کاشان - ایرنا - معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور ما یک درصد جمعیت جهان را دارد اما ۲ درصد تولید علم در جهان متعلق به ایران است و با وجود تمامی محرومیت‌های تحریمی در سال ۲۰۲۱ ، ۳۵ درصد مقالات ما همکار بین المللی داشته است

به گزارش ایرنا، پیمان صالحی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه و پژوهشگران برتر دانشگاه کاشان گفت: در ایران ۱۶۲ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه های دولتی،علوم پزشکی و آزاد داریم و سالانه ۱۵ هزار دانشجوی دکتری در کشور فارغ التحصیل می شوند اما میزان استفاده از فارغ التحصیلان پسادکتری در حد صفر است.

وی اظهار کرد: ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، ۲۸۳ هزار نفر دانشجوی مقطع دکتری داشت و ۶۵ هزارو ۶۸۰ نفر از بهترین فارغ التحصیلان دکتری جهان را جذب کرد و در حال حاضر بیشترین بار پژوهش در اروپا و آمریکا بر عهده دانشجویان مقطع پسادکتری است و به ازای هر چهار دانشجوی دکتری یک دانشجوی پسادکتری در آمریکا تحصیل می کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از جمله هند و چین برای نگه داشت نخبگان پسادکتری خود، آنها را در سیستم صنعت و جامعه جذب می کنند، افزود: باید بتوانیم در کشور از ظرفیت نخبگان و دانشجویان پسادکتری در حوزه های مختلف صنعت و جامعه استفاده کنیم.

صالحی گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از دانشجویان پسادکتری حمایت می کند و باید نگاه ویژه به موضوع پسادکتری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۰ تعداد مجلات وزارت علوم،تخقیقات و فناوری در نمایه معتبر اسفوکوس ۱۰۹ مورد بود اما در یک سال گذشته ۲۱ مجله به نمایه اسفوکوس اضافه شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر بتوانیم مجلات کشور به ویژه مجلات حوزه علوم انسانی را وارد نمایه های بین المللی کنیم هم دیگران را از حوزه علوم اجتماعی و نظریات خود آگاه کرده‌ایم و هم سهم خود را در مجلات بین المللی افزایش می‌دهیم و این سیاست ما در نمایه‌سازی است.

صالحی افزود: سال ۲۰۲۱ را با ۷۸ هزار مقاله نمایه شده به پایان رساندیم. وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ۳۰ درصد تعداد اعضای هیات علمی کشور را دارد اما ۶۰ درصد تولیدات علمی کشور را اساتید وزارت علوم انجام می دهند.

وی اظهار کرد: کشور ما یک درصد جمعیت جهان را دارد اما ۲ درصد تولید علم در جهان متعلق به ایران است و با وجود تمامی محرومیت‌های تحریمی در سال ۲۰۲۱ ، ۳۵ درصد مقالات ما همکار بین المللی داشته یعنی استادان ما باوجود محدودیت سیاسی از مرزهای سیاسی ناشی از تحریم عبور کردند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال گذشته هفت کارگاه آشنایی با نمایه سازی برای مسوولان دانشگاه های کشور برگزار کردیم و افراد زیادی در این خصوص دوره آموزشی گذراندند.

صالحی افزود: دانشگاه ها باید با توجه به آمایش جغرافیایی ماموریت گرایی داشته باشند و از سال قبل برای همه دانشگاه های کشور ماموریت ویژه تعیین کردیم.

وی اظهار کرد: برای ما مهم است که جامعه ارتباط معنادار با اساتید و دانشجویان برقرار کند و در حال حاضر تعداد ۵۱ پارک علم و فناوری،۲۴۰ مرکز رشد و ۳۲۰ مرکز نوآوری در کشور داریم و ریل گذاری خوبی برای تبدیل ایده های دانشگاه به محصول انجام شده است.

در این مراسم از ۱۵۶ دانشجوی نمونه و پژوهشگر دانشگاه کاشان تجلیل شد.

دانشگاه کاشان در سال ۱۳۵۲ تاسیس و در حال حاضر با ۳۱۳ عضو هیات علمی،۹هزارو ۵۰۰ دانشجو و ۲۵۰ کد رشته در مقاطع تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.