اردبیل-ایرنا- اردبیل اگر چه از نظر شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود با این حال و با وجود محدودیت‌های مالی، در سال جاری گام‌های بلندی برای جبران عقب ماندگی‌ها و ارتقای شاخص‌ها در بخش‎‌های مختلف برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، استان مرزی اردبیل با وجود ظرفیت‌های بالایی که برای قرار گرفتن در مدار توسعه و پیشرفت دارد، متناسب با این ظرفیت‌ها در این مسیر وارد نشده است به طوری که این استان در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی جزو استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود. با این حال از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و با وجود محدودیت‌های مالی که دولت با آن مواجه بوده است، گام‌های بلندی برای جبران عقب ماندگی‌های این استان و ارتقای زیرساخت‌های صنعتی، حمل و نقل، مسکن، آب و انرژی، کشاورزی و گردشگری برداشته شده است. بویژه اینکه طی یک سال اخیر و از زمان سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به استان اردبیل بخش‌های مختلف استان تحرک قابل ملاحظه ای داشته است.

تدوین اطلس سرمایه‌گذاری ریل‌گذاری برای توسعه پایدار

تردیدی نیست که توسعه پایدار هر منطقه ای نیازمند برنامه‌ریزی واقع بینانه و مبتنی بر ظرفیت‌های آن است. طی حدود یک سال اخیر تلاش مدیریت ارشد استان حرکت حول برنامه‌های قابل اجرا و به نوعی ریل‌گذاری برای سال‌های آینده بوده است.

شاید بتوان مهمترین گام در این زمینه را تهیه و تدوین اطلس سرمایه گذاری استان اردبیل عنوان کرد. علاوه بر این و در همین راستا حذف قوانین زائد و مخل سرمایه گذاری هم در دستور کار مدیریت ارشد استان با همکاری اتاق بازرگانی بوده است.

سامانه اطلس سرمایه‌گذاری به منظور دستیابی به یک اقتصاد پیشرفته و پویا و تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری ازطریق معرفی بسترها و زیرساخت‌های لازم و استفاده بهینه از منابع، امکانات، ظرفیت‌ها، توانمندی‌های موجود ایجاد شده و هدف از آن طراحی یک سامانه هوشمند متشکل از مجموعه‌ای عناصر یا الگوریتم‌های مکانی است که با تجزیه و تحلیل داده‌های موثر بر فرآیند تصمیم گیری و انتخاب سرمایه‌گذار، به ارائه پیشنهادات منطقی و کارشناسانه جهت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری منتهی می‌گردد.

در همین چهارچوب و آن طور که "یعثوب محمد نژاد" مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفته است: ۳۰ طرح اقتصادی در سامانه اطلس سرمایه گذاری استان مصوب شده است که این تعداد به ۱۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری خواهد رسید.

به گفته این مقام مسئول برای اجرای ۳۰ طرح مصوب، ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مورد نیاز است که در صورت تحقق این سرمایه‌گذاری‌ها ۲هزار و ۵۰۰ شغل در استان ایجاد می‌شود. این طرح‌ها در بخش‌های گردشگری، صنایع معادن و کشاورزی اجرا می‌شود که مقدمات اولیه برای مکان‌یابی و استعلام این طرح‌ها انجام شده است.

راه اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری با هدف احصا و کاهش فرآیندهای زاید صدور مجوزها در بهبود فرآیند تولید و اشتغال یکی از اقدامات مهم در زمینه جذب سرمایه گذاری بوده است. با اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اردبیل در چند ماه اخیر زمان صدور مجوزها به یک سوم کاهش یافته است. بر این اساس ۱۲ مورد قوانین مخل در استان شناسایی و۱۰ مورد از این قوانین مخل به هیات مقررات‌زدایی ارسال شده است.

احیای واحدهای راکد؛ ظرفیت‌هایی که به فعلیت درمی‌آیند

به گزارش ایرنا طی سال‌های اخیر واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی در کشور به هر علت از چرخه تولید خارج شده اند به تبع آن و علیرغم سرمایه گذاری‌های کلانی که برای راه اندازی این واحدها صرف شده است، سرمایه صرف شده در این واحدها عملا معطل مانده است. در این شرایط و با توجه به اینکه بیکاری یکی از معضلات بزرگ اقتصاد ایران است، دولت سیزدهم احیای واحدهای راکد تولیدی و صنعتی را در دستور کار قرار داده است و بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۴۳ واحد مهم تولیدی به چرخه تولید بازگشته اند.

در همین راستا در استان اردبیل ۹۸ واحد تولیدی و صنعتی طی شش ماه نخست سال جاری به بهره برداری رسیده است که احیای کارخانه سبلان پارچه و کارخانه فارمد از مهمترین نمونه های احیا شده در این مدت می باشد.

بیشتر بخوانید:

۲۰ قرارداد صنعتی راکد استان اردبیل از رکود خارج شد

امکان سرمایه‌گذاری جدید در شهرک صنعتی پتروشیمی اردبیل فراهم است

واحدهای صنعتی مسقر در شهرک‌های صنعتی پلمپ نمی‌شوند

استان به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی حوزه نساجی مطرح است که مجموعه سبلان‌پارچه نیز با توجه به وجود زنجیره کامل نساجی، یکی از مجموعه‌های مهم در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شود.

بازگشت ثبات به کارخانه سبلان پارچه به عنوان مهمترین واحد نساجی شمال غرب کشور بدون تردید یکی از مهمترین اقدامات دولت در سال جاری بوده است به همین منظور در ماههای گذشته تیمی از هیأت حمایت از صنایع کشور در کارخانه سبلان‌پارچه اردبیل حضور یافت و با رفع موانع پیش روی آن عملا شرایط را برای بازگشت ثبات به این واحد تولیدی فراهم کرد. به گفته سید حامد عاملی بیش از ۲۲میلیارد تومان از مطالبات کارگران پرداخت شد.

در حال حاضر در این واحد تولیدی مهم استان ۸۰۰ نفر در کارخانه سبلان‌پارچه مشغول به‌کار هستند که قرار است با برنامه‌ریزی انجام‌یافته این تعداد به ۱۲۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از واحدهای مهم تولیدی که در سال جاری به چرخه تولید بازگشت، کارخانه داروسازی امید فارمد پارسیان بود که پس از وقفه و مشکلات چند ماهه به چرخه تولید بازگشت و ۷۰ نفر از کارگران مجددا مشغول به‌کار شدند.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل در جریان بازدیدی که از این واحد تولیدی داشت، اظهار کرد: ظرف هفته‌های آینده تعداد کارگران شاغل در این مجموعه ۲ برابر شده و تا پایان سال نیز به ۵۰۰ نفر برسد.

علاوه براین و به گفته سرمایه‌گذاران کارخانه داروسازی امید فارمد پارسیان، با طرح توسعه‌ای که در این کارخانه در حال اجرا است، تعداد شاغلان تا پایان سال آینده به بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید.

استان اردبیل و صنعت

به گزارش ایرنا باور رایجی که در زمینه توسعه استان اردبیل وجود دارد این است که اقتصاد اردبیل عمدتا بر پایه کشاورزی و گردشگری استوار است. واقع امر این است که این باور رایج چندان در معرض نقد و بررسی جدی قرار نگرفته است. ضعف زیرساخت‌های گردشگری، تغییرات اقلیم و کاهش آورد آب رودخانه‌ها توسعه کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر هم کشاورزی و هم گردشگری به نوعی جزو فعالیت‌های اقتصادی فصلی محسوب می‌شود و عملا فصل‌های سرد سال این دو بخش تعطیل شده و طی این مدت بیکاری افزایش می یابد.

از همین روست که توسعه صنعت به عنوان راهبردی جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان قرار گرفته و بخش صنعت استان طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته به طوری که سهم صنعت از اشتغال استان اردبیل به ۳۰ درصد افزایش یافته است.

نکته قابل تامل اینکه طی سال‌های اخیر اکتشافات ارزشمندی بویژه در حوزه کانی‌های فلزی مانند مس در شهرستان‌های مشگین شهر و خلخال محقق شده که به نوعی سنگ بنای توسعه صنعتی به شمار می روند.

در همین راستا امسال و با صدور پروانه بهره برداری از فلزات معدنی، استان اردبیل به ردیف استان‌های دارنده معادن فلزات پیوست.

به گفته سید حامد عاملی در آئین تحویل پروانه بهره برداری معادن مس مشگین شهر، معدن مس صاحب دیوان با ظرفیت تقریبی ۹۰میلیون تن از معادن غنی کشور است و با راه‌اندازی کارخانه و فراوری مس و مولیبدن وعمل آوری طلا شاهد شکوفایی جهش وار اقتصاد منطقه خواهیم بود.

هر چند تکمیل زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی، نیازمند سرمایه گذاری در سطح کلان ملی و حتی جذب سرمایه خارجی است با این حال حرکت در مدار توسعه صنعتی کاملا موجه و مشروع است.

حمل و نقل زیر ساخت توسعه استان اردبیل

حمل و نقل یکی از زیرساخت‌های اصلی و حیاتی توسعه هر منطقه‌ای به شمار می‌رود. زیرساخت‌های توسعه یافته حمل و نقل عملا رونق ‌بخش سایر بخش‌های اقتصادی اعم از صنعت، گردشگری، خدمات و آموزش است. استان اردبیل در زمینه شاخص‌های حمل و نقل جزو استان‌های محروم کشور است. فرودگاه اردبیل به واسطه جانمایی نامناسب در زمان احداث در جذب پروازها مشکلات جدی دارد و نیازمند ارتقای ارتقای تجهیزات ناوبری برای برقراری پرواز به مقاصد مختلف داخلی و خارجی است.

از سوی دیگر استان اردبیل یکی از معدود استان‌هایی است که از طریق بزرگراه به مرکز کشور متصل نیست. برنامه اتصال استان مرزی اردبیل به شبکه ریلی کشور هم به واسطه هزینه‌های سنگین آن با مشکلات جدی مواجه است. این در حالی است که اتصال شبکه ریلی کشور به اردبیل و پارس آباد عملا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال-جنوب را تکمیل می کند.

در این راستا یکی از اولویت‌های جدی مدیریت ارشد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تکمیل این طرح و اتصال اردبیل به شبکه ریلی کشور است و طی سال جاری استاندار اردبیل علاوه بر پیگیری‌های مستمر برای تامین منابع مالی مورد نیاز بارها به همراه مدیران مرتبط از این طرح بازدید کرده است.

جزئیات بیشتر را در این فیلم ببینید:

پایان عملیات حفاری تونل دوم اردبیل-آستارا

در جریان آخرین بازدید از این طرح، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در خصوص این پروژه که حدود ۲۸ کیلومتر تونل و بالغ بر ۴.۲ کیلومتر پل در آن باید احداث شود، گفت: برای اینکه این پروژه در شبکه ریلی کشور و شبکه ریلی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد، باید این مسیر به سمت پارس‌آباد ادامه یافته و به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و روسیه متصل شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین منابع مورد نیاز این پروژه گفت: بانک ملی مقرر شده ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه اختصاص دهد. علاوه بر این بانک رفاه کارگران هم ۲ هزار میلیارد ریال به این پروژه خواهد داد که تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است. یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر قرار بود سال ۱۴۰۲ تخصیص یابد که باید تلاش کنیم این منابع هم امسال به این پروژه تزریق شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه براین سازمان برنامه و بودجه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر در اختیار استان قرار داد که این منابع برای امور جاری قابل استفاده نیست و باید در موارد خاص و برای گره گشایی از طرح‌ها صرف شود. در این زمینه پیمانکاران این طرح توانستند با پول کم کار زیاد انجام دهند.

نیکزاد ادامه داد: اخیرا یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر هم به این طرح داده شده است که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و استانداری این منابع را مدیریت می‌کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به تنگناهای مالی دولت در اعتبارات عمرانی اظهار کرد: با اجازه مقام معظم رهبری برای اینکه به جای واریز ۴۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی ۳۰ درصد واریز می‌شود. ۱۰ درصد باقیمانده را می‌توان برای تملک در پروژه‌های عمرانی و اشتغال‌زایی از محل تبصره ۱۸ اختصاص داد.

در این زمینه و از آغاز به کار دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های مهم جبران عقب ماندگی‌های این بخش بوده است. در این زمینه در بخش بزرگراهی احداث و تحویل سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در دستور کار قرار گرفته است که این برنامه تابستان امسال و با حضور سید صورت مرتضوی معاون وقت رئیس جمهوری افتتاح شد.

یکی از اولویت‌های اصلی در این زمینه چهاربانده کردن مسیر اردبیل- سرچم است که به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و هر ناظری در تردد از این مسیر متوجه حجم کار عمرانی انجام شده خواهد شد. از سوی دیگر در مسیر اردبیل به سمت شمال استان و منطقه مغان هم که یکی از خطرناکترین مسیرهای ارتباطی استان است در قطعات مختلف عملیات تعریض، چهاربانده کردن و ارتقای مسیر در دستور کار قرار گرفته است و با این روند می توان انتظار داشت طی سه الی چهار سال آینده شبکه بزرگراهی استان از جنوب تا شمال استان تکمیل شود. این امر بویژه با عنایت به قطب اقتصادی منطقه مغان و مرزی بودن آن بسیار ضروری بوده و نیازمند توجه و نگاه ملی و فرامنطقه ای به این برنامه است.

بیشتر بخوانید:

پیگیری میدانی آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن اردبیل با حضور مسئولان کشوری و استانی

استاندار اردبیل: ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل به ۱۳۰ کیلومتر رسید

آغاز مرمت و بازسازی راه‌های ارتباطی ۱۴ روستای محروم خلخال

سهم استان اردبیل از نهضت ملی مسکن

مسکن یکی از ضروری‌ترین و بنیادی ترین نیازهای خانوارهاست. تامین مسکن بخش عمده هزینه‌های خانوارهای فاقد مسکن را به خود اختصاص می دهد این امر بویژه در شرایط بغرنج اقتصادی بیشتر نمایان می‌شود. از همین رو یکی از برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم ساخت مسکن مورد نیاز شهروندان بوده است که در این زمینه برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی هدف‌گذاری شده است. در همین چهارچوب در استان اردبیل هم احداث سالانه حدود ۱۵ هزار واحد و در مجموع ۶۳ هزار واحد در دستور کار قرار گرفته است.

در همین چهارچوب و بر اساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکن در این استان با تامین زمین مورد نیاز در دست اجرا و ساخت است که امسال ۵۴۰ واحد تکمیل شده و تحویل متقاضیان خواهد شد.

به گفته محبوب حیدری، ۹۳ هزار و ۲۶۳ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل ثبت نام کردند که از بین این افراد ۳۳ هزار و ۷۹۳ نفر واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شدند.

در سال جاری عملیات اجرایی ساخت یک هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در اردبیل در دستور کار قرار گرفته است. این واحدها با زیربنای کل ۱۴۵ هزار متر مربع و زیربنای مفید ۹۵ هزار متر مربع احداث و برای تکمیل آن پنج هزار و ۶۲۵میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود.

حیدری با اشاره به بهره‌برداری ۵۴۰ واحد مسکن تا آخر سال در اردبیل گفت: این پروژه‌ها شامل سایت داروپخش به تعداد۱۵۰ واحد و سایت اندیشه دو به تعداد ۲۱۰ واحد حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند. سایت کارگر هم در حال حاضر ۹۰ درصد و سایت اندیشه یک ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به محض تکمیل در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

نکته قابل تامل اینکه اجرای این طرح‌ها با اتکا به تامین آورده اولیه متقاضیان اجرایی می شود و تامین آورده اولیه این منابع برای کسانی که مسکن ندارند به سختی امکان پذیر است. همین امر یکی از چالش‌های جدی نهضت ملی مسکن است و با توجه به تورم موجود هزینه‌های ساخت مسکن روند فزاینده ای دارد.

جزئیات بیشتر را در این فیلم ها ببینید:

بازسازی یک هزار و ۳۹۰ هکتار بافت فرسوده در استان اردبیل

احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی استان اردبیل در قالب طرح نهضت ملی مسکن

بسیج سازندگی برای آبرسانی به روستاهای استان آستین بالا زد

استان اردبیل در افواه عمومی به عنوان استانی پرآب شناخته می شود اما شاید کمتر کسی بداند که ۷۰۰ روستای استان اردبیل بویژه در شمال استان با مشکلات جدی در تامین آب شرب مواجه هستند و همین امر خطر مهاجرت و خالی شدن روستاهای استان را افزایش داده است. در چنین شرایطی بسیج سازندگی استان اردبیل با درک شرایط بغرنج دولت ومردم آستین بالا زد تا به ۴۵۴ روستای استان آبرسانی کند. بر اساس تفاهم‌نامه محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن المجتبی(ع) آبرسانی به ۴۵۴ روستا در مدت ۳۰ ماه اجرا می‌شود.

در این راستا تعدادی از روستاهای استان از جمله روستای نقدی علیا در هفته بسیج امسال از نعمت آب آشامیدنی پایدار برخوردار شدند و احتما تا پایان سال جاری تعداد روستاهایی که از نعمت اب شرب پایدار بهره مند می شوند به ۱۷۰ روستا خواهد رسید.

به گفته علیرضا نعمت سلطانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل برای آبرسانی به این روستاها در مجموع چهار هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال توسط دولت هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: در فاز اول این طرح بزرگ، آبرسانی به ۹۴ روستای استان در دستور کار قرار گرفته که در قالب هشت مجتمع آبرسانی بزرگ روستایی در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید:

عملیات اجرایی خط دوم آبرسانی اردبیل نیازمند تامین اعتبار است

دادستان: مشکلات آب شرب خلخال در کمترین زمان باید برطرف شود

خلخال تنها شهرستان بدون مشکل آب شرب استان اردبیل است

توسعه سدسازی؛ کشاورزی پایدار و ارتقای امنیت غذایی

استان اردبیل با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی چهار درصد نیاز کشور را تامین می‌کند. در سال جاری ۲۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد که نشان دهنده سهم و جایگاه اردبیل در امنیت غذایی کشور است. با این حال پایداری و ماندگاری تولیدات بخش کشاورزی نیازمند تامین پایدار منابع آب است آن هم در شرایطی که تغییرات اقلیم و کاهش آورد رودخانه‌ها زنگ خطر را برای بخش کشاورزی استان به صدا در آورده است.

به گفته جبرائیل رمضانی معاون شرکت آب منطقه ای استان اردبیل برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در استان پیش‌بینی شده است.

در سالهای اخیر با اجرای طرح‌های مهم سدسازی از سوی شرکت آب منطقه ای استان اردبیل و سعدهای معیشتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است. به طوری که تاکنون ۱۱ سد معیشتی در نقاط مختلف استان به بهره برداری رسیده است. علاوه بر این طرح‌های مهم سدسازی مانند سد عمارت، سد گیوی، سد احمد بیگلو در مراحل مختلف تکمیل و ابگیری قرار دارند.

نکته مهم اینکه بهره برداری اقتصادی و بهینه از ایبن سدها مستلزم تکمیل شبکه های انتقال آب به مزارع و اراضی کشاورزی و در ادامه اجرای طرح‌های آبیاری نوین برای ارتقای بهره وری در این بخش است. در سال‌های اخیر از طریق فاینانس داخلی اجرای شبکه آبیاری خداآفرین، شبکه آبیاری گیوی، سبلان، سد عمارت و احمد بیگلو شتاب گرفته است.

در این بین یکی از مهمترین طرح‌های آبی استان اردبیل تکمیل شبکه پایاب سد خداآفرین است. به گفته داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل، برای تکمیل طرح بزرگ آبی و خاکی شبکه پایاب سد خداآفرین ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در صورت تحقق این اعتبارات ۳۷ هزار هکتار از اراضی منطقه مغان زیر پوشش آبی رفته و میزان تولیدات محصولات کشاورزی هم افزایش خواهد یافت.

طرح شبکه آبیاری خداآفرین در چهار ناحیه عمرانی قابل اجرا است که عملیات اجرایی ناحیه اول سال گذشته به اتمام رسیده و ناحیه عمرانی دوم، سوم و چهارم هم در دست اجرا است.

ناحیه عمرانی اول با ۱۳ ایستگاه پمپاژ و وسعت پنج هزار هکتار در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ناحیه عمرانی دوم هم با وسعت ۱۰هزار و ۵۰۰ هکتار تا سال آینده به سطح سبز اضافه خواهد شد. علاوه بر این ناحیه عمرانی دوم شبکه پایاب سد خداآفرین ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار شامل ۶ واحد بوده و پیش بینی شده هفته دولت ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار پیش‌بینی شده که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۹۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

علاوه بر این شبکه پایاب سد سبلان در مشگین شهر هم در دستور کار قرار گرفته است به طوری که بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال ۲۸۰۰ هکتار از اراضی مشگین‌شهر به شبکه آبیاری مدرن مجهز می‌شود

پایاب سد سبلان دارای ۲ بخش شمالی و جنوبی شامل ۶ فاز قابل اجرا بوده که فاز اول و پنجم آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم، سوم، چهارم و ششم آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

برای اتمام این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که ۶۰ میلیارد تومان آن تامین شده و برای تامین اعتبار بقیه مبالغ پیگیری‌های لازم انجام شده است.

مجموع اراضی شبکه آبیاری و زهکشی سبلان بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ هکتار است و با تکمیل عملیات احداث سیفون قره‌سو، آب اراضی شمال رودخانه قره‌سو در بخش ارشق نیز از این شبکه تامین می‌شود.

اجرای ۹۲ طرح گردشگری در استان اردبیل/ سکونت یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر در اقامتگاه‌های رسمی

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی همچون مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی، بقعه شیخ حیدر، بازار تاریخی و مساجد اردبیل، مجموعه‌های طبیعی همچون چشمه‌های آبگرم در شهرهای سرعین، مشگین شهر، خلخال، نیر، جنگل‌های فندقلو، قله سبلان، دریاچه‌های نئور و شورابیل، پل‌های معلق مشگین‌شهر، هیر، پیرتقی، پیست اسکی آلوارس از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است.علاوه بر این کاوش‌های باستان شناسی در مجموعه های قره حسنلوی نمین، اولتان پارس‌آباد و مشگین شهر چشم انداز توسعه گردشگری تاریخی و باستانی را در استان اردبیل تقویت کرده است.

در همین زمینه در نیمه نخست سال جاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر و مسافر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در اقامتگاه‌های رسمی این استان سکونت یافتند و این نشانگر رونق صنعت پاک گردشگری استان اردبیل در دوره پساکروناست.

به گفته فردین عینی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل، در بازه زمانی یاد شده، حدود چهار و نیم میلیون تردد ورودی به استان ثبت شده است. همچنین در این مدت بیش از ۱۰۰ هزار نفر، از موزه‌های استان بازدید کردند که از این میان یکهزار و ۱۲۸ نفر تبعه خارجی و بقیه مسافران و گردشگران داخلی بوده‌اند.

در همین زمینه نگار سریع الاطلاق معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل در مصاحبه با ایرنا از احداث ۹۲ طرح زیرساخت گردشگری با پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در این استان خبر داد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص تقویت و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری استان، گام‌های بلند و بزرگی برداشته‌ است و مجهزترین مرکز هیدروتراپی کشور در این استان در حال احداث است. علاوه بر این بزودی هتلی پنج ستاره و مجهز در اردبیل و یک هتل مجلل دیگر در شهرک حافظ این شهر افتتاح خواهد شد و چند هتل چهار یا پنج ستاره دیگر در استان نیز در حال احداث است و اخیرا هم هتل پنج ستاره یاکاموز افتتاح و بهره برداری رسید.

سریع‌الاطلاق از اجرای پارک آبی و چند مجموعه گردشگری با ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاصی از ناحیه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: برای مجموعه تاریخی شهر یئری مشگین‌شهر نیز ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده‌است.

وی در خصوص تاثیرات اعتبارات و تسهیلات هزینه شده در زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل گفت: این اقدامات سبب افزایش بازدیدها و حضور گردشگران داخلی و خارجی شده‌است به نحوی که گردشگران و مسافرانی از هلند و سایر کشورها وارد اردبیل می‌شوند.