تهران - ایرنا - رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: ساختار سازمان و هویت یابی دانشگاه، ساماندهی فضای فیزیکی، نیروی انسانی و جذب عضو هیات علمی، جذب گزینش و برنامه درسی ۵ چالش دانشگاه است که برنامه‌های تحولی در این راستا طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضا مرادصحرایی امروز در نشست تبیین سیاست‌های کلی برنامه هفتم (نظام آموزش و پرورش) اظهار کرد: دانشگاه با چالش‌هایی روبه رو است، ۴۰ هزار دانشجوی بی‌خوابگاه داریم و سازمان برنامه و بودجه سرانه تغذیه به دانشگاه فرهنگیان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت کمبود معلم دارد، افزود: سند تحول به استقرار نظام جامع تعلیم معلم اشاره می‌کند، بنابراین این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

رییس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: سال ۸۵ تا ۹۰ تعلیم و تربیت در خاموشی به سر برد و با همین اقدامات اکنون با کمبود معلم مواجه شده‌ایم. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ،۵۰۴ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شده که از این میان تنها ۱۷ درصد از مسیر تربیت معلم بوده است.

تعلیم و تربیت معلم بواسطه دانشگاه فرهنگیان مورد توجه باشد

همچنین در این نشست حسن ملکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: سند تحول آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، در این راستا یکی از موارد مورد توجه بحث مربوط به تعلیم و تربیت معلم بواسطه دانشگاه فرهنگیان است که باید این مسئله در برنامه هفتم لحاظ شود و نظارت و بازرسی در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان را باید از نظر ظرفیت و موقعیت مورد توجه قرار داد، چراکه معلم می‌تواند مسائل تربیتی را محقق کند همچنین این موضوع باید در برنامه هفتم توسعه هم مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ایجاد انعطاف در برنامه تعلیم و تربیت معلم هم مورد توجه است، نظام برنامه درسی باید منعطف باشد در این خصوص باید علم نافع در برنامه درسی مورد تاکید قرار گیرد.

ملکی یادآورشد: نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، مشاوران در تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند و افزایش نقش معلمان در این خصوص مورد تاکید باید قرار گیرد.

وی عنوان کرد: دلایل متعددی برای اجرایی نشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها اعمال سلیقه‌ها و نگرش‌های گوناگون است که تاکنون باعث شده این سند اجرایی نشود، باید کارشناسان با اعتقاد قوی به مبانی سند وارد شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اجرای سند قدری سخت و به انرژی و مدیریت نیاز دارد، اظهار کرد: بحث تنوع مدارس در داخل کشور از یک جهت فرصت و از جهتی تهدید است مدارسی وجود دارد که اعتنایی به مصوبات آموزش و پرورش ندارند به همین دلیل در جهت اجرای سند گام برنمی‌دارند.

مفاهیم پیچیده سند تحول بنیادین ساده سازی شود

عبدل امیر گیلک کارشناس آموزشی هم در این نشست اظهار کرد: ۶۰۰ اندیشمند در یک دهه بر سند تحول بنیادین کار کردند و یک قله را در این سند ترسیم کردند اما راه رسیدن به قله را بیان نکردند، در واقع در این سند مبانی نظری سند تحول عنوان شده است.

وی افزود: استراتژی‌های رسیدن به قله‌ها باید بیان شود،این سند با وجود پرچالش بودن اما صفات برجسته‌ای دارد.سند تحول بنیادین راه برون رفت مشکلات مدرسه ، ساحت‌های ۶ گانه تربیت را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین باید ساده سازی شود، گفت: این اشتباه است که سند با سختی و پیچیدگی‌ها در اختیار معلم و مدیر مدرسه قرار گیرد، یک گروه واسطه باید مفاهیم پیچیده سند را ساده سازی کند.