شهرکرد- ایرنا- فرماندار سامان گفت:زمین‌های مربوط به فاز نخست نخستین شهرک صنعتی تخصصی بادام سامان آماده واگذاری به متقاضیان واجد شرایط است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید بادام یکی از مناطق مهم و اصلی در کشور به‌شمار می‌رود.

هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن و اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان رتبه نخست تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده است.

از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع در
شهرستان سامان است.

وجود واسطه‌ها و دلالان، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، همچنین خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری است.

به‌همین منظور احداث و راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان خردادماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

نخستین شهرک تخصصی بادام برای فرآوری محصولات باغی راه‌اندازی می‌شود

فرماندار سامان گفت: نخستین شهرک تخصصی بادام سامان با هدف بسترسازی برای استقرار واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات باغی احداث می‌شود.

محمدتقی گنجعلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای اجرای این طرح ۵۷ میلیارد ریال از اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری اختصاص داده شد که تا زمان تکمیل و بهره‌برداری حداقل ۱۵۰ میلیارد ریال در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی افزود: برای راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام سامان ۶ کیلومتر عملیات خاکی، زیرسازی، جدول‌گذاری، معبرهای داخلی و جاده دسترسی احداث شد.

گنجعلی تصریح کرد: هم‌اکنون فراخوان عضویت و پذیرش متقاضیان سرمایه‌گذاری در نخستین شهرک تخصصی بادام سامان آغاز شده و تا ۱۵ ماه جاری ادامه دارد.

وی یادآور شد: در این راستا متقاضیان واجد شرایط باید به جهاد کشاورزی شهرستان سامان مراجعه کنند تا اهلیت‌سنجی شوند.

گنجعلی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی احداث نخستین شهرک تخصصی بادام سامان اظهار داشت: هم‌اکنون ۷۰ واحد در این شهرک برای واگذاری به متقاضیان واجد شرایط آماده شده و تا دهه فجر انقلاب اسلامی سال‌جاری قابل بهره‌‎برداری است.

شهرک تخصصی بادام سامان در سه فاز اجرایی می‌شود

رییس شورای اسلامی سامان نیز گفت: نخستین شهرک تخصصی بادام سامان با هدف فرآوری و صادرات بادام در سه فاز اجرایی می‌شود که هم‌اکنون فاز یک این طرح آماده واگذاری به متقاضیان واجد شرایط شده است.

غلامرضا چهلگردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این شهرک با پیش‌بینی کارگاه‌های بسته‌بندی، شکستن، سورتینگ، صادرات، فرآوری و صنایع جانبی بادام راه‌اندازی و فعال می‌شود.
وی افزود: هم‌اینک سرمایه‌گذارانی برای احداث سردخانه تخصصی بادام در شهرستان سامان اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌تواند در افزایش زمان ماندگاری این محصول با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، فراوری، بازاریابی و صادرات مؤثر باشد.

مزیت اقتصادی تولید بادام ۱۰ برابر بیشتر از برنج است

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: مزیت اقتصادی تولید بادام هشت تا ۱۰ برابر بیشتر از برنج است و تولید بادام نسبت به سایر محصولات مصرف آب کمتری دارد.

حسین برزگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خطر سرمازدگی را از چالش‌های اصلی تولید بادام در سامان اعلام و تصریح کرد: تحقیقاتی بر روی گونه‌های مقاوم به خشکی و سرمازدگی باغ‌های بادام سامان انجام شده است و به‌زودی با استقرار سامانه‌ای هوشمند، این مشکل رفع می‌شود.

وی توجه به زنجیره تولید و ارزش افزوده را از مهم‌ترین نیازهای محصول بادام چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان دانست و یادآور شد: هم‌اینک تأثیر گردش اقتصادی ناشی از تولید و صادرات این محصول در استان و سامان مشاهده نمی‌شود.

برزگر اظهار داشت: در همین راستا باید برندسازی و هدایت صادرکنندگان این محصول به شهرک تخصصی بادام در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سامان در ۱۶ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.