به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل عصر دوشنبه در آئین معارفه سید محمودرضا آقامیری به عنوان سرپرست جدید دانشگاه شهیدبهشتی که با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی این وزارتخانه و سردار رحیم صفوی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه بود، افزود: علم و دانش از جنس نور است و مدیران دانشگاهی که با علم و دانش سروکار دارند روحیه پاکی دارند و از تخلف و مسائل غیر قانونی مالی دور هستند.
وی سلامت اداری بیشتر مدیران دانشگاه را ناشی از پاکی و تقدس علم از سویی و نظارت مستمر و همگانی جامعه علمی کشور اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان به عملکرد مدیران دانشگاه دانست.
زلفی گل مدیریت در محیط دانشگاه را متفاوت از سایر مدیریت ها دانست و گفت: دانشگاه محیط پیچیدهای است و بخش های مختلف دانشگاه از لحاظ کارکردی و ساختاری با یکدیگر تفاوت دارند؛ برای مثال رفتار سختگیرانه و بدون تسامح در بحث آموزش و مقررات آموزشی در بحث پژوهش و امور فناورانه قابل تکرار نیست و برای ساماندهی پژوهش نیازمند سیاست های تشویقی و ترغیبی هستیم.
وزیر علوم گفت: رئیس دانشگاه باید از قدرت تعامل و روابط عمومی بالایی برخوردار باشد و بتواند با مسئولان اجرایی کشور نمایندگان مجلس، مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، کارکنان، تشکل های اسلامی و رسانه ها ارتباط خوبی برقرار کند.
وی ضمن قدردانی از روسای پیشین دانشگاهها و مسئولان آموزش عالی افزود: آنچه که امروز از لحاظ جایگاه ایران در نظام علم و فناوری به آن افتخار می کنیم و آثار و نتایج آن را در جامعه می بینیم، مرهون تلاش و زحمات مدیران ادوار مختلف است و منحصر به یکی دو سال اخیر نیست.
وزیر علوم با بیان اینکه علم و دانش برای جامعه آرامش و رفاه به همراه می آورد، تصریح کرد: آنچه که توانست جامعه بشری را از گرفتاری کرونا نجات بخشد، اختراع واکسن توسط دانشمندان و محققان بود که بار دیگر ارزش علم و دانش را اثبات کرد و نشان داد که سرمایه گذاری در علم و دانش چقدر میتواند به نفع بشریت باشد.
بخشی از اقدامات انجام شده در وزارت علوم
وی همچنین به برخی اقداماتی که در یک سال اخیر در وزارت علوم انجام شده اشاره کرد و گفت: براساس تاکید رییس جمهور، تربیت دانش آموختگان کارآفرین و مهارت محور با هدف تولید ثروت از دانش از جمله اهداف در دستور کار مسئولان وزارت علوم در یک سال گذشته بوده است.
زلفی گل تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در سال گذشته را اقدام مهمی دانست و تاکید کرد: هدف از ایجاد این معاونت، ارائه خدمات بیشتر به پارک های علم و فناوری بود.
وی افزود: با آسیب شناسی وضعیت موجود معلوم شد که در ضوابط وزارت علوم بیشتر بر تحقیقات بنیادی به عنوان خروجی پژوهشهای دانشگاهی تاکید میشد، بنابراین برای رفع این نقیصه تلاش کردیم که پژوهش های کاربردی و توسعه نیز مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا سامانه تحقیقات نیاز محور با عنوان نان راه اندازی شد و ضوابط تشویقی استفاده از این سامانه نیز تصویب و ابلاغ شد.
وزیر علوم گفت: برای تشویق و ترغیب بیشتر اعضای هیئت علمی به پژوهش نیاز محور، پایه های تشویقی جدیدی تعریف شد و اعضای هیئت علمی می توانند با عمل به آیین نامه ابلاغ شده، سالانه به جای یک پایه از پایه تشویقی برای ترفیع برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه مرجعیت علمی از اهداف ویژه وزارت علوم در یک سال گذشته بود، ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته حدود ۲۰ مجله پژوهشی در نمایههای معتبر بینالمللی نمایش شد که این اقدام باعث خواهد شد که محققان و پژوهشگران سراسر دنیا بتوانند در مجلات علمی ما مقاله علمی منتشر کنند که این اقدام، به بالا رفتن رتبه مجلات پژوهشی ما و در نهایت ارتقای رتبه علمی ایران در دنیا منجر خواهد شد.
وزیر علوم گفت: یکی از مشکلات ما توسعه نامتوازن پذیرش دانشجو در کشور بود که در همین راستا طرح پذیرش هدفمند دانشجو به عنوان یک هدف مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا اقدامات مختلفی تعریف شدکه یکی از این اقدامات عملی شد و با امضای تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان رتبه های زیر ۲۰۰ کنکور در علوم ریاضی و علوم پایه و مدال آوران المپیاد های علمی برای ادامه تحصیل در رشته خود بورس شدند و حقوق دریافت کردند.
وی گفت: ابلاغ سیاست تشویقی حمایت از علوم پایه باعث شد رتبه های برتر آزمون سراسری بیش از سال قبل، ادامه تحصیل در این رشته ها را انتخاب کنند.
زلفی گل با قدردانی از خدمات نصیری قیداری در زمان ریاست دانشگاه شهید بهشتی، برای سیدمحمودرضا آقامیری سرپرست جدید دانشگاه شهید بهشتی آرزوی توفیق کرد.
ر این آیین که چند تن از روسای پیشین دانشگاه شهید بهشتی نیز حضور داشتند، سعداله نصیری قیداری گزارشی از اقدامات دوران مدیریت خود در این دانشگاه را ارائه کرد.
سیدمحمودرضا آقامیری سرپرست جدید دانشگاه شهید بهشتی نیز در این آئین ضمن اعلام محور برنامه های پیش رو خود در دانشگاه شهید بهشتی، افزایش دانشجویان بین المللی، ارتقای سطح دانشگاه از لحاظ پاسخگویی، توسعه بیشتر از نظر فناوری و کارآفرینی، توجه بیشتر به مباحث فرهنگی و رسیدن به جایگاه بالاتر از نظر رتبه بندی های معتبر جهانی را از آن جمله نام برد.