محبوب حیدری روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه روند جذب سرمایه گذار خارجی و تامین منابع از محل تهاتر نفت برای توسعه بزرگراهها با جدیت دنبال میشود، اظهار کرد: بخش بزرگی از این فرآیند انجام شده تا با هماهنگی وزارت نفت ، راه و دستگاههای نظارتی این کار به سرانجام رسیده و از محل تهاتر نفت برای ۳۰۰ کیلومتر توسعه بزرگراه استان منابع تامین شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: تکمیل ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه نیاز به ۶۰ هزار میلیارد ریال منابع دارد که در صورت تخصیص این منابع، همه طرحهای بزرگراهی استان تا ۲ سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
حیدری افزود: سالانه به شرط تامین ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار و در صورتی که هیچ مانعی در جذب اعتبارات و منابع وجود نداشته باشد، امکان ساخت و تکمیل ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه با توان پیمانکاران در استان وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه وضعیت استان اردبیل در بهره مندی از بزرگراهها مناسب نیست، گفت: امسال با افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه شاخص استان در توسعه بزرگراهها از ۲۱ به ۲۷ درصد ارتقا یافته است و تا شهریور سال آینده قرار است ۵۰ کیلومتر بزرگراه دیگر به بهرهبرداری برسد تا شاخص بزرگراهی استان به میانگین کشوری برسد.
وی اعتبار جذب شده در توسعه بزرگراههای استان را در سال گذشته هشت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: راهکار اصلی برای توسعه بزرگراهی استان، تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ و فاینانس بانکی است و از این محل چهار هزار میلیارد ریال به طرحهای بزرگراهی اردبیل – سرچم، مشگین شهر – سربند و کلور – درام اختصاص یافته است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: از محل تهاتر نفت نیز سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی جاده اردبیل – سرچم اختصاص یافته و تلاش میشود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بزرگراه گرمی- بیله سوار و اردبیل- مشگین شهر نیز از همین محل تامین شود.
به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است ، از چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت و مابقی شنی و خاکی است.
اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی و قرار گرفتن در سرزمین فلاتی شکل با شیبهای بسیار تندی به زمینهای کمارتفاع اطراف خود شامل کرانههای دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشتهای کمارتفاع استانهای آذربایجانشرقی و زنجان منتهی میشود و به همین لحاظ جادههای این استان اغلب دارای پیچها و شیبهای بسیار تند است.
هشت گردنه سختگذر و برفگیر به نامهای حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قرهآغاج و اسالم در جادههای این استان قرار دارند.