تهران - ایرنا - ایگور مورگولف سفیر مسکو در پکن گفت که روابط روسیه و چین قوی و دوستانه بوده و قادر به مقابله با هر چالشی است.

به گزارش ایرنا ، روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو نوشت ، مورگولف روز یکشنبه در دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین تصریح کرد ، روابط دوستانه روسیه و چین شکست ناپذیر است

این دیپلمات افزود: روسیه برای تعمیق همکاری با چین در همه زمینه ها تلاش خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسکو با همکاری پکن تمام تلاش خود را برای غلبه بر "هژمونی تک قطبی" انجام خواهد داد.

سفیر مسکو گفت: دو کشور به طور مشترک از نظم جهانی بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل دفاع خواهند کرد.

به گزارش ایرنا ، روابط چین و فدراسیون روسیه در سال های اخیر به دلیل برخی منافع مشترک سیاسی از شتاب بسیار بالایی برخوردار بوده است. افزایش مبادلات تجاری ، توافق های مهم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، نظامی، فضا و غیره از جمله شاخص های مهم گسترش همکاری‌های دو کشور است.

دو کشور در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای مواضع مشترک و یا نزدیک به هم پیدا کرده که از جمله مواضع مشترک می توان به مخالفت با هژمونی آمریکا ، نظام تک قطبی و لیبرالی آمریکایی اشاره کرد.

همکاری در بخش انرژی ویژگی دیگر مهم روابط چین و روسیه است، که اهمیت آن به جهت استراتژیک و ژئوپلیتیک کمتر از ارزش اقتصادی آن نیست. چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی و روسیه به عنوان بزرگترین صادر کننده مجموعه نفت و گاز درجهان، قراردادهای بسیار مهمی را در این بخش امضاء کرده اند که سرنوشت دو کشور را بیش از پیش به هم پیوند زده است.