اردبیل - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به پایین بودنه سرانه مطالعه در این استان گفت: کتابخانه‌های عمومی و مدارس ۲ بال قدرتمند برای بالا بردن سرانه مطالعه هستند.

به گزارش ایرنا ، پروانه رضاقلیزاده در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی با آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: این دو نهاد فرهنگی و علمی با بهره‌گیری از ظرفیت خانواده‌ها می‌توانند کودکان را به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه توسعه علمی هر منطقه نیازمند ارتقا سطح دانایی بوده و دستیابی به دانایی در سایه گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه است، افزود: برای دستیابی به این هدف نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان اردبیل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دایره فعالیت‌ها و دسترسی قشرهای مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی در استان تسهیل شده و کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از فراگیرترین نهادهای متولی فرهنگ در چند سال اخیر در نقاط مختلف شهری و روستایی گسترش یافته است.

کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در سخنانی با تاکید بر همکاری مدارس با کتابداران به منظور ایجاد نهضت کتابخوانی گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان همیار آموزش و پرورش در ارتقای روند آموزشی دانش‌آموزان مشارکت کنند.

عضوگیری رایگان آموزگاران و دانش‌آموزان ، میزبانی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متناسب در بازدیدهای گروهی دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی ، برقراری سهمیه کتاب و نشریه برای کتابخانه مشارکتی فرهنگیان ، ارائه مشاوره‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی لازم و کمک برای آماده‌سازی منابع و ارائه خدمات برای کتابداران کتابخانه‌های مشارکتی فرهنگیان و تجلیل از آموزگاران فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی از مهم‌ترین تعهدات اداره کل کتابخانه‌های عمومی در این تفاهم‌نامه ذکر شده است.

همچنین توسعه کتابخانه‌های مشارکتی و فعال سازی کتابخانه مشارکتی فرهنگیان ، تسهیل حضور کتابداران در مدارس و آموزشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتاب محور و هماهنگی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و مدرسه‌ساز برای توسعه فعالیت‌های خیرانه از اهم تعهدات آموزش و پروش استان در این تفاهم‌نامه ذکر شده است.

بر اساس آمار سرانه مطالعه کتاب در استان اردبیل پایین‌تر از سرانه کشوری بوده و در حالی که سرانه هفتگی مطالعه کتاب در کشور یک ساعت است این سرانه در استان اردبیل پایین‌تر از این میزان می‌باشد.