اصفهان - ایرنا - معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان گفت: یکی از اقدامات مهم و موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه، آگاه‌سازی خانواده‌ها از آسیب‌های فضای مجازی مسموم است که این مهم نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف است.

محمد محسنی اژیه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت سلامت فضای مجازی افزود: باید شهروندان آگاه شوند که فضای مجازی می‌تواند زمینه‌ساز بروز برخی رفتارهای ناهنجار و ضداجتماع شود.

وی با تاکید بر اینکه سالم‌سازی فضای مجازی در شرایط کنونی یک نیاز مُبرم اجتماعی است، گفت: باید با آگاه‌سازی خانواده‌ها که در دستور کار معاونت اجتماعی دادگستری قرار دارد، بسترهای جرائم در فضای مجازی محدود شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان افزود: در شرایط حاضر برخی بلاگرها (کسی که با کسب شهرت و معروفیت درشبکه‌های مجازی اظهار نظر و تولید محتوا می‌کند) با انتشار محتواهای مدنظر در فضای مجازی و القای آن به خوانندگان، زمینه‌ساز رفتارهای ناهنجار در جامعه هستند که این مهم باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

محسنی اژیه همچنین با اشاره به افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها گفت: این اقدام، فعالیت مجرمانه در فضای سایبری را شامل هک حساب و اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران و همچنین کلاهبرداریهای مالی را افزایش و گسترش داده است.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور از سامانه‌های اطلاع‌رسانی قوه قضاییه و پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات)، هشدارهایی برای شهروندان ارسال می‌شود تا از بروز این رفتارهای مجرمانه پیشگیری شود.
این مسوول قضایی با بیان اینکه در حوادث و وقایع اخیر، یکی از عوامل گسترش آشوب‌ها در جامعه، فضای مجازی بود که توسط جریان‌های معاند و دشمنان نظام هدایت می‌شد، گفت: در چند سال اخیر به دلیل شرایط شیوع کرونا ارتباط و حضور جوانان و نوجوانان در فضای مجازی بسیار افزایش یافت و همین امر در وقایع اخیر، التهاب آفرینی در فضای جامعه را منجر شد.

وی درمجموع با تاکید بر اهمیت آسیب‌شناسی در فضای مجاری گفت: این معاونت آمادگی دارد که در صورت مطالبه دستگاه‌های مختلف نسبت به برپایی کارگاه‌های آموزشی و آگاهی رسانی اقدام کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل اصفهان افزود: نیازمند ارتباط و همکاری با رسانه‌ها به‌منظور تبیین و انعکاس اقدامات و عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان هستیم.