بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: امسال ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از منابع ملی برای لایروبی رودخانه‌های استان جذب شد.

سید عقیل مرتضوی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در قانون بودجه برای لایروبی رودخانه ها اعتباری دیده نشده است و بر این اساس منابع مورد نیاز در این زمینه از اعتبارات محل بحران تخصیص می یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: طول رودخانه های استان ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه های حساس و مهم که در نزدیک مناطق مسکونی قرار دارند از این رو لایروبی و ساماندهی این رودخانه ها دارای اهمیت است.

مرتضوی با بیان اینکه لایروبی رودخانه ها هر ساله انجام می شود خاطرنشان کرد: ۶۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان مهم و نیاز به لایروبی دارد که تاکنون حدود ۱۵۰ کیلومتر از این طول لایروبی شده است.

وی گفت: در سال ۹۸ لایروبی۴۰ کیلومتر از رودخانه ها، سال ۹۹ و پارسال در حدود ۱۹ کیلومتر و در نیمه نخست امسال هفت کیلومتر لایروبی در رودخانه های محدوده خارج شهر که تکلیف قانونی این شرکت است انجام شد.

ساماندهی حدود ۹۰ کیلومتر رودخانه استان

مرتضوی درباره ساماندهی رودخانه های استان گفت: با استفاده از اعتبارات و منابع ملی، مطالعات حد حریم و بستر در طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان انجام شده است.

وی افزود: در استان۴۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان نیاز فوری به ساماندهی دارد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از این طول ساماندهی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: انجام اقدامات مربوط به ساماندهی هر کیلومتر از رودخانه ها حدود ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.