گناباد- ایرنا- رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان (سمپاد) خراسان رضوی گفت: دانش آموزان نخبه تحصیلی این استان بورسیه تحصیلی می شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا هادی محمدپور روز شنبه در نشست هیات امنای پژوهش سرای پیامبر اعظم (ص) گناباد افزود: در راستای رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر زمینه سازی رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و از جمله دانش آموزان نخبه برای رشد و توسعه اقتصادی کشور طبق تفاهمنامه بین مسوولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش و مراکز پژوهشی و صنایع و فعالان اقتصادی، این دسته از دانش آموزان بورسیه تحصیلی می شوند.

وی این مساله را اولویت اداره کل آموزش و پرورش و اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان خراسان رضوی در سال جاری دانست و ادامه داد: بورسیه دانش آموزان نخبه در ایجاد اشتغال و کارآفرینی متناسب با توانایی های آنان نقش زیادی دارد.

رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان (سمپاد) خراسان رضوی گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط رهبر معظم انقلاب بر اساس تفاهمنامه های مشترک با شرکتهای دانش بنیان و پارک علم و فناوری و مراکز رشد فناوری تابعه زمینه بالندگی دانش آموزان نخبه فراهم می شود.

محمد پور تقویت و بستر سازی افزایش زمینه حضور دانش آموزان نخبه در جشنواره های نوجوان و جوان خوارزمی را از دیگر رویکردهای سمپاد خراسان رضوی ذکر کرد و افزود: این استان در این جشنواره ها به موفقیتهای خوبی طی یک سال گذشته در سطح کشور دست یافته است.

فرماندار گناباد هم گفت: زیربنای توسعه، پژوهش و بهره گیری از ظرفیت مدارس و دانش آموزان و آموزش و پرورش است.

رضا نصیری افزود: با توجه به ظرفیتهای شرکتهای تولیدی باید برای بورسیه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان در شرکتهای شاخص تولیدی اقدام کرد تا علاوه بر اشتغال و کارآفرینی این افراد، از ظرفیت آنان در مسیر توسعه اقتصادی بهره گرفته شود.

۱۹ تا ۲۴ آذرماه هفته پژوهش نام‌گذاری شده است.

پژوهش سرای پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش گناباد با اهداف تبیین روحیه پژوهش محوری و تشویق دانش آموزان به فعالیتهای پژوهشی در سال ۱۳۸۵ راه اندازی شد و قبل از آن این فعالیتهای تحقیقاتی در قالب آزمایشگاه مرکزی و تعدادی از مدارس انجام می شد که بعد از آن آزمایشگاه مرکزی به علوم سرا و به دنبال آن به پژوهش‌سرا ارتقا یافت.

مهمترین بخشهای فعالیت پژوهش سرای پیامبر اعظم (ص) آموزش و پرورش گناباد در رشته های علوم پایه، زیست شناسی، فیزیک، شیمی و رباتیک است.

هزار و ۸۰۰ فرهنگی در هزار و ۳۱ کلاس درس در قالب افزون بر ۲۵۰ مدرسه، تدریس ۱۸ هزار دانش آموز را در مناطق شهری و روستایی گناباد در سال تحصیلی کنونی برعهده دارند.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.