به گزارش ایرنا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید طی نامه شماره ۹۳۹۸۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ توسط رییس جمهور ابلاغ شد.
در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب جلسه ۲۴/۷/۱۴۰۰ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی که با عنوان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۹۹ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ میشود.
حجتالاسلام ابوالفضل احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:اگر از مقوله جوانی جمعیت و رساندن جامعه به قله جمعیتی صحبت میکنیم باید مسایل تربیتی را نیز مد نظر قرار دهیم که این مهم به صورت عمده در کانون خانواده اتفاق میافتد.
به گفته وی، خانواده مهمترین نهاد در تربیت فرزندان و جوانی جمعیت است و پرورش جوان پُرتوان،پرانگیزه،فعال و خودباور در بستر خانواده انجام میگیرد و برنامهریزی،اجرا و نظارت در این زمینه به یک متولی مشخص نیاز دارد.
وی ادامه داد: مساله جمعیت و نیروی انسانی اصلیترین و مهمترین مولفه برای هر حکومت و تمدنی است که در آیات، روایات و تجربیات بشری نیز به آن اشاره شده است و جمعیت هر چه جوانتر، باتوانتر و با انگیزهتر باشد قدرت حاکمیت و قدرت اجتماعی، فرهنگی، علمی و توان بازدارنگی آن جامعه قویتر و بیشتر خواهد بود.
احمدی تاکید کرد: ضرورت دارد ۲ نکته در طرحهای جوانی جمعیت مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد و انجام بپذیرد یکی بحث جوانسازی و جوان نگهداشتن جمعیت و دیگری مساله تربیت صحیح این جوانان و نسل جدید است.
وی یاد آور شد: اگر ما فراوانی جمعیت داشته باشیم ولی تربیت صحیح انجام ندهیم خود این امر میتواند به یک چالش و معضل جدی تبدیل شود یعنی بهجای آنکه موجب قوی شدن جامعه شود دقیقا باعث تضعیف و مانع رشد جامعه خواهد شد.
دبیر ستاد احیای امر بهمعروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بنابراین باید هم نگاه به رشد و جوانی جمعیت و هم نسبت به تربیت نسل جوان برنامه داشته باشیم و اگر بخواهیم به این موضوع خوب رسیدگی و پرداخته شود به طور حتم به یک متولی خاص، ویژه و مشخص نیاز است.
احمدی تاکید کرد: نمیتوان یک قانون وضع کرد و بعد متولی مشخصی برای آن تعیین نکرد و اگر قانون متولی خاصی نداشته باشد تا آن متولی خاص برای آن قانون برنامهریزی کرده و آن را اجرای کند و بر اجرای آن نظارت داشته باشد و کار را به یک نتیجه و ثمری برساند، تنها وضع و ابلاغ آن کافی نیست.
دبیر ستاد احیای امر بهمعروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری گفت: اگر قانونی مصوب و ابلاغ میشود باید مشخص شود چهکسی قانون را اجرا کند و قرار است چه کسی بر اجرای آن قانون نظارت کند بهخصوص در موضوع حساسی مانند جوانی جمعیت که اهمیت زیادی دارد.
احمدی تاکید کرد: برای اجرای قانون باید کانون و مجموعهای باشد که قانون را بپذیرد تا نهادینه شود در جواب این سوال که کجا باید موضوع جوانی جمعیت و تربیت نسل جوان نهادینه شود؟ تا بعد از آن اقدام شود باید گفت که بهنظر می رسد هیچ کانونی مهمتر از "خانواده" برای این موضوع نیست.
لزوم همراهی خانوادهها با طرح های تربیتی
دبیر ستاد احیای امر بهمعروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اگر بخواهیم تکثیر نسل، جوانگرایی و افزایش جمعیت اتفاق بیفتد و شاهد حضور جوان تربیت شده با نگاه اسلامی ایرانی در کشورمان باشیم باید به طور حتم، خانوادهها همراه باشند یعنی اگر خانوادهها در این در امر همراه نباشند طبیعی است هرچه قانون تصویب کنیم آن انتظار و چشم اندازی که ما برای آینده کشورمان مد نظر قرا داده ایم اتفاق نخواهد افتاد.
احمدی اظهار داشت: برای آنکه خانوادهها تقویت شده، اقناعسازی اتفاق بیفتد و آموزش والدین انجام شود و اطمینانسازی برای خانوادهها در عمل و میدان اتفاق بیفتد به طور حتم به یک متولی و مرجع خاص که حوزه کاری آن خانوده باشد، نیاز است.
وی تصریح کرد: این متولی خاص باید همه مسائل، شامل مسائل قبل از تولد، زمینهسازی برای تکثیر جمعیت تا مرحله ازدواج و مسایل تربیتی را مدیریت، برنامهریزی، نظارت و اجرای آن را آسیب شناسی کند و متاسفانه امروز این متولی خاص در کشور وجود ندارد.
احمدی تاکید کرد: اگر امروز از شما پرسیده شود متولی خانواده و یا بحث جوانی جمعیت و در کنار آن تربیت جمعیت جوان بر عهده کیست؟ نمیتوان جواب مشخصی برای آن پیدا کرد و شاید علت این امر آن باشد که هنوز اهمیت خانواده مشخص نشده است.
اهمیت توجه به تربیت فرزندان از نگاه اسلام
دبیر ستاد احیای امر بهمعروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری یادآور شد: وقتی آیات و روایات را بررسی میکنیم ،میبینیم که مهمترین کانون تربیتی برای جامعهسازی و تربیت کانون خانواده است و قرآن میفرماید، هم نسبت به خودتان و هم نسبت به اهلتان مراقب باشید.
احمدی اضافه کرد: روایتی از رسول اکرم (ص) وجود دارد که میفرمایند"وای بر اولاد آخر زمان از دست والدینشان" که وقتی از آن حضرت سوال شد والدین آنها مومن هستند یا مشرک؟ رسول خدا(ص) در جواب فرمودند:والدین ایشان مومن هستند ولی چیزی از واجبات و ارزشها را به فرزندانشان یاد نمیدهند و "هموغم" آنها بر روی مسایل دنیوی فرزندانشان است و حتی مواقعی که فرزندانشان بخواهند به سمت ارزشها و معنویات بروند، پدران مانع میشوند".
وی یادآور شد: این روایات نشان دهند نقش والدین اعم از پدر و مادر در تربیت فرزندان است و بهویژه پدران نقش بسزایی در تربیت فرزندان دارند.
احمدی تاکید کرد: امروز شاهد هستیم از یک طرف دشمن سرمایهگذاری بر روی بحث خانوادهها انجام داده است و نگرانی از وضعیت معیشت و اقتصاد نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: اقتصاد در نظام اسلامی یک اصل نیست، ولی اقتصاد اگر اقتصاد بشری و ناقص باشد جامعه از جنبه تربیتی عقب خواهیم ماند، چون پدر و مادر باید دنبال تامین معیشت بروند و از مساله تربیت فرزند خود غافل میشوند و حالا باید بچه را بسپارند به مهد کودک و مهدیارها شود.
احمدی اضافه کرد: در این صورت حوادثی اتفاق میافتد و جریاناتی پیش میآید و مسیرهای انحرافی بهسوی بچهها و جوانان باز میشود که این جوانی که ما به عنوان مولفه قدرت به آن نگاه میکنیم متاسفانه به یک چالش و از موانع جدی در راه پیشرفت تبدیل میشود.
وی اظهار داشت: اگر بحث از قدرت و جوانی جمعیت میکنیم برای دستیابی به پیشرفت و رساندن جامعه بشری به حیاب طیبه است و اگر بخواهیم به این نقطه برسیم باید خانواده را دریابیم و امروز وقتی به جامعه نگاه کنیم میبینیم خانواده که اصلیترین و حیاتیترین کانون تربیتی نسلما و جامعه ماست متاسفانه امروز رها شده است و متولی خاصی ندارد.
احمدی تاکید کرد: امروز خانوادهها دوست دارند، فرزندانشان بچههای تربیت شده باشند ولی خیلی از خانوادههای ما تکنیکها و شیوههای امروزی تربیت فرزندان را نمیدانند و خیلی از خانواده این موضوعات را بلد نیستند و دوست دارند در این زمینه کار کنند.
وی افزود: امام علی(ع) تعبیری دارند که میفرمایند، فرزندانتان را برای روزگارخودشان تربیت کنید نه برای روزگار خودتان و امروز وقتی به خانوادهها میگوییم؛ بچههایتان را برای روزگار خودشان تربیت کنید میپرسند "با چه شیوههایی این کار را انجام دهیم."
نقش تربیتی خانواده از جامعه و مدرسه و دانشگاه مهمتر است
دبیر ستاد احیای امر بهمعروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این روزها خانوادهها عنوان میکنند "فرزندم با گوشی تلفن همراه عجین شده و نمیدانم چهکار کنم که هم آسیب نبیند و هم از گوشی جدا شود و یا میپرسند، فرزندم دچار اشتباهات، شُبهات، مسایل، بدرفتاری، پرخاشگری و مسایلی از این قبیل شده و نمیدانم چکار کنم.
احمدی یادآور شد: امروزه برخی از والدین اقتضائات سنی فرزندانشان را نمیدانند و خانواده ها متوجه نیستند در سه سالگی، پنج سالگی و یا ۱۰ سالگی چگونه باید باید با فرزندانشان رفتار کنند و آیا پرخاشگری و واکنشهای بچهها طبیعی است و یا غیر طبیعی، بنابراین اگر از مقوله جوانی جمعیت و رساندن کشور به قله حداکثری جمعیت صحبت میکنیم باید مسایل تربیتی را هم مد نظر قرار دهیم که این مهم به صورت عمده در کانون خانواده اتفاق میافتد.
وی اضافه کرد: البته مدرسه و دانشگاه هم نقش آفرین هستند ولی مبنا و بستر کار در خانواده شکل میگیرد و اگر خانواده در این زمینه خوب عمل کند حتی اگر در جامعه و مدرسه معضلاتی وجود داشته باشد خانواده میتواند بازسازی بکند ولی اگر خانواده در مسایل تربیتی عقب ماند،مدرسه و جامعه خیلی نمی تواند نقش اساسی در بحث تربیت نسل جوان داشته باشند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۲۰هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.