به گزارش ایرنا، عامل توسعه خوشه پوشاک مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی هر دو یا سه سال یکبار مطالعه خوشه های کسب و کار را بروزرسانی می کند که در این راستا تاکنون ۲۲ خوشه صنعتی شناسایی شده است.
محمد نبی زاده افزود: برخی از این خوشه های صنعتی مانند زعفران، کیف و کفش، مبلمان و خودرو اجرایی شده، برخی از خوشه ها مانند خوشه پوشاک مطالعات امکان سنجی آن انجام گرفته است.
وی بیان کرد: هم اینک مطالعات امکان سنجی خوشه پلاستیک و خوشه شیر و لبنیات در حال انجام است که این مهم به شبکه سازی، هم افزایی و ایجاد شبکه های فراگیر کمک کرده و در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده، توسعه بازارها و دستیابی به منابع اولیه ارزانتر می شود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: یکهزار و ۶۰۰ واحد تولیدی صنفی پوشاک در استان فعالیت دارند و برخی از واحدها نیز در این رسته به صورت زیرزمینی یا زیرپله ای فعال هستند.
امیر رضا رجبی افزود: فعالیت این واحدهای تولیدی باعث شده است که مشهد و خراسان رضوی به عنوان قطب صنعت پوشاک معرفی شود.
صنعت پوشاک یکی از صنایع راهبردی کشور
مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفت: در آخرین دیدار رهبر معظم انقلاب با صنعتگران داشتند، تاکید کردند که باید سیاست صنعتی کشور مشخص شود و این وظیفه به سازمان برنامه و بودجه محول شد که براین اساس ۱۰ صنعت در کشور به عنوان صنایع راهبردی مشخص گردید که یکی از آنها صنعت پوشاک بود.
محسن گرجی افزود: در وزارتخانه اخیرا مالیات بر ارزش افزوده از ماشین آلات نو برداشته شده است که این مهم شامل حال صنایع پوشاک نیز می شود.
وی بیان کرد: تامین مالی زنجیره ای از دیگر مواردی است که برای صنعت پوشاک پیگیری می شود تا تسهیلات بانکی در جایی خارج از زنجیره تولید مورد مصرف قرار نگیرد، این مهم برای صنعت فرش تکمیل شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به رکودی که در صنعت پوشاک اتفاق افتاده، وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر دارد یک تحریک تقاضایی را از طریق کارت اعتباری انجام دهد که جزئیات آن تشریح خواهد شد.
مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و نساجی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: بودجه ای به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کل وزارتخانه در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که بخشی از آن به حوزه رنگرزی و بافندگی اختصاص می یابد اما توزیع آن قابل تغییر است.
گرجی اظهار داشت: رویکرد ما این است که حوزه پوشاک باید تقویت و بزرگ شود، ایجاد خوشه برای پوشاک یا صنایع بزرگ در این بخش، تولیدکنندگان را به سطح بالایی از بلوغ در بازارهای داخلی و منطقه ای و فروش اشتراکی می رساند.
وی توسعه آموزشها و ایجاد ظرفیت برای حضور تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه روسیه با حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را از مواردی برشمرد که برای حمایت از صنعتگران بخش پوشاک در نظر گرفته شده است.
عضو انجمن تولیدکنندگان پوشاک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: راه اندازی خوشه صنعتی برای پوشاک نقطه عطفی برای این صنعت است که ایجاد شهرک صنعتی تخصصی برای آن نیز می تواند تکمیل کننده این اتفاق باشد.
شهریار ثابت پور افزود: لازم است زیرساخت برای تولیدکنندگان پوشاک کامل باشد، ایجاد شهرک تخصصی پوشاک می تواند زمینه توسعه فعالیتهای تولیدکنندگان را فراهم کند تا هم بتوانند سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشند و هم از حالت زیرزمینی یا زیرپله ای خارج شوند.
مکان یابی برای ایجاد شهرک تخصصی پوشاک
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز در جمع خبرنگاران در این باره گفت: یکی از خواسته های همیشگی تولیدکنندگان پوشاک در مشهد، ایجاد شهرک پوشاک بوده که مکان یابی هایی در این زمینه انجام گرفته است.
علی رسولیان افزود: مکان های معرفی شده با حضور مسوولان و فعالان اقتصادی طی نشستی مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوان مکانی برای راه اندازی این شهرک در نظر گرفت.
وی اظهار داشت: بخشی از تامین مالی شهرک تخصصی پوشاک توسط سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران انجام می گیرد اما برای اخذ مجوزهای لازم از دستگاه های اجرایی مربوطه نیاز به همیاری مسوولان استانی است.
رسولیان با تاکید بر افزایش ظرفیت صادراتی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط بویژه صنعت پوشاک گفت: سازمان صنایع کوچک در این زمینه می تواند با ایجاد کنسرسیوم صادراتی یا ایجاد شرکت مدیریت صادرات به توسعه صادرات این بخش کمک کند.
وی راه اندازی خوشه صنعتی پوشاک در مشهد را نیز اقدامی در جهت تکمیل زنجیره تولید و توسعه صادرات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای این رسته تولیدی ذکر کرد.
نمایشگاه بینالمللی صنعت کیف، کفش و چرم از ۲۹ دی ماه امسال در محل نمایشگاه بینالمللی مشهد فعالیت خود را آغاز کرد و تا دوم دی ماه برای بازدید علاقمندان دایر است.