تا بتوانند همچون دیگر فرزندان این مرز و بوم از امکانات آموزشی بهره مند و از چشمه تعلیم و تربیت سیراب شوند.

لرستان طی سال های گذشته به دلیل شرایط جغرافیایی، پراکندگی روستاها و مناطق عشایری، تا حدودی در امر عدالت آموزشی دور از نظرها مانده است و اکنون به گفته مسوولان این استان حدود پنج هزار دانش آموز در مناطق عشایری آن تحصیل می کنند که همچنان چشم انتظار مدارسی مناسب و استاندارد هستند تا بتوانند در باغ علم و دانش رشد کنند.

حضور پررنگ خیران حقیقی و حقوقی تا حدودی زیادی به کمک نوسازی و بازسازی مدارس آمده و نقش قابل توجهی در ایجاد زیرساخت ها و تجهیزات لازم ایفا کرده است تا جاییکه به گفته مسوولان، تاکنون خیران توانسته اند نقش ۳۰ درصدی در احداث مدارس لرستان ایفا کنند.

اگرچه بنا بر آمار موجود اکنون یکهزار مدرسه در لرستان نیازمند تخریب و بازسازی هستند اما آنچه که شتاب مدرسه سازی و حضور پررنگ تر خیران را در این میان ضروری تر می کند وجود مدارس کپری و سنگی در مناطق محروم است چراکه با وجود این مدارس علاوه براینکه آموزش استاندارد و ایمنی وجود نخواهد داشت امکان ایجاد عدالت آموزشی و فراهم نمودن تجهیزات لازم وجود ندارد.

حتی در برخی مناطق، این عوامل دست به دست هم می دهند تا واقعه تلخ ترک تحصیل و بازماندگی دانش آموزان مناطق محروم رقم زده شود و بسیاری از نونهالان و آینده سازان کشور در تاریکی محرومیت و عدم امکانات لازم آموزشی روزگار را سپری کنند.

در این راستا " طرح شهید پناهی" در دولت سیزدهم با اولویت ایجاد عدالت آموزشی و لزوم برچیده شدن مدارس سنگی و کپری اجرایی شده است تا با خلق یک انقلاب مدرسه سازی، پرتو عدالت آموزشی در میان مناطق محروم کشور و استان لرستان تابیده شود.

امید به برچیده شدن مدارس غیراستاندارد لرستان در پرتو عدالت آموزشی

تحصیل پنج هزار دانش آموز در مدارس عشایری لرستان

رییس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان گفت: پنج هزار دانش آموز در ۴۸۰ مدرسه عشایری این استان تحصیل می کنند و از مجموع ۴۸۰ مدرسه عشایری در استان حدود ۲۱۰ مدرسه چادری، ساختمانی، سنگی و کپری هستند که از این تعداد حدود ۱۰ مدرسه سنگی دارای کمتر از ۱۰ دانش آموز می باشند.

کوروش احمدی با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۰ درصد مدارس عشایری لرستان دارای استاندارد های لازم نیستند افزود: از مجموع تمام مدارس ساختمانی و سنگی عشایری استان فقط ۱۰ مدرسه دارای استاندارد هستند.

وی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی در مدارس عشایری استان اظهار داشت: هفت مجتمع شبانه روزی در سطح استان وجود دارد که نیازمند تجهیزات رفاهی و خوابگاهی هستند چراکه تمام تجهیزات این مراکز فرسوده شده است.

احمدی با اشاره به دایر بودن مدارس کپری در مناطق دورافتاده و عشایری ادامه داد: در مدارس کپری تجهیزات و ملزومات لازم آموزشی وجود ندارد و از مجموع ۴۸۰ مدرسه تنها ۱۷۰ مورد به سیستم گرمایشی رادیات برقی تجهیز شده اند که در برخی موارد هم امکان استفاده از این بخاری ها به دلیل مشکلات برق رسانی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: اکنون بیش از ۴۰۰ مدرسه عشایری استان سیستم گرمایشی مناسبی ندارند و به ناچار از بخاری های نفتی و چوبی استفاده می کنند.

احمدی با اشاره به اینکه بزرگترین چالش مدارس عشایری استان کمبود نیروی انسانی است گفت: ۷۶۰ معلم در مناطق عشایری استان مشغول خدمت رسانی هستند اما در بیشتر مدارس عشایری مناطق دورافتاده امکان رفت و آمد روزانه برای معلمان وجود ندارد و به همین دلیل امکان حضور آنها بصورت اضافه کار و شیفت مخالف در این مناطق نیست.

وی اظهار داشت: برخی چالش های موجود در امر تحصیل دانش آموزان عشایری مانع از ادامه تحصیل این دانش آموزان در مقاطع متوسطه به ویژه برای دختران شده است اما اکنون در هر روستا با بیش از سه دانش آموز، کلاس ها برگزار می شود به نحوی که اکنون حدود ۲۰۰ مدرسه زیر ۱۰ دانش آموز دارند.

احمدی گفت: اکنون ۲۴ مدرسه در مقطع متوسطه اول و ۱۹ مدرسه در مقطع متوسطه دوم مناطق عشایری لرستان فعال است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۳۵۰ دانش آموز عشایری در مجتمع های آموزشی متمرکز استان تحصیل می کنند افزود: از این تعداد، ۱۵۰ نفر در خوابگاه و مابقی در منازل شخصی و یا در منازل اقوام سکونت دارند اما به منظور بسترسازی لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزان عشایری استان راه اندازی مراکز شبانه روزی دخترانه و پسرانه در مناطق پلدختر، نورآباد، شاهیوند، بختیاری و میانکوه شرقی ضرورت دارد.

امید به برچیده شدن مدارس غیراستاندارد لرستان در پرتو عدالت آموزشی

نبود زیرساخت، مانع ادامه تحصیل دانش آموزان مناطق محروم

رییس آموزش و پرورش عشایری لرستان گفت: در مدارس غیر استاندارد سنگی و کپری، امکان ایجاد تجهیزات و امکانات آموزشی وجود ندارد و از طرفی در مناطق دورافتاده با تعداد کم دانش آموزان امکان ایجاد مدارس متمرکز نیست.

احمدی با بیان اینکه دوری مسافت محل زندگی دانش آموزان تا مدارس مانع از ادامه تحصیل به ویژه برای دختران شده است افزود: در این راستا تلاش می شود امکان اسکان دانش آموزان در مراکز شبانه روزی و یا سرویس رفت و آمد، فراهم شود اما در مواردی نیز خانواده ها به دلیل مسایل فرهنگی، تمایل چندانی به ادامه تحصیل دختران ندارند.

وی بیان کرد: اکنون مدارس شبانه روزی استان در مناطقی از خرم آباد، پلدختر، پاعلم، سفید خانی نورآباد، ویسیان و تخت چان فعال هستند.

احمدی ادامه داد: امسال ۲۰ نفر از دانش آموزان دوره اول منطقه تخت چان به دلیل بُعد مسافت تا مراکز آموزشی ناچار به ترک تحصیل شدند که این مشکل با تهیه سرویس تا حدودی برطرف شده است و اکنون در حال آموزش هستند.

وی در خصوص مشکلات مدارس کانکسی نیز عنوان کرد: این مدارس فاقد شرایط مناسب آب و هوایی بوده و علاوه بر اینکه در فصل سرما بسیار سرد و در فصل گرما نیز بسیار گرم هستند امنیت چندانی ندارند به نحوی که سال گذشته یک مدرسه کانکسی به دلیل وزش باد شدید جابجا و به محل دیگری پرت شد.

وی ادامه داد: همچنین در برخی موارد نیز این مدارس سرقت می شوند و حتی جابجایی این مدارس برای عشایر کوچ رو نیز بسیار هزینه بر و سخت است.

گرمایش ۹۸۷ کلاس درس لرستان با بخاری نفتی/ استانداردسازی سیستم۳۳۹۲ مدرسه در یک سال

معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۹۸۷ کلاس درس مدارس این استان در مناطق فاقد گازرسانی، از بخاری نفتی استفاده می کنند.

اصغر آقایی چگنی بیان کرد: اکنون ۹ هزار و ۴۷۹ کلاس درس مدارس لرستان از سیستم گرمایشی استاندارد بهره مند هستند که از این مجموع ۶ هزار و ۸۷ کلاس درس تا قبل از سال ۱۴۰۰ استاندارد سازی و مابقی نیز در یک کلاس گذشته به این مجموع اضافه شده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۱ کلاس درس مدارس لرستان دارای سیستم گرمایشی غیر استاندارد هستند و هم اکنون استانداردسازی ۶۰۰ کلاس با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال انجام است.

آقایی چگنی عنوان کرد: به جز کلاس های در دست اقدام، هم اکنون برای گرمایش یکهزار و ۱۴۴ کلاس درس استان از بخاری گازی، ۹۸۷ کلاس درس از بخاری نفتی و ۷۰ کلاس درس از بخاری های چوب سوز استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سیستم گرمایشی استاندارد در سطح مدارس استان شوفاژ است ادامه داد: اکنون ۶۰۰ کلاس درس مدارس نیازمند تخریب و بازسازی نیز از بخاری گازی استاندارد استفاده می کنند اما نوع مدارس تخریبی است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۲۱ میلیارد تومان در راستای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس لرستان هزینه شده است اظهار داشت: مدارسی که از بخاری گازی، نفتی و یا چوب سوز استفاده می کنند در نواحی فاقد گازرسانی و اغلب در مناطق عشایری ززو ماهرو، بزنوید و کوهدشت هستند بنابراین چاره ای جز استفاده از این بخاری ها ندارند.

سرانه فضای آموزشی لرستان با حد استاندارد فاصله دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: سرانه فضای آموزشی این استان با وجود تلاش های انجام شده در راستای مدرسه سازی با حد استاندارد فاصله دارد.

یونس بهاروند ایران نیا بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در لرستان ۵.۰۱ مترمربع اما استاندارد آن ۸.۳۹ متر مربع است، همچنین سرانه فضای پرورشی در لرستان نیز ۰.۵۸متر مربع و در سطح کشور ۱.۴۷ متر مربع می باشد.

وی ادامه داد: سرانه فضاهای ورزشی آموزشی در لرستان ۰.۲۴ مترمربع در حالیکه این میانگین در سطح کشور ۱.۰۶ مترمربع است بنابراین با وجود تلاش زیاد اما کمبودها در این استان فراوان است و رفع آن باید در اولویت قرار گیرد.

بهاروند ایران نیا با تاکید بر اینکه اتمام طرح های نیمه تمام فضاهای آموزشی استان در اولویت قرار دارد عنوان کرد: در مصوبات سفر ۱۹ آذر پارسال رییس جمهور به لرستان، ۲۳۶ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس استان پیش بینی و مقرر شد ۱۵۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان نوسازی کشور پرداخت شود.

امید به برچیده شدن مدارس غیراستاندارد لرستان در پرتو عدالت آموزشی

یکهزار مدرسه در لرستان نیازمند تخریب و بازسازی هستند/۱۶۸ مدرسه کانکسی برچیده می شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: یکهزار مدرسه از مجموع چهار هزار واحد آموزشی این استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

بهاروند ایران نیا اظهار داشت: از حدود چهار هزار واحد آموزشی لرستان تعداد یکهزار و ۵۰۰ واحد از استانداردهای لازم برخوردار هستند، یکهزار و ۵۰۰ واحد نیاز به مقاوم سازی دارند و مابقی واحدها نیز به هیچ وجه وضعیت مناسبی نداشته و باید تخریب و بازسازی شوند.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه سازمان نوسازی مدارس کشور با بنیاد مستضعفان افزود: احداث ۱۶۸ مدرسه در طرح موسوم به «شهید پناهی» با همکاری بنیاد برکت استان مصوب شده است که در این راستا تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز برچیده می شود.

وی با بیان اینکه مدارس جدید تا ۱۴۰۲ تکمیل می شوند افزود: اکنون ۱۶ طرح در حال اجرا و ۳۵ مورد نیز در حال مناقصه است که با اجرای این طرح تحول بزرگی در روستاهای استان ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر شاهد حضور پررنگ خیران مدرسه ساز در مناطق مختلف استان به ویژه سخت گذر عشایری هستیم و بنیاد علوی به عنوان یکی از نهادهای خیر تاکنون اقدام به ساخت ۲۹ کلاس درس در سطح استان کرده که کار ساخت ۱۷ کلاس آن به پایان رسیده و تحویل دانش آموزان شده است.

۴۷ کلاس درس جدید تحویل آموزش و پرورش لرستان شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان گفت: ۴۷ کلاس درس در قالب ۱۷ مدرسه طی ۶ ماهه نخست امسال تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده است.

بهاروند ایران نیا اظهار داشت: ۱۴۰ واحد آموزشی لرستان در دست احداث است و در صورت تامین اعتبار، ۴۳ مدرسه در دست ساخت دیگر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد تا ۲ ماه آینده به آموزش و پرورش تحویل داده می شود.

وی با اشاره به کسب مقام نخست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در جذب اعتبارات عمرانی سفر رییس جمهور به لرستان ادامه داد: ۳۸۵ میلیارد تومان اعتبار سال گذشته مدرسه سازی استان تقریبا به طور کامل جذب شده است و لرستان هم اکنون در جایگاه چهارم تخصیص اعتبارات این بخش در کشور قرار دارد.

امید به برچیده شدن مدارس غیراستاندارد لرستان در پرتو عدالت آموزشی

احداث ۹۰۰ مدرسه خیرساز در لرستان

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز لرستان نیز گفت: ۹۰۰ مدرسه خیرساز در قالب سه هزار و ۵۴۵ کلاس درس از سال ۷۸ تاکنون تحویل آموزش و پرورش استان شده اما تعداد زیادی مدرسه نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است همچنین چند طرح نیمه تمام نیازمند تامین اعتبار برای تکمیل هستند.

محمد علی رضوی با اشاره به فعالیت یکهزار و ۱۱۵ خیر مدرسه ساز در لرستان ادامه داد: در حالیکه مناطق محروم و دورافتاده لرستان نیازمند نگاه ویژه در امر مدرسه سازی و توجه به ادامه تحصیل دانش آموزان هستند اما همچنان در مناطق شهری استان نیز مدارس غیر استاندارد و نیازمند تخریب و بازسازی وجود دارد.

گفتنی است پیش از این در خبرگزاری جمهوری اسلامی در اخبار پنج هزار دانش آموز در مدارس عشایری لرستان تحصیل می کنند و لرستان ۵۰۵ مدرسه کانکسی دارد به لزوم نوسازی مدارس تخریبی،توجه ویژه به مدرسه سازی در مناطق محروم و برچیده شدن مدارس کپری، سنگی و کانکسی این استان پرداخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha