مشهد-ایرنا- دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران گفت: دو کشور ایران و تاجیکستان روابط تاریخی ۶ هزار ساله دارند و امسال ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیک خود را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معروف جان عبدالرحمن اف روز چهارشنبه در نشست مشترک کارآفرینان ۲ کشور ایران و تاجیکستان در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: در سه دهه گذشته ایران و تاجیکستان ظرفیتهای زیادی برای توسعه روابط تجاری خود داشتند اما از آن به درستی استفاده نکردند اما در همین یک سال اخیر چندین هیات رسمی بین ۲ کشور سفرها و ملاقاتهایی داشتند که مهمترین آن سفرهای روسای جمهور آنها بوده است.

وی اظهار داشت: در این سفرها، ۲۶ سند دوجانبه بین ۲ کشور در همه حوزه ها که مهمترین آن حوزه اقتصادی بوده، امضا شده که زمینه ساز تدوین برنامه های بلندمدت همکاریهای اقتصادی و تجاری، تشکیل کمیسیون همکاریهای مشترک تجاری و تشکیل شورای کارآفرینان ۲ کشور بوده است.

وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و تاجیکستان که اخیرا در تهران برگزار شد، گفت: در این نشست که از اهمیت بالایی برخوردار بود، حدود ۲۰ نفر از افراد وزارتخانه های مختلف تاجیکستان حضور یافتند.

دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران بیان کرد: کمیته پیگیری مصوبات تفاهم نامه های بین ۲ کشور ایران و تاجیکستان نیز تشکیل شده که روند اجرایی شدن مفاد این تفاهم نامه ها را رصد می کند، زیرا بیش از ۲۰۰ مورد توافق بین این ۲ کشور انجام گرفته است.

عبدالرحمن اف با اشاره به همکاریهای ایران و تاجیکستان در حوزه انرژی اظهار داشت: مهندسین ایرانی در بسیاری از طرحهای احداث نیروگاه های آبی و بادی تاجیکستان فعالیت می کنند، در حوزه گردشگری نیز تفاهم نامه ای بین ۲ وزارت گردشگری ایران و تاجیکستان منعقد و طی یک سال گذشته ۲ نشست مشترک گردشگری، یکی در تهران و دیگری در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) برگزار شد

وی حوزه حمل و نقل و تقویت زیرساختهای آن را برای ۲ کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: در این نشست از وزارت نقلیه جمهوری تاجیکستان افرادی آمده اند تا مسائل خود را در گفتگو با فعالین اقتصادی مطرح کنند زیرا رضایت خاطر مشتریان برای تجار اهمیت زیادی دارد و حتی به موقع رسیدن یک کالا به دست مشتری مهمتر از قیمت آن است.

عبدالرحمن اف رشد اقتصادی سنگاپور و درآمد بالای آن را به دلیل سرعت بالای حمل و نقل دانست و افزود: بخش حمل و نقل برای ۲ کشور ایران و تاجیکستان اهمیت زیادی دارد، زیرا ایران از طریق تاجیکستان به کشورهای شرق دور دسترسی می یابد و تاجیکستان از طریق ایران به آبهای آزاد راه پیدا می کند.

وی از افزایش پروازهای مستقیم بین ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: علاوه بر وجود پرواز مستقیم بین تهران- دوشنبه و مشهد- دوشنبه، یک شرکت هواپیمایی جدید نسبت به راه اندازی پرواز مستقیم شیراز – دوشنبه از سال نو میلادی اعلام آمادگی کرده است.

تاجیکی‌ها آماده سرمایه گذاری در ایران هستند

رییس اتاق بازرگانی و صنایع ولایت سغد جمهوری تاجیکستان نیز در این نشست گفت: مشترکات فرهنگی بین ۲ کشور ایران و تاجیکستان می تواند زمینه ساز توسعه همکاریهای اقتصادی آنها باشد.

محمدجان سلطان اوویچ افزود: ضروری است مسوولان و فعالان اقتصادی ۲ کشور توجه بیشتری به مشترکات خود در حوزه های صنعت، معدن و تجارت داشته باشند.

وی تاکید کرد: محورهای زمینی و پیوسته در ایران تا دریا برای کشور تاجیکستان اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه تاجیکی ها آماده سرمایه گذاری در ایران و همچنین سرمایه گذار از بین ایرانی ها هستند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع ولایت سغد جمهوری تاجیکستان توسعه همکاریهای ۲ کشور را در زمینه گردشگری سودمند ذکر و بیان کرد: امکانات گردگشری کشور تاجیکستان بسیار قابل توجه است.

سلطان اوویچ اضافه کرد: در هیات اعزامی از تاجیکستان گروهی از فعالان حوزه اقتصادی، معدنی، صادرات و کارآفرینی حضور دارند و تداوم این نشستها و گفتگوها می تواند منجر به برپایی نمایشگاه های مشترک، ایجاد کارخانه های مشترک و رشد سرمایه گذاری های موثر در این بخش شود.