تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت حدود ۶ هزار آموزشگاه آزاد هنری با مجوز این نهاد در سراسر کشور گفت: این آموزشگاه‎‌ها در رشته‌های مختلف شامل موسیقی، تجسمی، نمایش و هنرهای سنتی و خوشنویسی به آموزش هنر می‌پردازند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه بررسی نحوه مشارکت و همکاری‌های دوجانبه بین دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری و فرهنگستان هنر با حضور محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منیژه کنگرانی معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر در این نهاد برگزار شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت در بخش آموزش‌های هنری به تشریح فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف دفتر آموزش و طرح «آموزش هنر برای همه» پرداخت و افزود: این طرح با حمایت وزیر، معاونت امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر آموزش از اواخر سال گذشته آغاز و به دلیل استقبال از این طرح، فاز دوم آن از شهریور کلید خورده است.

اسماعیلی بیان کرد: این آموزش‌ها با هدف نهایی تولید و کسب کار تدوین و برنامه‌ریزی شده و در سه قالب حضوری، آنلاین و آفلاین اجرایی شده است و با استفاده از ظرفیت ال ام اس که شیوه‌ای جدید و تازه برای تعامل بین هنرجو و استاد با همکاری یک شرکت دانش بنیان در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته در ۳۵ رشته عمومی و در مجموع بیش از ۱۲۰ رشته هنرهای سنتی و محلی، برای ایجاد ظرفیت‌های شغلی در حال اجرا در سراسر کشور است.

وی اظهارداشت: جامعه مخاطبان ما ابتدا در مناطق محروم و سپس سراسر کشور هستند که با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش در حال اجراست که در آینده نزدیک این طرح بسیار گسترده‌تر خواهد بود و در این برهه ظرفیت‌های فرهنگستان هنر می‌تواند در هم‌افزایی این طرح کمک شایانی کند.

فعالیت ۶۰ هنرستان هنرهای زیبا در کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر افزایش تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور گفت: ۱۲ هنرستان‌ هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال گذشته در کشور افتتاح شده است و هم‌اکنون ۶۰ هنرستان هنرهای زیبا در رشته‌های تجسمی، نمایش، پویانمایی، سینما و موسیقی در سراسر کشور فعالیت دارند.

اسماعیلی افزود: بسیاری از بزرگان و فرهیختگان هنری خاستگاهشان این هنرستان‌هاست و قدمت بعضی از آنها مانند هنرستان موسیقی پسران تهران به بیش از یکصدسال می‌رسد و در این برهه ارتقای کمی و کیفی آموزش مربیان در دستور کار است تا با همکاری و مشارکت فرهنگستان هنر به نتایج مطلوبی برسیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های بخش آموزش‌های مهارتی کاردانش اظهارداشت: در بخش کاردانش و مهارت‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش استانداردهای آموزشی تدوین و آماده شده است که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره‌هایی برگزار می‌شود و در پایان دوره‌ها، آزمون‌هایی که سه دوره در سال برگزار می‌شود و کسب نمره قبولی در آزمون، منجر به صدور دیپلم هنری می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تشریح فعالیت بخش آموزش‌های آزاد پرداخت و گفت: آموزشگاه‌های آزاد هنری در رشته‌های مختلف شامل موسیقی، تجسمی، نمایش، هنرهای سنتی و خوشنویسی با حدود ۶ هزار آموزشگاه در سراسر کشور به آموزش هنر می‌پردازند.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت همکاری‌های میان دفتر آموزش و فرهنگستان هنر افزود: مشارکت و همکاری فرهنگستان هنر در بخش‌های مختلف آموزش هنر در نظام جامع و در بخش بازآموزی هنرآموزان و هنرجویان، آسیب‌شناسی بخش‌های آموزشی و.... در قالب برگزاری جلسات و نشست‌ها به صورت عمومی و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها برای کمک به کسب و کارها و اقتصاد هنر، شناسایی اساتید نخبه و حفظ سبک‌های مختلف آموزشی و هنری و انتشار نشریه‌های آموزش هنر برای کمک به مطالعات فرهنگی و هنری، گردهمایی و تعامل بین هنرمندان برجسته و اساتید با علاقه‌مندان رشته‌های هنری برای ترسیم چشم‌انداز آینده هنر موثر است که امیدوارم با تدوین تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بتوانیم در حوزه آموزش هنر گام‌های موثری برداریم.

معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از امکان همکاری‌های مشترک با دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح فعالیت‌های فرهنگستان در حوزه آموزش هنر پرداخت و گفت: فرهنگستان هنر به‌ عنوان یکی از نهادهای مؤثر در حوزه سیاستگذاری هنر کشور، دارای جایگاه حقوقی معتبر و نقش راهبردی اثرگذار در جریان‌سازی تحقیقات، سیاست‌ها و فعالیت‌های هنری کشور است.

منیژه کنگرانی افزود: با توجه به وجود میراث هنری، هنرمندان، مراکز و آثار هنری فراوان در کشور و جاذبه‌های چشمگیر آن برای اصحاب فرهنگ و هنرپژوهان ایرانی و غیرایرانی، ضرورت مطالعات و تحقیقات هنری با هدف ارتقای فرهنگ و تقویت هویت دینی، ملی و بومی، بیش از پیش آشکار می‌شود؛ فرهنگستان هنر با بهره‌مندی از اندیشه و تجربه سرآمدان فرهنگ و هنر کشور در قالب اعضای پیوسته، وابسته، افتخاری و گروه‌های تخصصی شامل گروه‌های «نمایش و ادبیات نمایشی»، «موسیقی»، «معماری و شهرسازی»، «هنرهای سنتی و صنایع دستی»، «هنرهای تجسمی»، «سینما»، «چندرسانه‌ای» و «فلسفه هنر» و نیز بهره‌برداری از امکانات، تجهیزات و فضای مناسب و کتابخانه تخصصی، طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری را در معرفی، نقد و بررسی، احیا و توسعه هنرهای ایرانی‌ ‌اسلامی به انجام رسانده است و در دست اقدام دارد.

وی در ادامه با تشریح بخش‌های مختلف فرهنگستان هنر اظهارداشت: این نهاد با بهره‌مندی از تخصص هنری و توانمندی‌های پژوهشی اعضا، ارتباط مستمر با نهادها و سازمان‌های سیاستگذار، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز آموزشی و پژوهشی و اجرایی هنر، تعامل با هنرمندان و پژوهشگران مؤثر در فضای هنری کشور، توان جریان‌سازی، ایده‌پردازی و پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی و نقد و تحلیل هنرهای جدید با رویکردهای زیباشناختی، تاریخی، تحلیلی و تطبیقی دارد و می‌تواند نقشی مؤثر در ارزش‌گذاری و اثربخشی بر فعالیت‌های هنری کشور، مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی ایفا کند.

کنگرانی بیان کرد: همچنین فرهنگستان هنر با در اختیار داشتن فضای مناسب برای رویدادهای هنری شامل سالن‌های همایش، استودیو، کتابخانه و مرکز اسناد، کارگاه‌های هنری، مجلات تخصصی، گالری‌ها و موزه‌ها (مؤسسه فرهنگی هنری صبا و موزه هنرهای معاصر فلسطین)، انتشارات (مؤسسه متن) و پژوهشکده هنر، زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کلان مطالعاتی و تحقیقاتی هنر را فراهم کرده است.