۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۷
کد خبر: 83135568
T T
۰ نفر

تظاهرات در پاریس به خشونت كشیده شد

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۷
کد خبر: 83135568
تظاهرات در پاریس به خشونت كشیده شد

تهران- ایرنا- تظاهرات و اعتراض آرام پایتخت نشینان فرانسه كه از ساعاتی قبل آغاز شده بود، به درگیری و خشونت با پلیس ضد شورش منجر شد.

به گزارش شبكه تلویزیونی فرانس 24، در پنجمین هفته متوالی اعتراض ها علیه سیاست های امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه، خیابان شانزه لیزه روز شنبه نیز شاهد اعتراض و زد و خورد پلیس با معترضان بود.
نیروهای پلیس برای متفرق كردن معترضان به سیاست های مكرون، به استفاده از گاز اشك آور در این خیابان روی آوردند.
در حالی كه وزارت كشور فرانسه تعداد تظاهرات كنندگان را بسیار كمتر از هفته گذشته اعلام می كند، برخی معترضان معتقدند كه علت اصلی آن مسدود شدن خیابان های منتهی به شانزده لیزه توسط پلیس بوده است.
همچنین معترضان با سردادن شعار 'دروغگو' به نحوه اطلاع رسانی رسانه های فرانسوی انتقاد كردند كه بدرستی پیام آنها را منتشر نمی كند.
بر اساس آخرین گزارش ها، تاكنون 160 نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس بازداشت شده اند.
همچنین، صدها نفر از معترضان فرانسوی با تجمع بر روی پلكان ساختمان اپرای پاریس، با شعارهایی خواستار استعفای مكرون شدند.
همزمان با پنجمین شنبه اعتراض های مردم فرانسه به سیاست های مكرون ، 69 هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه مسؤولیت تأمین امنیت را بر عهده گرفتند.
چهارده خودروی زرهی برای حمایت از نیروهای پلیس در خیابان های پاریس مستقر شده اند.
پلیس پاریس از همان ساعات اولیه صبح شنبه عبور و مرور در خیابان شانزه لیزه را ممنوع كرد اما تنها چند دقیقه بعد از رفع این محدودیت، معترضان تظاهرات آرام خود را در این خیابان آغاز كردند.
به گزارش ایرنا، مكرون رئیس جمهوری فرانسه بتازگی اعلام كرد كه برای بهبود شرایط زندگی اقشار كم درآمد جامعه معافیت های مالیاتی و افزایش 100 یورویی حداقل دستمزد را در نظر می گیرد. دولت مكرون با اوجگیری اعتراض ها برنامه افزایش مالیات بر مصرف سوخت را نیز از بودجه سال 2019 كنار گذاشته است.
برنامه مذكور دلیل اصلی اعتراض های پنج هفته اخیر 'جلیقه زردها' بود كه با وجود عقبگرد دولت، كماكان و با هدف تغییرات اساسی در سیاست های اقتصادی دولت و حتی استعفای مكرون ادامه داشته است.
پیش تر، كاخ الیزه به بهانه برخورد با 'شریف شیخات' عامل تیراندازی تروریستی استراسبورگ كه چهار كشته برجای گذاشت، از جلیقه زردها خواسته بود تا تظاهرات امروز را لغو كنند تا توان پلیس صرف برخورد با تیرانداز این حادثه شود. شیخات پنجشنبه شب گذشته (22 آذر) در درگیری با مأموران كشته شد.
اروپام**9041**شبس**1488
۰ نفر