بجنورد-ایرنا- مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲۴ هزار و ۲۲۰ معلول در استان زیر پوشش این سازمان حمایتی قرار دارند که ۴۰ درصد از این افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند.

محسن توحیدی مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین ۲۲ درصد از معلولان این استان دارای معلولیت های ذهنی هستند و مابقی معلولیت های بینایی، شنیداری، روانی مزمن و صوت و گفتار دارند.

وی افزود: ۱۹ هزار و ۳۵ معلول نیازمند ماهانه مستمری دریافت می کنند و یکهزار و ۷۸۶ نفر نیز در پشت نوبت دریافت خدمات هستند که تمامی این افراد در سامانه ثبت نام شده اند.

مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: در سال گذشته سه هزار و ۳۵۰ نفر از معلولان این استان زیر پوشش دریافت مستمری قرار گرفتند که امیدوار هستیم افراد پشت نوبتی در سال جاری نیز از خدمات بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از گروه هدف در سال جاری میزان مستمری ۲ بار افزایش یافت که بار اول در ابتدای سال توسط دولت ۲۰ درصد به حقوق آنان اضافه شد و از مهر ماه نیز بار دیگر از افزایش ۳۰ درصدی برخوردار شدند.

توحیدی مقدم خاطرنشان کرد: یک نفر معلول ماهانه ۵۴۲ هزار تومان مستمری دریافت می کند و به یک خانوار پنج نفره به بالا نیز یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان پرداخت می شود.

ژنتیک بیشترین عامل معلولیت

وی یادآور شد: از مجموع افراد دارای معلول استان ۳۵ درصد دارای معلولیت شدید، ۹ درصد خیلی شدید، ۳۲ درصد متوسط و ۲۱ درصد دارای معلولیت خفیف هستند.

توحیدی مقدم تصریح کرد: بیشتر معلولیت‌ها در این استان عامل ژنتیکی دارند و عوامل اکتسابی از جمله بلایای طبیعی، سوانح، تصادف، درگیری ها، سقوط از بلندی از دیگر علل معلولیت ها در استان هستند.

وی گفت: این نهاد حمایتی به ۸۲۶ خانوار نیازمند دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، حق پرستاری یک میلیون تومانی پرداخت می کند.

توحیدی مقدم اظهار داشت: ۱۶ مرکز روزانه با ظرفیت ۶۶۲ نفر شامل نگهداری معلولیت های ذهنی، اوتیسم، حرفه‌آموزی و حمایتی وجود دارد و همچنین ۲۱ مرکز شبانه روزی با ظرفیت ۷۰۰ نفر نیز در سطح استان ایجاد شده است که معلولان ذهنی - جسمی، بیماران روان، سالمندان و خانه های حمایتی توانبخشی را پوشش می دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی همچنین تعداد مراکز ویزیت و مراقبت در منزل را نیز ۱۲ مرکز عنوان کرد و گفت: گروه هدف در صورت نیاز به ویزیت با مراکز تماس می گیرند و خدمات دریافت خواهند کرد.

وی به ۱۲ آذر روز جهانی معلولان اشاره ای کرد و افزود: شعار امسال راه حل های تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر، نقش های نوآوری در ایجاد جهانی دسترس پذیر و برابر نامگذاری شده است که در طی این هفته برنامه هایی برای گروه پیش بینی شده است.

۱۱۳ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که شامل معلولان، سالمندان، زنان خود سرپرست، کودکان و سایر گروه هدف می شود.