تهران- ایرنا- به گفته مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه حامی جامعه ناشران است ولی از تخلف ناشر حمایت نمی‌کند. به‌دنبال ایجاد فرصت برای بهبود عملکرد و رفتار حرفه‌ای معدود ناشران متخلف هستیم.

محمدحسین ظریفیان‌ در ارزیابی ارتباط معاونت فرهنگی با ناشران به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: یکی از حوزه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه نشر و کتاب است که به طور تخصصی در معاونت امور فرهنگی تمرکز پیدا کرده‌ است و امور مربوط به ناشران به طور مستقیم در اداره‌ کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه اجرای سیاست حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران بیان کرد: تعامل اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی در یک صورت‌بندی کلی ناظر بر سه بخش است. نخست بخش خرید کتاب و حمایت از ناشران است. در ۱۲ هیات تخصصی، کتاب‌ها بررسی، انتخاب و در سراسر کشور توزیع می‌شوند. تا قبل از آبان امسال کتاب‌هایی از استان‌ها فرستاده یا با درخواست ناشران دریافت و خریداری می‌شد.

وی افزود: اما اقتضای سیاست عدالت فرهنگی که شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره است این بود که امکان دسترسی همه ناشران به انتخاب آثارشان فراهم شود و در حال حاضر همه کتاب‌های اعلام وصول شده بررسی می‌شوند و کتب منتخب، بر اساس آیین‌نامه مصوب انتخاب می‌شوند.

راه‌اندازی سامانه جامع ناشران

ظریفیان در توضیح دومین حوزه و خدماتی که توسط اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران ارائه می‌شود، بیان کرد: سامانه جامع ناشران یکی از خدماتی است که امور را تسهیل کرده است. یک اقدام فشرده چهار ماهه انجام و این سامانه راه اندازی شد. الان هر کسی در هر نقطه‌ای می‌تواند از طریق درگاه پنجره واحد مجوزها درخواست صدور پروانه نشر، تمدید یا تغییر نام و تغییر مدیرمسئول و ۸ خدمت دیگر را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استانی که می‌خواهد دفتر نشر را در آن استان تاسیس کند، ارسال کند. فرایند به شکل الکترونیک انجام و پروانه نشر صادر می‌شود.

به گفته مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این، افراد برای تاسیس نشر باید از هر شهری به اداره کل ارشاد استان می‌رفتند و در آنجا تشکیل پرونده می‌دادند و پس از آن اداره‌کل استان، پرونده‌ها را به اداره‌کل کتاب و کتابخوانی در ستاد وزارتخانه ارسال می‌کرد. این اقدامات به این دلیل که به شکل دستی انجام می‌شد، ضریب خطای بالایی داشت؛ همچنین کند انجام می‌شد و برای مردم زحمت زیادی نیز داشت. با راه‌اندازی سامانه جامع ناشران رضایت‌مندی متقاضیان افزایش یافته است.

محمد حسین ظریفیان افزود: اجرایی کردن مصوبه هیات دولت درباره تخفیف در حامل‌های انرژی و تعرفه پستی در دست اقدام است و به زودی آیین‌نامه آن اجرایی می‌شود تا بتوانیم خدمات بهتری را به ناشران ارائه کنیم.

حمایت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی از منزلت جامعه ناشران

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسات متعدد و پیوسته خود و همکارانش با ناشران و پدید آورندگان کتاب‌ها، پاسخگویی چهره به چهره به مراجعان، تماس‌های تلفنی و مکاتبات روزانه با اهالی نشر را در تقویت و تعمیق رابطه بخش حاکمیتی کتاب با ناشران بسیار موثر دانست و افزود: از نتایج این رابطه صمیمی و اعتماد متقابل میان ما و ناشران با نگرش‌ها و گرایش‌های فکری متفاوت، هم افزایی در برنامه‌ها و عبور از پیشامدها و شرایط حساس است که نمونه آن همکاری ناشران در شکستن فضای روانی دشمن در هفته‌های اخیر برای اعتصاب صنفی بود.