به گزارش ایرنا، همین شنبه هفته گذشته دوازدهم آذر بود که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پایان سفر خود به آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی TF1 ضمن اطمینان بخشیدن به فرانسویان مبنی بر شرایط پایدار برق در این کشور، خواستار مسئولیتپذیری مردم کشورش در مصرف انرژی شد.
وی همچنین با تبیین فرایند قطعی برق به عنوان یک راهبرد برای کاهش فشار روی شبکه، گفت: اگر هوا معتدل باشد و فرانسویها مصرف برق خود را کاهش دهند، میتوان از این راهحل اجتناب کرد.
رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: چند هفته آینده به ما بستگی دارد و از فرانسویها میخواهیم که وحشت نکنند و در عوض مسئولیت نشان دهند.
اما ظاهر امر نشان میدهد که گوش فرانسویان به این سخنان بدهکار نیست و به نظر میرسد که دیوار اعتماد بین مردم و دولت مکرون ترک برداشته است؛ چراکه این روزها اگر به روزنامهها، مجلات، شبکههای تلویزیونی و اجتماعی این کشور سری بزنیم، همه جا مملو از فیلمها و گزارشهای از ابعاد احتمالی بحران انرژی، تبلیغ محصولات مورد نیاز در دوران قطعی برق و نحوه استفاده از آنها یا انتشار آمارهایی از افزایش سرسامآور فروش این محصولات است.
بهتر است شمع روشن کنیم!
روزنامه پرشمارگان لو فیگارو با انتشار گزارشی با تیتر "ژنراتور، چراغ قوه ... فرانسویان در انتظار قطع برق خود را مجهز میکنند"، نوشت: سخنان لائوتسه فیلسوف مشهور چینی که گفته بود "بهتر است یک شمع روشن کنیم تا اینکه به تاریکی نفرین کنیم"، امروز به خوبی مورد استقبال فرانسویها قرار گرفته است؛ چراکه بسیاری برای پشت سر گذاشتن زمستان و بحران انرژی، آستینها را بالا زده اند.
بر اساس این گزارش، دولت مکرون در تاریخ یکم دسامبر جاری دستورات خاصی را به بخشداران ارسال کرد تا برای قطع برق محلی آماده شوند؛ اطلاعیهای که فضای دلهرهآوری که از اواخر تابستان و زمان ارائه طرح هوشیاری در مصرف برق شکل گرفته بود را بار دیگر تقویت کرد.
لو فیگارو با اشاره به اینکه این شرایط موجب شد که شهروندان برای خرید ژنراتورهای برق به سرعت اقدام کنند، نوشت: ژنراتورها، دستگاههای مستقلی که امکان تولید برق را بدون وابستگی به تامینکنندگان انرژی فراهم میکنند، با هیاهو به جلوی صحنه بازمیگردند.
فیلیپو ستیمی (Filippo Settimi) مدیرعامل شرکت AgriEuro و مدیر فروش برخط (آنلاین) بخش ماشینآلات کشاورزی و باغبانی در اروپا، میگوید: تقاضای افراد حرفهای و مردم افزایش بیسابقهای را تجربه میکند.
افزایش ۲۳۰ درصدی فروش ژنراتور در اروپا
به گفته وی در فرانسه، سفارش برای مجموعه ژنراتورها نسبت به سال گذشته ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.
ستیمی با تاکید بر اینکه شتاب برای خرید این محصولات یک پدیده جهانی است، میافزاید: فروش در آلمان ۳۲۲ درصد و در کل بازار اروپا ۲۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی اینگونه تحلیل میکند که فروش ژنراتورها اساساً با مسائل اضطراری مرتبط است و این انفجار در تقاضا نشاندهنده اضطراب گسترده در میان افرادی است که ۹۰ درصد مشتریان ما را نمایندگی میکنند.
لو فیگارو با بیان اینکه مدیرعامل AgriEuro تنها کسی نیست که متوجه این افزایش سفارش ها برای ژنراتورهای برق شده است، مینویسد: کَستورَما (Castorama) یک گروه بزرگ توزیع اقلام نیز توضیح میدهد که فروش این مجموعه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ برابر شده است.
بر اساس این گزارش و گزارشهای مشابهی که برای مثال هفته نامه لو پوئن یا شبکه تلویزیونی TF1 منتشر کرده، اگرچه این راهحلهای جایگزین و خرید محصولات یاد شده گران هستند اما بسیاری از فرانسویان ترجیح میدهند برای گذراندن چند ساعت کمتر در تاریکی زمستان، از هم اکنون سرمایهگذاری کنند.
لو فیگارو با اشاره به اینکه برخی محصولات همچون چراغقوه مانند کیک داغ به سرعت فروش میرود، به نقل از مدیریت برند Nature & Découvertes مینویسد: تقاضا برای لامپها، فانوسها، باتریهای قابل حمل و پنلهای خورشیدی از ابتدای اکتبر به شکل بسیار فزایندهای افزایش یافته است.
بر اساس گزارش مدیریت این تولیدکننده، فروش محصولات این خانواده نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است و محبوبترین محصول چراغ با شارژ پنل خورشیدی است که فروش آن ۷۵ درصد افزایش را نشان میدهد.
نشریه کاپیتال نیز در گزارشی با اشاره به افزایش چشمگیر فروش ژنراتورهای برق، تاکید دارد: در فروشگاه های تخصصی، فروش این محصولات از تابستان امسال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
یک بازنشسته ۶۱ ساله فرانسوی با بیان اینکه به دلیل قطعی نبودن تامین برق در زمستان، اقدام به خرید یک ژنراتور کرده است، میگوید: با ۲۰۰۰ یورو، یک دیزل ژنراتور جدید ۵۰۰۰ واتی که در گاراژ او نصب شده است، می تواند با باک پُر، ۱۰ ساعت کار کند.
اِمه اوفلور (Aimé Hoeffler) اضافه میکند که این یک پیشبینی و احتیاط محض است. در مواجهه با بحران انرژی، ناشی از جنگ در اوکراین و تشدید مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری راکتورهای هستهای، زمستان امسال در صورت افزایش بیش از حد بار در شبکه برق، قطعیهای برنامهریزی شده و هدفمند برق ممکن است رخ دهد.
یکی از سخنگویان گروه کاستوراما نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که از پایان تابستان فروش ژنراتورها در این مجموعه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و در مقایسه با سال گذشته میلادی مقادیر فروخته شده در چهار ماه گذشته ۲.۵ و در ۲ هفته اخیر چهار برابر شده است.
طی سه ماه معادل یک سال فروش داشتیم
اِوره اُنفره مدیر بازرگانی کستوراما نیز با بیان اینکه در کمتر از سه ماه، ما معادل یک سال فروش داشته ایم، میافزاید: تقاضا در مناطق روستایی و شهرهای کوچک بیشتر و در مراکز بزرگ شهری کمتر است.
به گفته وی، سه گروه از خریداران وارد فروشگاههای این مجموعه میشوند. نخست، خانوارهای روستایی که نیاز به تعمیر و قصد خرید ژنراتورهای کم مصرف برای راهاندازی لوازم خانگی کوچک یا روشنایی دارند. سپس، خانوادههایی که میترسند منابع غذایی خود را از دست بدهند و خواهان ژنراتورهای قدرتمندتری هستند که بتوانند چندین دستگاه را به طور همزمان روشن نگه دارند.
بر اساس این گزارش، گروه سوم را تجار کوچکی تشکیل میدهند که نگران تداوم فعالیت خود در صورت قطعی برق هستند و خود را به ژنراتورهای برق قدرتمند مجهز میکنند.
اُنفره با بیان اینکه تقاضا برای خرید این محصولات بیش از عرضه است و با تامینکنندگان خود به مشکل برخوردهایم، محصول شاخص این مجموعه را ژنراتورهای میان رده بین ۴۵۰ تا ۵۹۹ یورو اعلام و اضافه میکند که این دستگاهها به شما امکان میدهند یخچالها، فریزرها یا اجاقها را روشن نگه دارید.
اریک لُمواَن (Eric Lemoine) مدیر تولیدکننده ژنراتورهای صنعتی با ظرفیت بالا نیز در تبیین شرایط حاکم بر بازار فروش این محصولات در فرانسه، میگوید: از پایان ماه اوت با افزایش ۸۰ درصدی سفارشها در طول یک سال، شاهد انفجار بودیم.
وی به خبرگزاری فرانسه توضیح میدهد: موجودی این مجموعه حدود ۴۰۰ دستگاه بود که در پایان سال ۲۰۲۱ برای جبران افزایش قیمتها ساخته شد و هم اینک این موجودی در حال پایان است و در عمل هیچ دستگاهی برای تحویل جدید در روزهای آتی نداریم.
بر اساس گزارش نشریه کاپیتال، تقاضا به ویژه در بخش سوپرمارکتها نیز در حال افزایش است و فعالان این حوزه مشتاق حفظ زنجیره سرما هستند.