۱۶ بهمن ۱۳۷۹، ۰:۰۱
کد خبر: 5659319
T T
۰ نفر
توسعه روابط اقتصادی استانهای خراسان و " سغد " تاجیکستان بررسی شد # مشهد، ایرنا 16 بهمن 1379 برابر با چهارم فوریه 2001 راهکارهای عملی توسعه روابط اقتصادی و گردشگری بین استانهای خراسان (واقع در شمال شرقی ایران ) و "سغد" جمهوری تاجیکستان در نشست مشترک مسوولان دو استان در مشهد بررسی شد. در همین چارچوب معاون استاندار سغد تاجیکستان به اتفاق هیاتی 9 نفره شامل رییس اقتصاد خارجی، معاونان دانشگاههای دولتی و شهردار شهر استرنشان شنبه شب با مسوولان امور اقتصادی استان خراسان مذاکره کردند. مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان در این نشست گفت: خط هوایی مشهد ـ خجند هفته پیش برقرار شد، پایداری این پرواز نیازمند همکاری و گسترش روابط اقتصادی و گردشگری بین استانهای خراسان و سغد است. "محمدمهدی مروج الشریعه" افزود: همچنین با توجه به هم زبانی و مشترکات فرهنگی دیرینه بین ایران و تاجیکستان، خواهان روابط فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو میان دانشگاههای دو کشور هستیم. وی، در تشریح توانمندی خراسان در جذب گردشگران خارجی و صادرات کالاهای غیرنفتی گفت: این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده قدیمی و تاریخی ابریشم از موقعیت ویژه ای برخوردار است. مروج الشریعه افزود: با بهره برداری از خط آهن بین المللی مشهد ـ سرخس ـ تجن و مسیر ترانزیت کالاهای اروپایی به کشورهای آسیای میانه و بالعکس، خراسان در بخش اقتصادی از توانمندیهای ویژه ای برخوردار است. وی، با اشاره به مرز مشترک خراسان با دو کشور افغانستان و ترکمنستان گفت : از بیش از شش میلیون نفر جمعیت این استان، 6/29 درصد در بخش کشاورزی، 2/18 درصد در بخش صنایع و معادن، 9 درصد در بخش گاز، آب و برق، 4/11 درصد در بخش ساختمان سازی ، 1/30 درصد در بخش خدمات و 7/1 درصد در سایر قسمتها اشتغال دارند. وی افزود: از 1434 هکتار زمین زیرکشت استان هم هفت میلیون تن محصولات کشاورزی، یک میلیون تن میوه سردرختی، شش میلیون تن چغندر قند و 120 هزار تن پنبه برداشت می شود. مروج الشریعه افزود: خراسان بیش از 580 هزار راس گاو و 11 میلیون راس گوسفندو بره دارد که این تعداد معادل 20 درصد کل دام موجود در ایران است.
وی افزود: در بخش معدن 42 نوع ماده معدنی در این استان با ذخایر یک میلیارد و 200 میلیون تن شناخته شده که 33 نوع آن کشف شده است. رییس سازمان ایرانگردی و جهانگردی خراسان هم در این نشست گفت: هم اکنون در مشهد هفت کشور خارجی کنسولگری دایر کرده اند. "رسول اکبری" افزود: 120 آژانس مسافرتی، 80 هتل و 78 هتل آپارتمان با گنجایش بیش از 15 هزار تخت در مشهد آماده ارایه خدمات به مسافرین هستند. وی گفت: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه بزرک ایران، بعد از فرودگاه مهرآباد تهران است که به 10 کشور پرواز مستقیم دارد. اکبری، پیشنهاد کرد که بین سازمانهای گردشگری خراسان و تاجیکستان، یک شرکت مشترک توریستی تاسیس شود تا بتواند اقدام به تورگردانی و فراهم آوردن امکانات رفاهی و اقامتی برای گردشگران در دو کشور نماید. وی، همچنین آمادگی خراسان را برای آموزش کادر هتلداری و آژانسهای خدمات تورگردانی تاجیکستان اعلام کرد. اکبری گفت: بخش آموزش هتلداری و آژانس خدمات گردشگری سازمان ایرانگردی و جهانگردی خراسان به تایید اتحادیه بین المللی توریست رسیده و گواهینامه آن نیز معتبر است. مدیر کل اداره بازرگانی خراسان هم در این نشست گفت: بطور متوسط هر ماه یک میلیون دلار کالای غیرنفتی از این استان به جمهوری تاجیکستان صادرمی شود.
"پرویز رضایی" افزود: همچنین طی 10 ماه گذشته دو میلیون دلار کالا شامل آلومینیوم، نخ پنبه و ریل راه آهن از جمهوری تاجیکستان و از طریق خراسان وارد ایران شده است. وی گفت: تاجیکستان سومین کشوری است که به خراسان کالا صادر کرده است. رضایی افزود: توانمندی تسهیل و روان سازی در زمینه صادرات و واردات کالا بین خراسان و جمهوری تاجیکستان وجود دارد. وی گفت: می توان سالانه تا سقف 100 میلیون دلار کالا از این استان به جمهوری تاجیکستان صادر کرد. رضایی، صادرات خراسان را شامل انواع میوه، خشکبار، گیاهان دارویی، شکلات بیسکویت، ماکارونی، نوشابه، آب میوه، رب ، کنسرو، قالی ماشینی، گلیم، صنایع دستی، موکت، کفش، موزاییک، لوازم بهداشتی، بخاری، یخچال، سنگهای ساختمانی، روده گوسفند، پوست و قطعات صنعتی ذکر کرد. معاون استاندار سغد تاجیکستان هم در این نشست گفت: 47 درصد کالای صنعتی و مالیات دولت تاجیکستان از همین استان تامین می شود. "رحیم اف افزود: کشور تاجیکستان هم از ایران کاشی، صنایع چوبی و صنایع حرارتی وارد می کند. وی، آمادگی استان سغد برای همکاری در زمینه گردشگری و تبادل استاد و دانشجو و صادرات کالا با استان خراسان را اعلام کرد و خواستار توسعه روابط میان دو استان شد. استان سغد در شمال غربی جمهوری تاجیکستان یک میلیون و 872 هزار نفر جمعیت دارد، استان سغد 12 شهر دارد. 60 درصد مردم آن استان در شهرها و بقیه در روستاها ساکن هستند. 40 درصد از مردم سغد در بخش صنعت، 30 درصد در بخش دامداری و کشاورزی، پنج درصد در صنایع دستی و 25 درصد در بخش خدمات فعالیت دارند. * 811 * * 800 *
۰ نفر