کتابخانه‌های عمومی و مدارس ۲ بال قدرتمند برای بالا بردن سرانه مطالعه هستند

اردبیل - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به پایین بودنه سرانه مطالعه در این استان گفت: کتابخانه‌های عمومی و مدارس ۲ بال قدرتمند برای بالا بردن سرانه مطالعه هستند.

به گزارش ایرنا ، پروانه رضاقلیزاده در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی با آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: این دو نهاد فرهنگی و علمی با بهره‌گیری از ظرفیت خانواده‌ها می‌توانند کودکان را به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه توسعه علمی هر منطقه نیازمند ارتقا سطح دانایی بوده و دستیابی به دانایی در سایه گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه است، افزود: برای دستیابی به این هدف نیازمند ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان اردبیل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دایره فعالیت‌ها و دسترسی قشرهای مختلف مردم به کتاب و کتابخوانی در استان تسهیل شده و کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از فراگیرترین نهادهای متولی فرهنگ در چند سال اخیر در نقاط مختلف شهری و روستایی گسترش یافته است.

کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در سخنانی با تاکید بر همکاری مدارس با کتابداران به منظور ایجاد نهضت کتابخوانی گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان همیار آموزش و پرورش در ارتقای روند آموزشی دانش‌آموزان مشارکت کنند.

عضوگیری رایگان آموزگاران و دانش‌آموزان ، میزبانی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متناسب در بازدیدهای گروهی دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی ، برقراری سهمیه کتاب و نشریه برای کتابخانه مشارکتی فرهنگیان ، ارائه مشاوره‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی لازم و کمک برای آماده‌سازی منابع و ارائه خدمات برای کتابداران کتابخانه‌های مشارکتی فرهنگیان و تجلیل از آموزگاران فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی از مهم‌ترین تعهدات اداره کل کتابخانه‌های عمومی در این تفاهم‌نامه ذکر شده است.

همچنین توسعه کتابخانه‌های مشارکتی و فعال سازی کتابخانه مشارکتی فرهنگیان ، تسهیل حضور کتابداران در مدارس و آموزشگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی کتاب محور و هماهنگی انجمن خیرین کتابخانه‌ساز و مدرسه‌ساز برای توسعه فعالیت‌های خیرانه از اهم تعهدات آموزش و پروش استان در این تفاهم‌نامه ذکر شده است.

بر اساس آمار سرانه مطالعه کتاب در استان اردبیل پایین‌تر از سرانه کشوری بوده و در حالی که سرانه هفتگی مطالعه کتاب در کشور یک ساعت است این سرانه در استان اردبیل پایین‌تر از این میزان می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha