تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳

تهران - ایرنا - درگیری میان پلیس و معترضان در پی کشته شدن سه فعال کرد در پاریس، مناطق مرکزی پایتخت فرانسه را به صحنه جنگ خیابانی تبدیل کرده است؛ بحرانی که پس از اعتراض جلیقه زردها ونیز معترضان به وضعیت معیشتی، سران الیزه را سر در گم کرده‌ است.

اواسط روز جمعه دوم دی ماه صدای شلیک چندین گلوله در منطقه‌ ۱۰ در مرکز پاریس شنیده شد. تیراندازی در یک مرکز فرهنگی و یک رستوران و آرایشگاه در مجاورت آن انجام شده بود.

چیزی نگذشت که مشخص شد این تیراندازی با انگیزه‌های نژادپرستانه رخ داده است. سه کُرد (دو مرد و یک زن) در این تیراندازی کشته و دست‌کم چهار نفر دیگر نیز مجروح شده بودند؛ که حال یکی از آن‌ها وخیم بود. با تاریک شدن هوا، جمعیتی از معترضان خشمگین، متشکل از کردهای ساکن پاریس، در حوالی نقطه‌ی وقوع تیراندازی جمع شدند.

اگرچه اعتراضات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، اما به‌تدریج به خشونت کشیده شد. معترضان اقدام به پرتاب اجسام مختلف به سمت مأموران پلیس، واژگون کردن سطل‌های زباله و میزهای رستوران، و آسیب زدن به خودروها کردند و نیروهای پلیس ضدشوروش نیز برای متفرق کردن جمعیت به گاز اشک‌آور متوسل شدند. اعتراضات در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و برخی از معترضان دست به واژگون کردن و آتش زدن خودروها و ایجاد آتش‌های کوچک‌تر در میدان «جمهوری» پاریس کردند؛ مکانی که به محل سنتی اعتراضات در پایتخت پاریس تبدیل شده است.

برپایه تصاویر و گزارش ها، نیروهای ضدشورش پاریس برای متفرق کردن معترضان کُرد از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند و شماری از معترضان و بیش از ۳۰ مامور امنیتی در درگیری ها مجروح شده‌اند؛ معترضانی که به کم‌کاری دولت و نیروهای امنیتی فرانسه در دفاع از آن‌ها اعتراض دارند.

برخورد خشونت بار با مردم در فرانسه علاوه بر جلیقه زردها، طی ماه های گذشته نیز وجود داشته و نیروهای امنیتی با باتوم و گاز اشک آور به اعتراض فرانسوی ها به گرانی پاسخ داده اند.

اواخر مهر ماه بود که هزاران نفر از مردم فرانسه در اعتراض به گرانی کالاها و افزایش قیمت‌ها و تورم در پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند که پلیس برای کنترل جمعیت تظاهرات کنندگان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد.

این تظاهرات در حالی آغاز شده که کشور فرانسه همواره شاهد اعتصابات سراسری کارمندان از راکتورهای هسته‌ای شرکت «ای. دی. اف» فرانسه گرفته تا شاخه‌های اتحادیه‌های مختلف مانند بخش راه‌آهن و خودروسازی بوده است. اعتصابات هفته‌های اخیر کارگران پالایشگاه‌های فرانسه منجر به کمبود سوخت در بسیاری از پمپ‌ بنزین‌های این کشور و تشکیل صف‌های طولانی خودروها در مقابل پمپ‌ بنزین‌های فعال شد.

متاسفانه چشم انداز روشنی برای سال ۲۰۲۳ نیز وجود ندارد و در این کشور، سرعت قطار تورم و گرانی روز به روز در حال افزایش است.

یکی از نمایندگان فدراسیون تجارت و توزیع فرانسه به تازگی اعلام کرده است که قیمت اقلام خوراکی در فرانسه احتمالا از ابتدای سال آتی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت، زیرا تولیدکنندگان خواستار افزایش دو رقمی قیمت محصولاتشان توسط خرده‌فروشان شده‌اند.

فرانسه در حالی به باتلاق خشونت و برخورد خصمانه با معترضان فرو رفته که سران الیزه از مداخله در امور کشورهای مختلف همچون ایران ابایی ندارند.

مداخله مکرون در امور ایران

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه به همراه دیگر متحدان اروپایی و آمریکا طی ماه های اخیر تلاش های زیادی را با هدف مداخله در ایران انجام داده اند از صحن شورای حقوق بشر سازمان ملل گرفته تا دیدار با چهره های معاند.

به عنوان نمونه مکرون در ادامه مداخله آشکار مقام‌های غربی و اروپایی در امور داخلی ایران و با هدف تاثیر بر روند ناآرامی‌های اخیر در کشور، چندی پیش با چند چهره معاند مستقر در نیویورک و به اصطلاح فعال حقوق بشر در کاخ الیزه دیدار کرد که با استقبال رسانه‌های بیگانه و معاند روبرو شد.

اخبار و تصاویر مربوط به برگزاری این دیدار به سرعت در رسانه‌های بیگانه به ویژه فارسی‌زبان منتشر شد. برخی از رسانه‌های معاند تلاش کردند این‌گونه القا کنند که نشست آنها به دعوت مستقیم کاخ الیزه صورت گرفته‌ اما به اذعان چهره‌های فرانسوی، گروه‌های معاند و تجزیه‌طلب در برگزاری این نشست دست داشته‌اند.

نکته جالب توجه دیگر در جریان دیدار این چهره‌های منفور ضدایرانی با رئیس‌جمهوری فرانسه این است که آنها دست به دامان فردی شده‌اند که در شرایط کنونی فرانسه، نه ‌تنها از مقبولیت عمومی برخوردار نیست بلکه برای بهبود وضعیت کشور خود که از پیامدهای بحران اوکراین در امان نمانده، چشم‌انتظار کمک و میانجی‌گری ایران است. مکرون شهریور ماه امسال با ارسال پیام به رئیس‌ جمهوری کشورمان، خواستار نقش‌آفرینی ایران برای برقراری صلح بین روسیه و اوکراین شده‌بود.