کرمان- ایرنا- افزایش ۱۲۸ درصدی سهم کرمان در وصول مالیات گلایه مدیران استان را به دنبال داشته تا جایی که مسئولان مالیاتی هم می‌گویند البته این سهم به طور کامل محقق نخواهد شد.

به گزارش ایرنا همزمان با گلایه و انتقاد مدیران استان از این سهم تعیین شده، همزمان صدای اصناف کرمان نیز بلند شد که مالیات هایشان افزایش داشته است؛ گرچه مسئولان مالیاتی استان به اصناف پاسخ دادند و علت را نیز بیان کردند.

مدیران مالیاتی معتقدند سهم بالای وصول مالیات که برای استان تعیین شده به منزله فشار بر اصناف یا دیگر اقشار نیست زیرا این سهم بیشتر به علت درآمد غول های بزرگ صنایع معدنی فعال در این استان است؛ گرچه مدیران استان از عبارت « اجحاف» در حق استان در این زمینه یاد می کنند و می گویند نباید اینطور برنامه ریزی صورت گیرد.

اما واقعیت اینکه براساس گفته مسئولان سهم تعیین شده برای این استان در وصول مالیات از ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۲ هزار میلیارد تومان در امسال رسیده است که این امر فشار مضاعفی را به بخش های مختلف اقتصادی استان کرمان وارد می کند.

سال گذشته براساس آمارها درحالی سهم استان ۶ هزار میلیاردتومان تعیین شده بود که میزان وصولی محقق شده ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.

مدیران کرمان معتقدند با توجه به اینکه استان کرمان با وصول ۱۵ هزار میلیارد تومان رتبه های اول وصول مالیات را در سال گذشته به خود اختصاص داده است بر همین اساس میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای استان مصوب شده حال آنکه فروش برخی شرکت‌های فولادی و معادن سنگ آهن به دلیل پایین آمدن قیمت جهانی فولاد کاهش پیدا کرده است و این امر سهم درآمدهای مالیاتی استان را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد.

افزایش ۱۲۸ درصدی اجحاف است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمان اخیرا در نشست مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان کرمان با اعضای مجمع نمایندگان استان در ۲۸ آبان امسال با بیان اینکه در بحث درآمدهای مالیاتی در حق استان کرمان اجحاف شده است اظهارداشت: مصوبه رشد ۱۲۸ درصدی درآمدی مالیاتی برای استان داریم که از ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و فشار مضاعفی به بخش‌های مختلف اقتصادی وارد شده است که امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این رقم عادلانه شود.

صادق سلطانی نژاد افزود: در شش ماهه نخست امسال ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی استان کرمان محقق شده است.

کرمان با بالاترین نرخ رشد مالیات

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در همان نشست گفت: بالاترین نرخ رشد مالیات متعلق به استان کرمان است و نگرانی جدی در زمینه محقق نشدن وصول کامل مالیات وجود دارد زیرا مازاد درآمد مالیاتی به استان بازگشت داده نمی شود.

همچنین محمد مهدی فداکار استاندار کرمان در نشست شورای معادن کرمان در ۱۰ آذر ماه نیز از رشد ۱۲۸ درصدی مالیات کرمان و رقم ۲۲ هزار میلیارد تومانی استان کرمان انتقاد کرد و افزود: افزایش مالیات امسال به نحوی بوده که در سال های آینده به سختی می توانیم تعهدات دولت را در این حوزه انجام دهیم.

پاسخ سازمان مالیاتی

اما مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه دولت ۲۲ هزار میلیارد تومان (برنامه وصول) مالیات در سال جاری برای استان کرمان تعیین کرده است افزود: با توجه به افزایش ۱۲۸ درصدی این رقم ممکن است نسبت به سال گذشته این میزان صدرصد محقق نشود اما به این رقم نزدیک خواهیم شد.

حمید زینل پور با بیان اینکه پرونده‌های مالیاتی که از سال‌های گذشته باشد هر سالی که وصول شود جزو وصولی‌های همان سال محاسبه می‌شوند ادامه داد: با توجه به پرونده‌های معوق مالیاتی استان کرمان در تلاش هستیم که وصولی آنها را قطعی کنیم.

وی همچنین بیان کرد: به علت کاهش فروش شرکت های فولادی همزمان با پایین آمدن قیمت جهانی آن، درخواست داریم که سهم درآمدهای مالیاتی استان در سال آینده کاهش یابد.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان پیش بینی کرد که تا پایان امسال در بهترین حالت ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در استان وصول شود.

وی تاکید کرد: درخواست داریم سهم درآمدهای مالیاتی استان در سال آینده کاهش پیدا کند.

زینل پور با بیان اینکه تعداد مودیان مالیاتی امسال ۵۰ درصد افزایش داشته است اظهار داشت: اما حدود ۵۰۰ شرکت در استان بیشترین وصولی درآمد مالیاتی را دارند و حدود ۶۵ درصد از مشاغل استان بر اساس تبصره ۱۰۰ مشمول معافیت مالیاتی هستند.

توضیح به اصناف معترض

اما همزمان با اعتراض مدیران کرمان درباره سقف برنامه وصول مالیات در استان، اصناف نیز که می گویند بعد از کرونا تازه راه تنفسی برای کسب و کار باز کرده اند، معترضند و می گویند که مالیات هایشان افزایش یافته است؛ موضوعی که امور مالیاتی برای آنها پاسخ دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان در این زمینه توضیح داد: مالیات‌ اصناف به این دلیل افزایش پیدا کرده که در گذشته اطلاعاتی از حساب‌های بانکی آنها در سیستم مالیاتی وجود نداشت (و محاسبه براساس شاخص های دیگر انجام می شد) اما بعد از اینکه بر اساس قانون بودجه اطلاعات حساب‌های بانکی آنها بر روی سامانه‌های مالیاتی نشست اعداد آنها مستند، شفاف و نیز البته تنها حساب‌هایی که به دستگاه‌های کارتخوان وصل بودند در سامانه ثبت شد.

سهم کمتر اصناف کرمان در مقیاس کشوری

زینل پور ضمن بیان اینکه سهم مالیات اصناف در کشور هشت درصد اما در استان کرمان سه درصد است گفت: اصناف از اینکه مالیاتشان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده ناراضی بودند زیرا واحدهای صنفی به مالیات‌های سال گذشته خود نگاه می‌کنند اما به فروش خود نسبت به سال گذشته نگاه نمی‌کنند در صورتی که بر اساس فروش آنها مالیات تعیین می شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان تاکید کرد که البته در نشست های مختلف با اصناف این توضیحات به آنان نیز ارائه شده است.

وی توضیح داد: روند اخذ مالیات‌ اصناف به‌روز نیست و مالیات‌ها با تأخیر ۲ تا سه ساله وصول می‌شود؛ تا سه سال دریافت مالیات وصولی جاری و بالای سه سال مطالبات معوقه محسوب و پرونده این مودیان به واحد اجرائیات ارجاع داده می شود.

وی با اشاره به دستگاه های کارتخوان بی هویت در برخی صنف ها خاطرنشان کرد: دستگاه های کارتخوانی که به سیستم مالیاتی وصل نبودند قطع شدند و اینک همه دستگاه های کارتخوان استان کرمان به سیستم مالیاتی وصل هستند که سبب افزایش شفافیت در فرآیند پرداخت مالیات شده است.

پرداخت تسهیلات به اصناف

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان یادآور شد: این سازمان براساس قانون برای اصناف تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم را در نظر گرفته است، در این تبصره مشاغل کوچک می توانند ۱۰ برابر معافیت بدون اینکه اسنادی را ارائه کنند، تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: طبق رایزنی ها، اصناف براساس فروش و درآمدشان تا سقف چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

زینل‌پور ابراز داشت: درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی با توجه به اطلاعات بانک ها و دستگاه های پوز، درآمد افراد را مشخص می‌کند و سامانه براین اساس مالیات حداقلی برای آنان محاسبه می کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: سازمان مالیاتی تسهیلات خوبی در بخش ماده ۱۰۰ پرداخت می کند و مودیان و اصناف حتما از این تسهیلات ‌استفاده کنند که مشکلات مالیاتی آنان رفع شود.

پرداخت مالیات و نفع جامعه

صرفنظر از گلایه های مدیران درباره چرایی سهم بالایی که برای اخذ مالیات از استان درنظر گرفته شده، سکه پرداخت و وصول مالیات روی دیگری هم دارد و آن هم نفعی است که شامل حال خود شهروندان با اجرای پروژه های زیرساختی ذیل شهرداری ها و دهیاری ها می شود.

آنطور که زینل پور مدیرکل امور مالیاتی کرمان آمار می دهد به طور مثال در سال ۱۴۰۰ افزون بر سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای وصول شده مالیاتی به شهرداری ها، فرمانداری ها، دهیاری ها و عشایر استان پرداخت که صرف اجرای پروژه های خدماتی و زیربنایی مختلف در اقصی نقاط استان شده است.