رییس سازمان مدیریت بحران از مسیل‌های شیروان خراسان شمالی بازدید کرد

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت بحران کشور امروز (پنجشنبه) در سفر به خراسان شمالی از مسیل‌های شهر شیروان بازدید و اعلام کرد که پیگیری لازم برای تامین اعتبار مورد نیاز ساماندهی روخانه‌های این شهرستان انجام می‌شود. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسن نامی در سفر به خراسان شمالی در شهر شیروان حضور یافت و از رودخانه "چایلق" و پل بیمارستان " آیت الله هاشمی رفسنجانی" این شهر بازدید کرد.

لایروبی مسیل ها و رودخانه ها یکی از مشکلات و دغدغه ها در استان است و در سفر رییس سازمان مدیریت بحران کشور به استان، وضعیت رودخانه ها و مسیل های استان معرفی و مشکلات این حوزه مطرح شد و در این باره مقرر است تا بر اساس طرح های تهیه شده، تامین اعتبار مورد نیاز برای لایروبی و ساماندهی مسیل ها پیگیری شود.

بر اساس آمار آب منطقه‌ای خراسان شمالی؛ طول رودخانه های استان ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر رودخانه های حساس و مهم که در نزدیک مناطق مسکونی قرار دارند از این رو لایروبی و ساماندهی این رودخانه ها دارای اهمیت است.

۶۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان مهم و نیاز به لایروبی دارد که تاکنون حدود ۱۵۰ کیلومتر از این طول لایروبی شده است و امسال ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از منابع ملی برای لایروبی رودخانه‌های استان جذب شد و انجام اقدامات مربوط به ساماندهی هر کیلومتر از رودخانه ها حدود ۱۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

در سال ۹۸ لایروبی ۴۰ کیلومتر از رودخانه ها، سال ۹۹ و پارسال در حدود ۱۹ کیلومتر و در نیمه نخست امسال هفت کیلومتر لایروبی در رودخانه های محدوده خارج شهر که تکلیف قانونی شرکت آب منطقه ای استان است انجام شد.

۴۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان نیاز فوری به ساماندهی دارد و تاکنون حدود ۹۰ کیلومتر از این طول ساماندهی شده است.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

این شهرستان ۳۳۹ کیلومتر رودخانه و مسیل مهم دارد که مطالعات حریم در ۲۰۶ کیلومتر انجام شده است و سال گذشته ۶ کیلومتر از روخانه های شهرستان ساماندهی و ۲۰ کیلومتر لایروبی شد و ۵۴ کیلومتر از رودخانه‌های این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون ساماندهی شد و در فصل زمستان مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

علاوه بر ساماندهی این میزان از رودخانه ۱۰۰ کیلومتر نیز نیاز به لایروبی دارد و پاکسازی حریم و بستر رودخانه از تخلیه نخاله های ساختمانی و زباله باید انجام شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha