گرگان - ایرنا - استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت فراوان برنامه هفتم توسعه از مدیران دستگاه‌های استان خواست از ظرفیت این برنامه برای جبران عقب‌ماندگی گلستان استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر پنجشنبه در نشست کارگروه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان افزود : باید با انجام کار کارشناسی، طرح‌های پیشنهادی حوزه کاری دستگاه‌ها گردآوری شود تا برای جبران عقب‌ماندگی استان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی به وضعیت آب گلستان اشاره کرد و گفت: این استان کمبود آب ندارد ولی باید سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت منابع آبی تقویت شود.

استاندار گلستان با تاکید بر فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف منابع آب و انرژی خواستار راه‌اندازی کمپین مدیریت در مصرف این حوزه ها شد .

زنگانه به ظرفیت گردشگری گلستان اشاره کرد و افزود: این استان در این حوزه ظرفیت زیادی دارد که باید به آن توجه ویژه کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا درمجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: توجه دستگاه‌های گلستان به اجرای برنامه توسعه هفتم ضروری است.

رمضان سنگدوینی اظهار داشت: راه نجات گلستان از کم آبی، سرمایه‌گذاری در شیرین‌سازی آب دریای خزر است و باید ظرفیت بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری وارد میدان کرد .

وی ادامه داد: با این اقدام می‌توان آب مورد نیاز گرگان و غرب گلستان را تامین کرد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس ادامه داد: گردشگری ظرفیت بکر گلستان است ولی از سرمایه‌گذاری در این بخش عقب هستیم و باید زمینه ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی به این بخش فراهم گردد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس هم گفت: سال‌ها از ظرفیت گلستان سخن گفته می‌شود ولی هنوز این طرح‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.

عبدالجلال ایری افزود: باید پنج ظرفیت اولویت‌دار گلستان شناسایی و در برنامه توسعه هفتم استان گنجانده شود

. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم در این جلسه پیشنهاد کرد دستگاه‌های استان براساس راهبردهای توسعه هفتم ، طرح‌های دارای قابلیت سرمایه‌گذاری را تهیه و ارائه کنند.

سیدمحمد دهنوی افزود: تهیه اسناد بین بخشی گلستان، می‌تواند الگوی اجرایی برای برنامه توسعه هفتم استان باشد.

وی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف متناسب با ظرفیت‌های گلستان از جمله ذخیره انرژی و اقتصاد دریا تاکید کرد .

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گلستان هم در این جلسه سرمایه‌گذاری در حوزه مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان استان را ضروری دانست و گفت: حدود ۴۶ درصد از دانش‌آموخته های دانشگاهی گلستان بیکار هستند که علت آن نداشتن مهارت و تناسب نداشتن رشته های تحصیلی با بازار کار است.

منصور غفاری افزود: در برنامه توسعه هفتم گلستان باید مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان دانشگاهی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: رونق کسب و کار کوچک با مهارت‌افزایی امکان‌پذیر است باید به این مهم در حوزه دانشگاهی توجه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان هم گفت: سرمایه‌گذاری درایجاد صنایع متوسط و بزرگ در استان که اشتغال پایدار و افزایش بهره‌وری را به دنبال دارد باید در برنامه توسعه هفتم گنجانده شود.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: ۲.۵ درصد از واحدهای تولیدی گلستان با ۱۵۰ نیروی اشتغال فعال است که ۲۳ درصد اشتغال واحدهای تولیدی استان را شامل می شود.