سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده عبدالرزاق و منطقه آزاد کانی جشنی شهرستان سقز از امروز پنجم دی ماه آغاز شد.

اقبال حمیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده، سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز و منطقه آزاد کانی چشنی براساس برنامه زمانبندی شده از امروز آغاز شد و تا ۹ دی ماه ادامه دارد.

وی یادآور شد: این سرشماری با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، معاون توسعه مدیریت و منابع مالی و حقوقی، رئیس اداره بازرسی و محیط بانان متشکل از ۳۰ نفر برگزار می شود و این افراد از طریق مشاهده مستقیم و استفاده از هلی شات، دوربین چشمی و تلسکوب و طی مسیرهای تعیین شده به این مهم می پردازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اضافه کرد: هر ساله به منظور بررسی وضعیت گونه های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش، سرشماری از گونه های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان کردستان انجام می شود.

حمیدی با اشاره به اینکه سرشماری حیات وحش یکی از مهمترین شاخص های بررسی مطلوبیت زیستگاه و وضعیت تنوع زیستی آن است، افزود: این اقدام به منظور آگاهی از وضعیت کارکردهای زیستگاه ها، بررسی نحوه مدیریت و وضعیت حفاظتی آنها، برنامه ریزی برای مدیریت صحیح زیستگاه ها، اطلاع از وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید کننده حیات وحش و شناسایی کمبودها و چالش های مناطق تحت مدیریت انجام می شود.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق با مساحت ۳۸ هزار و ۵۷۰ هکتار در سال ۱۳۸۶ به عنوان منطقه حفاظت شده تصویب و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان حفاظت است.

در حال حاضر ۲ واحد محیط بانی در منطقه حفاظت شده فعال است و مامورین اجرایی به طور مستمر و شبانه روزی در راستای حفاظت و حراست از زیستگاه و تنوع زیستی منطقه در این واحدهای حفاظتی حضور دارند.

از زمان استقرار محیطبانی ها و حضور همکاران اجرایی در این واحدها، جمعیت قوچ ومیش بعنوان گونه بارز منطقه روند افزایشی داشته و اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد.

در این منطقه علاوه بر قوچ ومیش ارمنی گونه های دیگری مانند گراز، گرگ ، شغال، روباه معمولی، تشی، رودک و سنجابک و غیره بوده و همچنین جولانگاه پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، عقاب دشتی است.