اردبیل - ایرنا - سه محصول صنعتی و نوآورانه واحدهای مستقر در مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان اردبیل رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی روز سه‌شنبه درباره این محصولات گفت: نخستین محصول مشعل صنعتی است که توسط شرکت آرین سپاکو ساخته شده که در حوزه‌های ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات الکترومکانیکی و اتوماسیون فعال است.

نعمت هدایت با اشاره به همکاری‌های موفق این شرکت با مجموعه‌های صنعتی کشورهای ایتالیا و روسیه گفت:شرکت آرین سپاکو با مهندسی معکوس و تولید سیستم‌های گرمایش با کاربردهای وسیع در گلخانه‌ها و کارخانجات برای نخستین بار در استان اردبیل توانسته است دانش فنی طراحی و ساخت این محصول را توسعه داده و نام این استان را نیز به عنوان تولیدکننده محصولات گرمایشی ویژه در سطح کشور مطرح کند.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق ادامه داد: دومین محصول دستگاه تست پیش سازگاری الکترومغناطیسی بوده که توسط شرکت ایده کاوان دانش گستر ایرسا تابان ساخته شده است.

وی افزود: انرژی‌های الکترومغناطیسی ناخواسته در محیط ممکن است باعث اثرات ناخواسته‌ای مانند تداخل مغناطیسی (EMI) شوند. انتشار این امواج ناخواسته در تاریخ باعث حوادث مخربی مانند سقوط هواپیما و شلیک ناخواسته موشک شده است.

هدایت ادامه داد: سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) در حقیقت توانایی تجهیزات الکترونیکی و سیستم‌ها در محدود کردن دریافت انرژی‌های الکترومغناطیسی ناخواسته و عملکرد درست آنها است.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه این انرژی‌ها حتی ممکن است باعث آسیب دیدن تجهیزات سیستم نیز شوند، گفت: برای اندازه‌گیری و تست این اثرات نیاز به دستگاهی است که داخل آن نسبت به محیط بیرون در حدود ۶۰ تا ۸۰ دسیبل شیلد بوده و امواج الکتریکی و مغناطیسی برهم عمود هستند.

وی با بیان اینکه از این وسیله برای انجام تست‌های پیش سازگاری الکترومغناطیسی در مراحل طراحی بردهای الکترونیکی - الکتریکی استفاده می‌شود، ادامه داد:استفاده از این وسیله با توجه به هزینه بسیار بالای تست‌های سازگاری این دستگاه، یک روش کم هزینه و ریسک پایین جهت بررسی شرایط محیطی الکترومغناطیسی است.

هدایت گفت: این وسیله از یک موج‌بر مستطیلی و دو قسمت مخروطی برای تطبیق مناسب در دو انتها تشکیل شده که در داخل یک محفظه شیلد الکترومغناطیسی قرار دارد. در داخل این محفظه امواج الکتریکی و مغناطیسی در مود عمود برهم می‌باشند.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی دستگاه تولید پک سرم را سویمن محصول رونمایی شده عنوان کرد که توسط شرکت نیکا تدبیر اسپاد، ساخته شده است.

به گفته وی، این شرکت با بهره‌گیری از توان علمی و تجربی در زمینه بسته‌بندی مواد دارویی، موفق به دستیابی به فناوری طراحی و ساخت دستگاه تولید کیسه انواع محلول‌ های تزریقی و فرآورده های دارویی به عنوان پنجمین کشور دارای این تکنولوژی شده است.

هدایت با بیان اینکه در حال حاضر سرم یا همان محلول تزریقی" به دو شکل بطری‌های پلی ‌اتیلن یا پلی ‌پروپیلن و بگ‌های کیسه‌ای در بازار موجود است، افزود: بسته‌بندی کیسه‌ای نسل جدیدی از بسته‌بندی دارویی محسوب می‌شود که در اکثر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جایگزین بطری‌های پلی اتیلن گردیده است.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دستگاه تولید این نوع بسته‌بندی دارای فناوری پیچیده‌ای است که تکنولوژی ساخت آن در اختیار تعداد معدودی از کشورهای پیشرفته از قبیل آمریکا، آلمان، ژاپن و چین است، اضافه کرد: این دستگاه قادر است به طور خودکار تغذیه فیلم، چاپ، ساخت کیسه و اتصال ملحقات (Port) را انجام دهد و در حال حاضر برای اولین بار در کشور انجام شده ‌است.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام آموزشکده کشاورزی و با پذیرش ۳۸ دانشجو در رشته کشاورزی عمومی فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و در حال حاضر در ۲۰۱ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حدود ۱۱ هزار دانشجو دارد که در ۱۱ دانشکده مشغول تحصیل هستند.