کرمانشاه - ایرنا - مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: هم اینک پنج هزار و ۶۸۰ پرستار در نظام سلامت این استان در بخش های دولتی و خصوصی در حال ارایه خدمت به مردم هستند.

"رضا پورمیرزا" روز چهارشنبه به مناسبت هفته گرامیداشت پرستار در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در استان کرمانشاه ۲۶ بیمارستان به ارایه خدمات سلامت محور مشغول هستند که ۱۸ بیمارستان دانشگاهی و هشت بیمارستان غیردانشگاهی (تامین اجتماعی ، نظامی و خصوصی ) وجود دارد که در این مراکز پرستاران خدمات رسانی می کنند.

وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در مجموع چهار هزار و ۵۶۰ نفر گروه پرستاری مشغول انجام وظیفه هستند که شامل سه هزار و ۳۱۳ نفر پرستار، ۷۰ بهیار ، ۳۹۲ نفر کمک پرستار ،۴۳۳ نفر هوشبر و ۳۵۲ نفر کارشناس اتاق عمل است.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در بخش غیر دانشگاهی نیز هزار و ۱۲۰ نفر گروه پرستاری در رده های ۷۰۰ نفر پرستار ،۶۴ بهیار ، ۱۲۴ کمک پرستار ، ۱۳۱ کارشناس اتاق عمل و ۱۰۵ نفر هوشبر به کار اشتغال دارند.

شمار تخت های بیمارستانی با تعداد پرستاران متناسب نیست

پورمیرزا اضافه کرد: با توجه به ۲ هزار و ۶۰۲ تخت فعال دانشگاهی، از نظر تناسب و شاخص ارایه خدمات در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت پرستار به تخت فعال ۱.۲۷ و گروه پرستاری ۱.۷۵ است.

وی تاکید کرد: با وجود طرح های توسعه ای سالیان اخیر و مبنا قرار گرفتن تخت موجود دانشگاهی به تعداد چهار هزار و ۲۸۰ تخت، شاخص پرستار به تخت موجود ۰.۷۷ و شاخص گروه پرستاری به تخت موجود ۱.۰۷ است که لزوم به کارگیری و استخدام پرستاران و گروه پرستاری در استان وجود دارد.

پورمیرزا افزود: علاوه بر پرستاران، هم اینک ۷۴۰ نفر از کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی نیز که از خانواده گروه پرستاری هستند در سطح پایگاه های شهری و جاده ای و اورژانس ۱۱۵ به انجام خدمات اورژانس به شهروندان مشغول هستند.

وی با قدردانی از تلاش های شبانه روزی جامعه پرستاری استان به ویژه در بحران های مختلف گفت: مردم استان هرگز رشادت های گروه پرستاری را در عرصه های خدمتگذاری به مردم استان از جمله در زمان زلزله و همه گیری کرونا را که برگی درخشان در تقویم دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه محسوب می شود را از یاد نخواهند برد.

مطالبه ۱۵ ساله پرستاری در زمینه تعرفه گذاری خدمات پرستاری محقق شد

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: به پاس زحمات عزیزان گروه پرستاری در هفته پرستار با مساعدت رییس دانشگاه علوم پزشکی استان و مجموعه مدیریتی معاونت درمان از ۴۷۵ نفر از منتخبین مجموعه های بیمارستانی استان با صدور لوح های تقدیر و پاداش قدردانی خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این از ۱۸ نفر پرستار منتخب کشوری دانشگاه علوم پزشکی نیز که به وزارت بهداشت معرفی شده اند در مراسم بزرگداشت روز پرستار تجلیل خواهد شد.

پورمیرزا با اشاره به محقق شدن مطالبه ۱۵ ساله جامعه پرستاری کشور در زمینه تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: با تلاش فراوان و پیگیری ها و مساعدت سازمان های بیمه گر از ابتدای امسال پرداخت کارانه پرستاران انجام و مبالغ سه ماهه اول سال به طور علی الحساب تا قبل از مراسم روز پرستار به حساب تمامی پرستاران و گروه پرستاری بالینی پرداخت و تا پایان سال جاری این پرداخت ها در کنار سایر پرداخت های جاری ادامه می یابد.

هفته گرامیداشت مقام پرستار در سال ۱۴۰۱ از پنجم تا یازدهم آذر برگزار می شود که در این ایام تلاش شده است که از زحمات جامعه پرستاری قدردانی به عمل آید.