گناباد-ایرنا- فرماندار گناباد گفت: طرح احداث فرودگاه این شهرستان با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۵ درصدی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا نصیری روز چهارشنبه در جریان بازدید مسوولان دستگاههای اجرایی و دانشگاهها  از روند اجرای طرح احداث فرودگاه گناباد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح احداث این فرودگاه تاکنون هزینه شده است.

وی با اشاره به عزم جدی دولت سیزدهم برای سرعت بخشی در تکمیل و بهره برداری از فرودگاه گناباد گفت: از این میزان یک هزار میلیارد ریال تنها طی یکسال گذشته تخصیص یافته است.

فرماندار گناباد افزود: بیشتر زیرساختهای فرودگاه این شهرستان تکمیل شده است و پنج درصد بقیه اجرای آن از جمله ایجاد فضای سبز و سایر بخشهای دیگر نیازمند اهتمام مسوولان دستگاههای اجرایی و تشکلهای بخشهای خصوصی و اصناف است.

وی بیان کرد: بهره برداری از این طرح در دهه فجر امسال برنامه ریزی شده است که با بهره برداری از آن در مرحله نخست، ۲ پرواز در هفته از طریق فرودگاه گناباد انجام می شود.

نصیری اظهار داشت: با هدف معرفی و تبیین ظرفیتها و قابلیتهای فرودگاه گناباد برای توسعه منطقه ای در آینده نزدیک جلساتی با حضور فرمانداران و روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و سرمایه گذاران شهرستانهای جنوبی  خراسان رضوی و استان خراسان جنوبی برگزار می شود.

فرماندار گناباد گفت: راه اندازی فرودگاه این شهرستان موجب توسعه کمی و کیفی همه بخشهای این شهرستان اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود و علاوه بر گردشگری و اقتصاد در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری و تبادل علمی نقش بسزایی دارد.

گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید و مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریور این سال گودبرداری و بتن ریزی سالن فرودگاه به انجام رسید و روند احداث آن در ۲ سال گذشته سرعت یافت.

فرودگاه در حال احداث گناباد دارای زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد و بعد از راه اندازی به عنوان سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار، در منطقه جنوب خراسان رضوی فعالیت خواهد داشت.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.