مسعود مهدویانفر، روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: به دلیل ماهیت حوزه اجتماعی برای شناسایی و رفع آسیب ها نباید تنها به پژوهش های کمی و آمار و ارقام آنها اکتفا کرد.
مدیر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی، مساله پژوهش باید به درستی انتخاب شود و مبتنی بر واقعیت های جامعه باشد.
مهدویانفر با بیان اینکه در پژوهش های اجتماعی باید از نگاه کُلی نگر و تکراری پرهیز شود، افزود: آنچه اهمیت دارد این است که نتایج این پژوهش ها بر اساس نیازهای روز جامعه، جدید و راهگشا باشد.
وی ادامه داد: شناخت مساله در پژوهش های اجتماعی به راه حل های عالمانه و راهکارهای موثر منجر خواهد شد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان، عملیاتی شدن پژوهش های حوزه اجتماعی را ضروری دانست و افزود: راهکار تحقق این چشم انداز این است که پژوهش های اجتماعی از ابتدا در ارتباط با جامعه شکل بگیرد و بهره برداران پژوهش نیز که ممکن است از سازمان های مختلف باشند در جریان کار قرار بگیرند و نظر آنها لحاظ شود.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان ادامه داد: کارایی و مساله محور بودن پژوهش ها باید بطور همزمان مورد توجه محقق و بهره بردار قرار گیرد.
مهدویانفر اظهار داشت: وضعیت فعالیت های پژوهشی استان و کشور نسبت به گذشته ارتقا یافته و در حال بهبود است، همچنین نظارت ها در این رابطه گسترده تر شده و نهادها اقبال بیشتری به پژوهش های اجتماعی دارند.
وی با بیان اینکه در استانداری اصفهان رویکرد "پژوهش محوربودن" نهادهای اجرایی با جدیت دنبال میشود، خاطرنشان کرد: از نتایج پژوهش های اجتماعی در برنامه ریزیها و تصمیمهای استانداری استفاده می شود.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با استناد به آمار مرکز ملی رصد اجتماعی وزارت کشور، مسائل مرتبط با خودکشی، نزاع، قتل، مواد مخدر، تصادفات، مشروبات الکلی، همسر آزاری، تجاوز به عنف، کودک آزاری، فرار دختران از خانه، ازدواج، طلاق، سرقت و جرائم رایانه ای را از جمله آسیب های اجتماعی استان برشمرد.
مهدویانفر بدون اشاره به جزییات این آمار، افزود: اطلاعات لازم در این زمینه با هدف شناخت، ایده پردازی و رفع آسیب ها قابل ارائه به محققان و فعالان اجتماعی است و از این موضوع استقبال می شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شورای فرهنگ عمومی کشور برای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ پژوهش در جامعه، گوشزد اهمیت این امر و بزرگداشت پژوهشگران برجسته، ۲۵ آذر را به "روز پژوهش" نامگذاری کرد.